مقدار توصیه شده مصرف سدیم در روز

به گزارش ایران 20 دانلود، به منظور برخورداری از یک زندگی سالم، هریک از ما بایستی از میزان مجاز مصرف روزانه مواد معدنی مختلف آگاهی داشته باشیم، به این علت که زیاده روی در مصرف آنها می تواند به مشکلاتی جدی در سلامت منجر

مقدار توصیه شده مصرف سدیم در روز

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به منظور برخورداری از یک زندگی سالم، هریک از ما بایستی از مقدار مجاز مصرف روزانه مواد معدنی مختلف آگاهی داشته باشیم، به این علت که زیاده روی در مصرف آنها می تواند به مسائلی جدی در سلامت منجر گردد. این مقاله در مورد مقدار توصیه شده سدیم مصرفی در روز و اینکه چگونه مصرف بیش از حد این ماده معدنی می تواند موجب بروز عوارض جانبی گردد، اطلاعاتی را فراهم ساخته است.

نمک یک ماده قدیمی بوده که جهت افزودن به طعم غذا و بعلاوه به عنوان ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می گرفته است. سدیم و کلر دو جزء نمک را تشکیل داده که از میان آنها به مصرف سدیم بایستی توجه ویژه نمود. هریک از ما به خوبی از این حقیقت آگاهی داریم که سدیم را بایستی در مقادیر کم مصرف نماییم. با این حال، مشاهده شده است که درصد بالایی از جمعیت بیش از مقدار توصیه شده روزانه از سدیم استفاده می کنند، که این نوع مصرف عمدتاً از نمک طعام و مواد غذایی فرآوری شده ناشی می گردد.

نقش سدیم

سدیم نقش مهمی در بدن ایفا می نماید، به این علت که به حفظ تعادل آب، انتقال پیامهای عصبی و تنظیم انقباض و انبساط عضلانی رسیدگی می نماید. بعلاوه با بهبود عملنمودهای سالم سلولهای بدن نقش مهمی در هیدراتاسیون بازی می نماید. علاوه بر این، سدیم مسئول راندن آب به درون سلولهای بدن بوده و پتاسیم مواد زائد را از سلول به بیرون می راند. این کار به حفظ تعادل آب در بدن یاری می نماید. پیش از اطلاع از مقدار مجاز مصرف روزانه سدیم، فرد بایستی ابتدا از خطرات ناشی از مصرف بالا و پایین این ماده معدنی آگاهی یابد.

مسائل ناشی از مصرف زیاد سدیم

مصرف کمتر سدیم همواره بخشی از درمان مورد احتیاج جهت پایین آوردن فشار خون بالا بوده است. مصرف آن در حد زیاد، به طور مستقیم منجر به بروز مسائل مهلکی در سلامت مانند بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی و یا نارسایی کلیوی می گردد. کلیه های ما مسئول تنظیم مقدار سدیم در بدن می باشند. آنها هنگامی که سطح سدیم پایین است آن را حفظ نموده و زمانی که مقدار آن بالا است، این ماده معدنی را دفع می کنند. ناتوانی کلیه ها در تنظیم سطح سدیم در بدن منجر به تجمع آن در بدن می گردد. یکی از ویژگی های فیزیکی سدیم این است که آب را نگه می دارد. در نتیجه، این مقدار بیش از حد سدیم، آب را نگه داشته در نتیجه حجم خون افزایش می یابد. این امر موجب می گردد قلب به منظور به حرکت در آوردن حجم خون افزایش یافته از میان عروق خونی، سخت تر کار کند. به علاوه، این امر منجر به افزایش فشار بر روی عروق و به عبارتی فشار خون بالا می گردد.

همانطور که وجود بیش از حد سدیم برای بدن انسان ضرر دارد، به طور مشابه مصرف پایین آن نیز موجب بروز مسائلی می گردد. کمبود سدیم را هیپوناترمی نامند. این شرایط می تواند موجب بروز پیامدهای سختی مانند تشنج، کما، و یا حتی مرگ گردد. با وجود مسائل بسیار مرتبط با سلامت، واجب است که از مقدار روزانه مصرف توصیه شده این ماده آگاهی داشته باشید.

عوامل مختلفی وجود داشته که مصرف توصیه شده روزانه آن را تحت تأثیر قرار می دهند که از آن جمله می توان به سن و شرایط سلامت فرد اشاره نمود. 500 میلی گرم در روز حداقل سدیم مورد احتیاج جهت انجام عملکرد طبیعی بدن می باشد. مصرف توصیه شده سدیم در روز در افراد سالم به 300ر2 میلی گرم محدود می گردد. با این حال، از آنجا که بسیاری افراد نمک طعام و غذاهای فرآوری شده را در مقادیر زیاد مصرف می کنند، مصرف توصیه شده در محدوده بالا قرار می گیرد. افرادی که در آنها فشار خون بالا تشخیص داده شده است، احتیاج داشته که مصرف سدیم خود را کاهش دهند (به این معنی که نبایستی بیش از 500ر1 میلی گرم در روز از آن مصرف کنند). جدول ذیل مقدار توصیه شده سدیم برای هر گروه سنی را به تفصیل نشان می دهد.

گروه سنی

سدیم مصرفی توصیه شده (میلی گرم)

1 تا 3

1000

4 تا 8

1200

9 تا 50

1500

51 تا 70

1300

70 به بالا

1200

ضروری است که هر فرد مصرف توصیه شده از آن را دریافت نماید، خصوصاً بچه ها و افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می باشند. افراد مبتلا به فشار خون بالا بایستی مصرف افزایش یافته سدیم را در اولین فرصت کاهش داده و به مقدار توصیه شده برسانند.

به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد سدیم، فرد بایستی مصرف آن را با خوردن میوه های تازه، میان وعده های کم نمک و با خودداری از مصرف بیش از حد نمک طعام، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرشار از سدیم کاهش دهد. علاوه بر آن، فرد بایستی به منابع سالم سدیم و جایگزینهای نمک روی آورد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1846

به "مقدار توصیه شده مصرف سدیم در روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار توصیه شده مصرف سدیم در روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید