میم مثل مکمل، گاف مثل گوجه فرنگی

به گزارش ایران 20 دانلود، لیکوپن جزو آن دسته از ترکیباتی است که با اسم کاروتنوئیدها شناخته می شوند. این ترکیبات در گیاهان به ایجاد رنگ های زرد، نارنجی و قرمز منجر می شوند. پنج کاروتنوئید اصلی که پس از هضم غذاهای گیاهی در خون یافت می شوند، عبارت اند از آلفا و بتا کاروتن، بتاکریپتوگزانتین، لوتئین و لیکوپن.

میم مثل مکمل، گاف مثل گوجه فرنگی

میم مثل مکمل، گاف مثل گوجه فرنگی

نویسنده:

لیکوپن جزو آن دسته از ترکیباتی است که با اسم کاروتنوئیدها شناخته می شوند. این ترکیبات در گیاهان به ایجاد رنگ های زرد، نارنجی و قرمز منجر می شوند. پنج کاروتنوئید اصلی که پس از هضم غذاهای گیاهی در خون یافت می شوند، عبارت اند از آلفا و بتا کاروتن، بتاکریپتوگزانتین، لوتئین و لیکوپن.

لیکوپن، رنگدانه قرمزرنگ موجود در گوجه فرنگی و دیگر میوه های قرمزرنگ است.لیکوپن رایج ترین کاروتنوئید در بدن انسان و یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است.نام آن از گونه خاصی از گوجه فرنگی استنتاج شده است.

منابع لیکوپن

میوه ها و سبزی هایی که حاوی مقادیر بالایی لیکوپن هستند، عبارت اند از گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، انبه و فلفل قرمز. قسمت اعظم لیکوپن در رژیم غذایی ناشی از مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن مانند سس گوجه فرنگی، کچاپ و رب گوجه فرنگی است. به عبارتی، می توان گفت:گوجه فرنگی و محصولات ناشی از آنها تنها منبع سرشار از لیکوپن هستند.مقدار لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به مقدار رسیدگی آن مربوط است. مقدار جذب این ترکیب در بدن با پختن افزایش می یابد. لیکوپن ترکیبی محلول در چربی است. به این علت وجود چربی در رژیم غذایی مانند روغن زیتون می تواند مقدار جذب آن را افزایش دهد.

برخلاف دیگر میوه ها و سبزی ها که ارزش تغذیه ای و یا ویتامین آنها در حین فرآیند پخت کاهش می یابد (به علت تخریب برخی از ویتامین ها یا از دست رفتن مواد معدنی و تغییر ماهیت پروتئین ها) فرآوری گوجه فرنگی غلظت لیکوپنی را که بدن می تواند به راحتی ازآن استفاده کند، افزایش می دهد. غلظت لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی، چهار برابر بیش از گوجه فرنگی تازه است. این به آن علت است که لیکوپن نامحلول در آب بوده و پیوند ضعیفی با فیبر موجود در سبزی دارد. به این ترتیب، محصولات فرآوری شده حاصل از گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی پاستوریزه، سوپ، سس و کچاپ حاوی مقادیر بیشتری لیکوپن هستند.پختن و خرد کردن گوجه فرنگی ها (در فرآیند کنسروسازی) و سرو آن در پرس های غذایی حاوی روغن(مانند سس ماکارونی یا پیتزا) به طور فزاینده ای سبب افزایش هضم این ترکیب در بدن می گردد.

مکمل های لیکوپنی

آنچه شایان توجه است، آن است که استفاده از مواد غذایی مغذی نسبت به مصرف مکمل ها ارجح است. مصرف لیکوپن همراه با میوه ها و سبزی های دیگر می تواند آثار آنتی اکسیدانی آن را افزایش دهد. خوردن هر چه بیشتر میوه ها و سبزی های حاوی لیکوپن و بعلاوه محصولات حاوی گوجه فرنگی ساده ترین راه برای افزایش سطح سلامت افراد و پیشگیری از بیماری های خاص است.

عملکرد لیکوپن

لیکوپن مانند دیگر ترکیبات کارتنوئیدی عامل بازدارنده بیماری های مزمنی است که ناشی از حضور رادیکال های آزاد در بدن انسان هستند. این ترکیبات از آسیب های اکسیداتیو به سیستم بیولوژیک مانند آسیب به دیواره سلول ها و دیگر ساختارها، مولکول ها، لیپیدها و پروتئین ها جلوگیری می نماید.

1) سرطان های دستگاه گوارشی: در اواخر سال 1979 محققان کشورمان گزارش کردند که مصرف هفتگی لیکوپن می تواند تا 40 درصد خطر سرطان روده را کاهش دهد. در سال 1989 تحقیقات محققان ایتالیایی نشان داد که میان مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن با بروز سرطان معده رابطه عکس وجود دارد. بعلاوه محققان با مطالعات خود دریافتند که ارتباطی ارتباطی بین کاهش مقدار لیکوپن در سرم خون افراد با بروز سرطان لوزالمعده وجود دارد.

2) سرطان پروستات: آنچه شایان ذکر است، آن است که میان لیکوپن و سرطان پروستات رابطه تنگاتنگی وجود دارد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته می توان فهمید که جذب لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات همراه است. مصرف رب و سس گوجه فرنگی به اسم منبعی از لیکوپن با قابلیت جذب بالاتر نسبت به گوجه فرنگی خام،در کاهش بروز سرطان پروستات موثرتر است.

در تحقیقی در دانشگاه هاروارد دریافتند که در آن دسته از مردمی که 3 تا 10 وعده غذایی در هفته مواد غذایی حاوی لیکوپن مصرف می نمایند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات کاهش یابد.

3) سرطان مثانه، گردنه رحم، پستان و شش: مطالعات نشان داده است که خطر سرطان مثانه با کاهش مقدار لیکوپن و سلنیوم در سرم خون افزایش می یابد.در رابطه با سرطان پستان، شش و دهانه رحم، ارتباط میان لیکوپن و این دسته از سرطان ها به اثبات رسیده است.

4) بیماری های قلبی: محققان بر این عقیده اند که وقتی ویتامین در بدن در دسترس نباشد،کاروتنوئیدها به اسم محافظان ثانویه برای حفاظت در برابر اکسیداسیون عمل می نمایند و این اکسیداسیون زمانی رخ می دهد که کاروتنوئیدها تخریب شده باشند.

برای سالیان متمادی، مزایای رژیم مدیترانه ای به روغن زیتون (سرشار از آنتی اکسیدان ها) و ماهی (منبع اسید چرب امگا 3) موجود در آن نسبت داده می شد. اما امروزه آنچه اسم می گردد، آن است که لیکوپن ممکن است نقش مهمی را در این میان ایفا نماید. لیکوپن یکی از رنگدانه های بسیار قوی در جذب مولکول های اکسیژنی موسوم به اکسیژن یگانه است.این خاصیت در لیکوپن 100 بار بیشتر از ویتامین می باشد.

محققان زیادی ارتباط میان مصرف لیکوپن و سلامت عمومی را ارزیابی کردند.نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ترکیب در بهبود دیابت پوکی استخوان و حتی ناباروری مردانه نقش دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1793

به "میم مثل مکمل، گاف مثل گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میم مثل مکمل، گاف مثل گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید