برای خارش بدن چی بخوریم؟

به گزارش ایران 20 دانلود، در اینجا بعضی از مقصران رایج خارش، التهاب یا پوسته پوسته شدن پوست آمده است:

برای خارش بدن چی بخوریم؟

خشکی پوست

بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، گال یا انگل

سوختگی و جای زخم

نیش حشرات

شرایط زمینه ای مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی، کم خونی، دیابت، مسائل تیروئید، مولتیپل میلوما یا لنفوم

اختلالات خلقی مانند اضطراب، اختلال وسواس فکری اجباری و افسردگی

واکنش های آلرژیک، که می تواند باعث کهیر یا بثورات پوستی گردد

اینکه چگونه باید خارش را تسکین دهید، در نهایت به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است از کرم ضد خارش برای کاهش علائم اگزما یا نیش حشره بهره ببرید، در حالی که دارو ممکن است به شما یاری کند خارش پوست و سایر علائم اختلال خلقی یا بیماری زمینه ای را مهار کنید.

با این حال، رژیم غذایی شما می تواند به خارش و سایر تحریکات پوستی نیز یاری کند تا بهبود یابند. در اینجا نحوه برطرف و کاهش خارش طبیعی با برترین غذا برای خارش پوست آورده شده است:

توجه کنید: اگر سوزش پوست شما شدید است، به طور ناگهانی رخ می دهد و تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، پس از دو هفته از بین نمی رود یا با علائم دیگری همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

غذا های غنی از ویتامین E

غذا های حاوی ویتامین E ممکن است یاری نمایند تا خارش پوستی شما تسکین یابد. چرا که ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است، به گفته موسسه Linus Pauling دانشگاه ایالتی اورگان، این ویتامین به محافظت از سلول های شما (از جمله سلول های پوست) در برابر آسیب یاری می نماید.

اگر به صورت موضعی از ویتامین E استفاده گردد، می تواند التهاب و تورم پوست را در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تسکین دهد. به گفته جان هاپکینز پزشکی، این کار ممکن است به جلوگیری از خشکی یا خارش ناشی از آفتاب سوختگی یاری کند.

یک مطالعه کوچک در نوامبر 2015 روی 42 نفر در مجله تحقیقات علوم پزشکی نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین E به تسکین خشکی پوست و خارش مرتبط با درماتیت آتوپیک (که اگزما نیز نامیده می گردد) بهتر از دارونما یاری می نماید.

اگر ترجیح می دهید از توانایی های محافظت از پوست ویتامین E فقط به وسیله رژیم غذایی بهره ببرید، احتمالاً بهتر است منابع ویتامین E را همراه با با غذا های غنی از ویتامین C بهره ببرید.

غذا های غنی از ویتامین E عبارتند از:

آجیل و دانه ها

میوه هایی مانند آووکادو و کیوی

سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و مارچوبه

میگو

ماهی سالمون کنسرو شده

بزرگسالان باید روزانه 15 میلی گرم از این ویتامین را مصرف نمایند.

غذا های غنی از ویتامین C

گروه دیگری از غذا هایی که برای خارش پوست می توانند مفید باشند، منابع ویتامین C هستند. به گفته موسسه لینوس پاولینگ، مانند ویتامین E، ویتامین C نیز شامل خواص آنتی اکسیدانی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب یاری می نماید.

این اثرات آنتی اکسیدانی بعلاوه ممکن است به کاهش التهاب و قرمزی، خشکی یا خارش پوستی بیماری هایی مانند اگزما و پسوریازیس بیانجامد.

علاوه بر این، طبق موسسه Linus Pauling، ویتامین C به بدن شما یاری می نماید تا کلاژن، نوعی پروتئین که پوست شما را می سازد و به حفظ الاستیک و هیدراته نگه داشتن آن یاری می نماید.

با افزایش سن، فراوری کلاژن کاهش می یابد. اما دریافت ویتامین C کافی می تواند از فراوری کلاژن و سلامت پوست در طول زندگی شما حمایت کند.

یکی از راه های متوقف کردن خارش ناشی از خشکی پوست مرتبط با افزایش سن ممکن است ویتامین C باشد.

در اینجا غذا های غنی از ویتامین C می توانند به پوست شما و سلامت کلی بدنتان یاری نمایند:

قبل از امتحان کردن هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که هر مکملی بی خطر باشد.

میوه هایی مانند گواوا، کیوی، انواع توت ها و مرکبات

سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و کلم بروکسل

مقدار ویتامین C روزانه برای بزرگسالان

زنان: 75 میلی گرم

مردان: 90 میلی گرم

غذا های حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها نیز می توانند گزینه مفیدی برای کاهش علائم خارش شما باشند. می توانید این باکتری های مفید را در غذا هایی که پوست شما را التیام می بخشند، دریافت کنید.

تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک ها می توانند به درمان التهاب پوست ناشی از آلرژی یاری نمایند.

به همین علت، بعضی از برترین مواد غذایی برای خوردن در هنگام حساسیت پوستی ممکن است شامل منابع طبیعی پروبیوتیک هاباشد مانند:

ماست

کفیر

بعضی از پنیر ها مانند پنیر گودا و چدار

اب دوغ

کلم ترش

کیمچی

کامبوچا

پروبیوتیک ها به شکل مکمل نیز موجود هستند. با این حال، قبل از امتحان با پزشک خود در خصوص سویه و دوز مناسب آن مشورت کنید.

غذا های حاوی کوئرستین

به گفته Mount Sinai، ممکن است بتوانید با خوردن غذا هایی که حاوی نوعی فلاونوئید به نام کوئرستین هستند، خارش را کاهش دهید. فلاونوئید ها نوعی رنگدانه طبیعی هستند که به گیاهان رنگ می دهند. آن ها بعلاوه آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب یاری نمایند.

شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد کورستین ممکن است برای بثورات پوستی نیز مفید باشد. در محیط های آزمایشگاهی، کوئرستین به جلوگیری از ترشح هیستامین، نوعی ماده شیمیایی که مسئول پاسخ های آلرژیک و علائم متعاقب آن مانند بوییدن، آبریزش چشم، تورم صورت و کهیر است، از سلول های سیستم ایمنی یاری نموده است. به عبارت دیگر، پتانسیل کوئرستین برای جلوگیری از خارش پوست در اثر واکنش آلرژیک وجود دارد.

با این حال، باید مطالعاتی وجود داشته باشد که این ارتباط را در انسان آنالیز کند تا معین گردد که آیا کوئرستین واقعاً به کاهش واکنش آلرژیک مرتبط است یا خیر.

در عین حال، خوردن فلاونوئید ضرری ندارد؛ فلاونوئید به وفور در غذا های گیاهی مغذی است که بخشی از هر رژیم غذایی متعادلی است.

منابع خوب کوئرستین عبارتند از:

میوه های خانواده مرکبات

انگور

گیلاس تیره

انواع توت های تیره مانند زغال اخته و شاه توت

سیب

پیاز ها

جعفری

روغن زیتون

چای

سایر غذا های ضد التهابی

در حالی که هیچ راه مرتبط با رژیم غذایی برای درمان فوری خارش بدن وجود ندارد، خوردن غذا های ضد التهابی ممکن است به پیشگیری یا درمان تحریک پوست یاری کند.

به این علت که بسیاری از بیماری های پوستی باعث التهاب می شوند (مانند اگزما و پسوریازیس) که می تواند منجر به خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن یا تحریک پوست گردد.

بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، استفاده از مواد ضدالتهابی زیر نیز ممکن است برای شما یاری نماینده باشد:

روغن زیتون

گوجه فرنگی ها

آجیل و دانه ها (به شرطی که آلرژی نداشته باشید)

ماهی

سبزی با برگ تیره

میوه

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2207

به "برای خارش بدن چی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خارش بدن چی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید