این ها رقیق کننده طبیعی خون هستند!

به گزارش ایران 20 دانلود، این رقیق کننده های طبیعی خون از ایجاد لخته در رگ های خونی و بروز سکته جلوگیری می کنند، پس بد نیست آنها را بشناسیم و در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

این ها رقیق کننده طبیعی خون هستند!

ممکن است دکترتان به هر دلیل برای شما رقیق کننده خون تجویز کند. ممکن است به بیماری های قلبی مبتلا باشید، آریتمی قلب داشته باشید و یا از یک نقص مادر زادی در قلب تان رنج ببرید. حتی ممکن است بعد از یک جراحی لخته خون در بدن تان ایجاد شده باشد.

رقیق کننده های خون داروهایی هستند که از غلیظ شدن آن و ایجاد لخته جلوگیری می کنند و باعث می شوند خون به راحتی در رگ ها حرکت کند. البته این به آن معنی نیست که این داروها لخته های خون را می شکنند. در واقع آنها از غلیط شدن خون جلوگیری می کنند. البته این داروها سرعت بزرگ شدن لخته هایی که در حال حاضر در رگ هاتان وجود دارند را هم کمتر می کنند و از تشکیل لخته های خطرناک جلوگیری می کنند.

در حالی که این رقیق کننده های خون به دلایل زیادی مفید هستند، می توانند موجب بروز اثرات جانبی در بسکمک از افراد هم شوند. خون ریزی زیاد و لخته نشدن خون در هنگام نیاز از عمده ترین اثر جانبی مصرف این داروها است. در این حالت ممکن است فرد دچار خون ریزی شدید در هنگام پریود، ادرار و مدفوع خونی یا به رنگ غیر طبیعی، خون دماغ، خونریزی لثه و خونریزی زیاد بعد از ایجاد زخم شود.

از دیگر اثرات جانبی این داروها می توان به سرگیجه، ضعف عضلات، دانه دانه شدن و تحریک پوست اشاره کرد. رقیق کننده های خون تنها باید با دستور پزشک مصرف شوند در غیر این صورت خطراتی جدی مصرف کننده را تهدید خواهد کرد.

به هر حال برای اینکه خون تان رقیق شود و از اثرات جانبی این داروها هم به دور باشید، می توانید از مواد و خوراکی های طبیعی برای این کار استفاده کنید. این خوراکی ها از غلیظ شدن خون شما جلوگیری می کنند و هیچ تاثیر بدی بر بدن شما ندارند.

احتیاط! غذاهای رقیق کننده خون و سبزیجات، نباید به عنوان جایگزینی برای داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون مصرف شوند!

در ادامه با چند عدد از بهترین این رقیق کننده های خون آشنا می شویم:

1- زنجبیل

زنجبیل یکی از خوراکی هایی است که می تواند به طور موثری خون را رقیق کند. این خوراکی مفید از تشکیل لخته های خونی تازه جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. به علاوه، زنجبیل گردش خون را در بدن بهبود می بخشد.

عصاره خام و خشک شده زنجبیل، هر دو می توانند تشکیل لخته های خونی را کاهش دهند.

  • زنجبیل را به هر نوشیدنی، خورش و غذایی که می خورید اضافه کنید تا علاوه بر رقیق شدن خون، سیستم ایمنی بدن تان هم تقویت شود!
  • همچنین می توانید هر روز 2 تا 3 فنجان چای زنجبیل بنوشید. برای آماده کردن این چای: چند برش زنجبیل تازه را در 1 فنجان آب داغ بجوشانید. سپس اجازه دهید برای 5 دقیقه دم بکشد. چای را از صافی رد کنید. می توانید برای اینکه مزه بهتری بگیرید چند قطره لیمو ترش و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

2- زرد چوبه

زرد چوبه به خاطر خاصیت ضد التهابی که دارد به خوبی شناخته شده است، اما کسی از خاصیت رقیق کنندگی خون این خوراکی مفید خبر ندارد. زرد چوبه از تجمع پلاکت های خون در کنار یکدیگر جلوگیری می کند و باعث می شود لخته تشکیل نشود.

  • مقداری پودر زرد چوبه را به چای تان، ادویه ها و هر غذایی که می خورید، اضافه کنید. هم چنین می توانید هر شب قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر و زرد چوبه بنوشید.
  • اگر می خواهید از مکمل های زرچوبه استفاده کنید، با دکترتان مشورت کنید تا مطئن شوید برای تان خطری ندارند.

احتیاط! اگر وارفارین (کومادین) مصرف می کنید، از مصرف زرد چوبه خود داری کنید!

3- سیر

سیر برای سلامتی قلب تان بسیار مفید است و به خصوص اگر لخته در خون تان دارید، سیر می تواند به کمک تان بیاید. ترکیبات سولفور داری که در سیر یافت می شوند، به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون عمل می کنند. سیر می تواند کلسترول خون و سطح تری گلیسرید را هم پایین بیاورد و در نتیجه خطر به هم پیوستن پلاکت ها و تشکیل لخته خونی را کاهش دهد و از حملات قلبی جلوگیری کند.

  • هر روز 2 یا 3 حبه سیر خام را با معده خالی بخورید.
  • همچنین می توانید از مکمل های سیر استفاده کنید، اما مراقب باشید در این هنگام حتما باید با دکترتان مشورت کنید.

4- دارچین

دارچین یکی دیگر از خوراکی های مفید برای جلوگیری از لخته شدن خون است. دارچین حاوی کومارین، یک ماده شیمیایی است که یک ضد لخته قوی است. این خوراکی شیرین و تند فشار خون را هم پایین می آورد و از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می کند. دارچین شانس بروز سکته را هم کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده مصرف دارچین و عصاره آن در کاهش پدیدار شدن لخته در خون موثر است.

  • برای مصرف این ماده خوراکی مفید می توانید پودر آن را به غذاها یا نوشیدنی هاتان اضافه کنید. پودر دارچین را به چای، در ادویه ها و در خورش هاتان جای دهید و علاوه بر بهرمندی از عطر و بوی شگفت انگیزش، از خواص بی شمار آن هم استفاده کنید.

احتیاط! مصرف بیش از مقدار و طولانی مدت دارچین می تواند منجر به آسیب به کبد شود. پس مطمئن شوید از این ادویه خوش بو به مقدار کم و تنها هر چند وقت یک بار استفاده می کنید.

5- فلفل قرمز

فلفل قرمز خاصیت رقیق کنندگی خون فوق العاده ای دارد و همچنین برای بهبود گردش خون هم عالی است. فلفل قرمز حاوی یک ماده شیمایی به نام کپسایسین است که می تواند رسوبات لیپیدی درون رگ های نازک را پاک کند و حتی باعث منبسط شدن رگ ها شود و لخته ها را هم از بین ببرد. این ماده، همچنین، غلظت فیبرین، یک پروتئین نامحلول که نقشی کلیدی در تشکیل لخته خون بازی می کند، را پایین می آورد.

این ادویه خوشمزه فشار خون را پایین می آورد و در کل باعث سلامت قلب تان می شود.

  • مقداری فلفل قرمز تازه به سوپ، خورش و در کل غذاهاتان اضافه کنید.
  • همچنین می تواند پودر فلفل قرمز را به نیمروی صبحانه، سالاد و یا هر غذای دیگری اضافه کنید.
  • مکمل های فلفل قرمز هم یکی دیگر از گزینه ها هستند اما حتما باید قبل از مصرف آنها با پزشک تان مشورت کنید.

6- ویتامین E

ویتامین E سرشار از خواص درمانی است، این ویتامین گردش خون را بهبود می بخشد و از ایجاد لخته خون جلوگیری می کند. اگر ویتامین E را به صورت دهانی مصرف کنید، از تجمع پلاکت ها در خون جلوگیری می کند.

  • کپسول های ویتامین E گزینه خوبی برای مطمئن شدن از دریافت دوز روزانه ویتامین E هستند. البته باید قبل از مصرف این کپسول ها با دکترتان مشورت کنید.
  • همچنین می توانید از غذاهایی که سرشار از ویتامین E هستند استفاده کنید. غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، غلات و انواع سبزیجات و میوه های تازه.
منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2103

به "این ها رقیق کننده طبیعی خون هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ها رقیق کننده طبیعی خون هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید