افت فشار خون بیشتر در شب اتفاق می افتد یا روز؟

به گزارش ایران 20 دانلود، فشارخون بیشتر در شب نسبت به روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

افت فشار خون بیشتر در شب اتفاق می افتد یا روز؟

به گزارش خبرنگاران، فشارخون بیشتر در شب نسبت به روز ممکن است یک عامل خطرزا برای بیماری آلزایمر در مردان مسن باشد، این موضوع را محققان دانشگاه اوپسالا، سوئد در مطالعه جدید خود دریافتند.

زوال عقل، اصطلاحی پوششی است که برای توصیف دسته ای از علائم معین شده توسط تغییرات رفتاری و کاهش تدریجی توانایی های شناختی و اجتماعی استفاده می شود. عوامل متعددی ازجمله پرفشارخونی (فشارخون بالا) در بروز این علائم تاثیر می گذارد.

در شرایط سالم، فشارخون (BP) طی 24 ساعت متفاوت است و کمترین میزان آن در شب است. پزشکان این فشارخون شبانه را افت فشارخون می نامند. بااین حال، در برخی از افراد، این الگوی فشارخون معکوس می شود؛ فشارخون شبانه آنان بالاتر از روز است. این معینات فشارخون به عنوان افت فشارخون معکوس شناخته می شود.

کریستین بندیکت، دانشیار گروه علوم اعصاب دانشگاه اوپسالا و محقق ارشد این تحقیق می گوید: شب یک دوره حیاتی برای سلامت مغز است. به عنوان مثال، از قبل در حیوانات نشان داده شده است که مغز مواد زائد را هنگام خواب پاک سازی می کند و این پاک سازی توسط الگوهای غیرطبیعی فشارخون به خطر می افتد. ازآنجاکه شب نیز نمایانگر یک بازه زمانی حساس برای سلامت مغز انسان است ما بررسی کردیم که آیا فشارخون بیش ازحد در شب، همان طور که درافت معکوس دیده می شود با خطر بیشتر زوال عقل در مردان مسن ارتباط دارد یا خیر.

برای آزمایش این فرضیه، محققان از داده های مشاهده ای 1000 پیرمرد سوئدی که حداکثر به مدت 24 سال پیگیری شدند، استفاده کردند. مردان مشمول در آغاز تحقیق در ابتدای دهه هفتاد بودند.

شیائو تان، فوق دکترا از گروه علوم اعصاب دانشگاه اوپسالا و اولین محقق این تحقیق می گوید: خطر ابتلا به تشخیص زوال عقل در مردان مبتلابه افت فشارخون معکوس در مقایسه با افراد دارای افت طبیعی 1.64 برابر بیشتر بود. افت معکوس به طور عمده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل را افزایش می دهد.

بندیکت نتیجه گیری می کند: گروه تحقیقی ما فقط از مردان مسن تشکیل شده بود؛ بنابراین، نتایج ما لازم است در مورد زنان مسن نیز تکرار شود.

به گفته محققان، گام جالب بعدی، بررسی این مسئله است که آیا مصرف داروهای ضد پرفشارخونی (کاهش دهنده فشارخون) در شب می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در مردان مسن را کاهش دهد یا خیر.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1511

به "افت فشار خون بیشتر در شب اتفاق می افتد یا روز؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت فشار خون بیشتر در شب اتفاق می افتد یا روز؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید