شکست تاریخی ناوشکن پنهان کار آمریکایی

به گزارش ایران 20 دانلود، ناوشکن زاموالت که قرار بود آینده نیروی دریایی آمریکا باشد به نظر می رسد که تبدیل به یکی از پرهزینه ترین شکست های نظامی این کشور شده است.

شکست تاریخی ناوشکن پنهان کار آمریکایی

به گزارش خبرآنلاین، ناوشکن های کلاس زاموالت قرار بودند با طراحی پنهان کار و مهمات پیشرفته جایگزین ناوگان ناوشکن های آرلی برک در نیروی دریایی آمریکا شوند، اما با گذشت زمان صرف هزینه بسیار انتها ناوشکن زاموالت نتوانست در حد انتظار ظاهر گردد.

حالا به نظر می رسد که پروژه زاموالت انتها مورد نظر را نداشته است و نیروی دریایی ترجیح می دهد به همان ناوشکن های قابل اعتماد آرلی برک کارش را پیش ببرد.

در حالی که طبق برنامه قرار بود 32 ناوشکن زاموالت به خدمت درآیند تا کنون فقط سه ناوشکن ساخته شده است.

ناوشکن پنهان کار زاموالت

ناوشکن زاموالت با طراحی پنهان کار قرار بود به نقطه عطفی در نیروی دریایی آمریکا تبدیل گردد. این ناوشکن با اینکه 40 درصد بزرگتر از ناوشکن آرلی برک است، سطح مقطع راداری به میزان یک قایق کوچک ماهیگیری دارد.

برای رسیدن به این طرح پنهان کار بدنه کشتی با سبک خاصی ساخته شد که در آن سازه هر چه از سطح آب فاصله می گیرد، باریک تر می گردد. این سبک طراحی البته نو نیست و در اواخر قرن نوزدهم در ساخت کشتی های جنگی رایج بود.

دیگر چیزی که باعث کاهش سطح مقطع راداری این ناوشکن بزرگ الجثه شده، مواد به کار رفته در ساخت عرشه آن است. علاوه بر رادارگریزی، بی سر و صدا بودن هم به پنهان کاری بیشتر زاموالت یاری می نماید. اثر صوتی زاموالت با یک زیردریایی قابل مقایسه است تا یک ناوشکن دیگر.

در این میان یک ایراد بزرگ به زاموالت وارد است. این ناوشکن قرار است در محیط های شلوغ نزدیک به ساحل کار کند. جایی که ردیابی بصری کشتی ها ممکن است و در نتیجه این همه کوشش برای پنهان کاری زیرسوال می رود.

ناگفته نماند که زاموالت یک ناوشکن تا دندان مسلح است و به محض گگرددن آتش فاکتور مخفی کار بودن کشتی رنگ می بازد. پنهان کار پرهزینه ای که بعضی ویژگی های رزمی ناوشکن فدای آن شده است.

به این ترتیب به نظر می رسد میلیارد ها دلاری که برای توسعه این کلاس پیشرفته از ناوشکن ها خرج شده، به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

آینده زوموالت به موشک های موشک هایپرسونیک گره خورده؟

زاموالت قرار است تا سال 2025 به موشک های هایپرسونیک مجهز گردد. با توجه به اهمیت استراتژیکی که موشک های هایپرسونیک در دنیای کنونی پیدا نموده اند شاید این موشک ها در صورت موفقیت زاموالت را نجات دهند و برنامه توسعه آن ها را دوباره زنده کند.

منبع: 1945

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2268

به "شکست تاریخی ناوشکن پنهان کار آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست تاریخی ناوشکن پنهان کار آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید