شب دشنه های بلند و بیدارباش ولیعهد جوان

به گزارش ایران 20 دانلود، رسماً حال پادشاه عربستان خوب است. لیکن افشاگری در مورد بستری شدن مجدد ملک سلمان 84 ساله کافی بود تا شایعات و سناریوهای مربوط به جانشینی وی در عربستان جریان یابد.

شب دشنه های بلند و بیدارباش ولیعهد جوان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، ایل جورناله در یادداشتی با عنوان شب دشنه های بلند [تسویه حساب سیاسی] در عربستان سعودی نوشت:

برای اولین بار در عربستان از فرزندان مستقیم اولین پادشاه یعنی ملک عبدالعزیز آل سعود به کرسی نخواهد نشست. این امر توجه ریاض و نیز خارج از کشور را جلب کره تا درک نمایند که این انتقال قدرت چگونه صورت خواهد گرفت. در هر صورت قدرت همچنان در دست سلمان باقی می ماند.

از زمانی که سلمان بر مسند قدرت است، پسرش محمد ناگهان مدارج سلسله مراتب سعودی را طی کرد. زمانی که اندکی بیش از سی سال داشت به عنوان نخست وزیر و وزیر دفاع منصوب شد و اغلب در دیدارهای عمومی در کنار پدر ظاهر می شد. وی در واقع قبل از آنکه به عنوان شاهزادۀ موروثی منصوب گردد، لباس جانشینی پادشاه بر تن نموده بود. چه بسا باید گفت که در بسیاری از تصمیم گیریهای ملک سلمان نقش داشته است. از جنگ یمن در سال 2015 گرفته تا سهام بورس شرکت نفتی آرامکو و تحولاتی که در عرصۀ اجتماعی ایجاد نمود.

از ریاض اغلب افشاگری هایی در مورد آرزوهای واقعی محمد بن سلمان درز یافتند. به ویژه اینکه وی میخواهد کنترل تمامی صحنه های سیاسی و مالی عربستان را به دست گیرد. در سال 2017 زمانی که ملک سلمان، بن نایف، وزیر قدرتمند کشور و در واقع مرد شمارۀ یک امنیت عربستان را فدای فرزندش نمود باید گفت که این فرد به هیچ وجه قادر به پذیرش این تصمیم نبوده است. بن نایف بخش بزرگی از خاندان سعود و دستگاه های پلیس و امنیت را در دست دارد.

لذا اشتباهات محمد بن سلمان به احتمال بسیار این ایدۀ شاهزادۀ سابق موروثی را تقویت نمود که بتواند جای پادشاه انتصابی را بگیرد. محمد بن سلمان در بسیاری از عرصه ها ناکام ماند: جنگ یمن عاقبت خوشی نداشت، وجهۀ وی به عنوان یک رهبر اصلاح طلب به واسط قتل جمال خاشقجی تیره و تار گشت. همان طرح چشم انداز 2030 نیز به نظر می رسد پیشرفتی نداشته باشد.

بنابراین به نظر می رسد که راه برای محمد بن سلمان چندان هموار نباشد. در درون کاخ سعودی فرقه ها و صندلی ها آنچنان مختلف می باشند که باعث می گردد که تصور تنها یک مرد به عنوان سکان دار کشوری بی رقیب کار دشواری گردد. به نوشتۀ واشنگتن پست شاهزادۀ موروثی به سعد الجبری که سالها دست راست محمدبن نایف بوده و در سال 2017 به کانادا رفت، چشم دوخته است. محمد بن سلمان در جست و جوی الجبری است و میخواهد به جرم فساد او را تحت پیگرد قرار دهد. با توجه به اینکه الجبری با چم و خم اسرار خاندان پادشاهی آشنایی دارد، می تواند مانعی بر سر راه این شاهزادۀ موروثی به شمار آید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1127

به "شب دشنه های بلند و بیدارباش ولیعهد جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب دشنه های بلند و بیدارباش ولیعهد جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید