رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و چین در مورد فرایند مذاکرات

به گزارش ایران 20 دانلود، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه در تماس تلفنی در مورد مناسبات دو جانبه، فرایند مذاکرات هسته ای وین و تحولات بین المللی گفتگو کردند.

رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و چین در مورد فرایند مذاکرات

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با ابلاغ سلام ابراهیم رییسی رئیس جمهور کشورمان به شی جی پینگ رئیس جمهور چین، در پاسخ به دعوت وزیرخارجه چین از آمادگی برای سفر به پکن در آینده نزدیک اطلاع داد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در این تبادل نظر رفتار دولت آمریکا و بعضی دول غربی در ارتباط با تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن را مورد نکوهش قرار داد و با ابراز اطمینان از برگزاری خوب و موفقیت آمیز این رویداد ورزشی، از حضور مقامات ارشد ورزشی جمهوری اسلامی ایران به همراه کاروان اعزامی ورزشکاران در این رویداد مهم اطلاع داد.

امیرعبداللهیان ضمن تشکر و قدردانی از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات هسته ای وین، فرایند تبادل نظر ها را در مجموع خوب توصیف کرد و در عین حال از عدم ابتکار طرف های غربی در وین انتقاد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: طرف های غربی بر مبنای منطق رفتار نموده و همانند جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت ابتکار در مذاکرات حاضر شوند.

وانگ ای وزیر امور خارجه چین نیز ضمن ابلاغ سلام گرم آقای شی جی پینگ رئیس حمهور کشورش به رئیس جمهور کشورمان، مناسبات دو کشور را راهبردی خواند و از اراده دولت چین برای توسعه و تعمیق بیشتر روابط اطلاع داد.

وزیر امور خارجه چین ضمن حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران، از همگرایی و همکاری با سایر کشور های در حال توسعه در برابر یکجانبه گرایی و توسعه طلبی قدرت های بین المللی بویژه آمریکا تاکید نمود.

وانگ ای بعلاوه سفر آینده وزیر امور خارجه کشورمان را به چین فرصتی مغتنم برای پیشبرد اهداف مشترک دو کشور بیان کرد.

وزیر خارجه چین بر حمایت دولت متبوعش از کشورمان در ارتباط با مبارزه با بیماری کووید- 19 تا ریشه کنی این بیماری تاکید نمود.

وانگ ای بعلاوه از موضع جمهوری اسلامی ایران ایران در قبال اقدام غربی ها در ارتباط با المپیک زمستانی پکن تشکر و ابراز امیدواری کرد تا چین به عنوان میزبان بازی ها این رویداد را با حضور تیم های ایرانی با شکوه هرچه تمام تر برگزار کند.

وزیر امور خارجه چین در مورد مذاکرات هسته ای در وین، با توجه به اقدامات و ابتکارات مثبت و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، رویکرد کشورمان در مذاکرات را مورد حمایت قرار داد و کوشش های مثبت طرف ایرانی را در فرایند مذاکرات راهگشا ارزیابی کرد.

وی بعلاوه اقدامات ایران در مذاکره با بعضی کشور های منطقه برای برطرف سوء تفاهمات موجود در منطقه را ستود و آن را عاملی در ایجاد ثبات در منطقه دانست.

در این گفت و گوی تلفنی، طرفین بر تداوم رایزنی ها و مشورت های نزدیک فیمابین تهران و پکن در مورد مسائل دوجانبه و بعلاوه مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه بین المللی تاکید نمودند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1919

به "رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و چین در مورد فرایند مذاکرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و چین در مورد فرایند مذاکرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید