آسیب شناسی افزایش خودکشی های خودخواسته در کشور

به گزارش ایران 20 دانلود، تهران (پانا) - یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با تشریح چرایی خودکشی های خودخواسته در ایران می گوید در جوامعی که گسست اجتماعی فرایند افزایشی دارد، خودکشی نیز به وفور دیده می شود و در مقابل در جوامعی که پیوستگی و همبستگی بیشتر باشد خودکشی نیز به همان فراخور کاهش می یابد.

آسیب شناسی افزایش خودکشی های خودخواسته در کشور

سعید خراط ها، جامعه شناس اجتماعی در گفت وگو با پانا درباره خودکشی ها و مرگ های خودخواسته در ایران گفت: مرگ های خودخواسته اصطلاحی است که برای اتانازی ها به کار گرفته می شود که با توجه به شرایطی که دارند، درخواست مرگ می کنند تا در شرایط سخت نمانند.مبحث خودکشی متفاوت است و خودکشی خودخواسته با مرگ خودخواسته متفاوت است و مرگ خودخواسته برای اتانازی ها به کار می رود.

وی با اشاره به چرایی خودکشی های خودخواسته گفت: خودکشی علل و عواملی دارد، وقتی علت ها و زمینه های آن افزایش پیدا می کند، خودکشی ها رقم می خورد و گرایش به آن افزایش می یابد و طبیعتا آمار خودکشی نیز افزایش می یابد.

خراط ها در ادامه گفت: بخشی از خودکشی هایی که در ایران رقم می خورد به مسایل اقتصادی مربوط است. بخشی از آن مربوط به سنت و استیلای سنت در خانواده است که در این بخش زنان در خانواده های مردسالار خودسوزی می کنند یا به دلیل ازدواج های اجباری دست به خودکشی می زنند.

در جوامعی که گسست اجتماعی فرایند افزایشی دارد، خودکشی نیز به وفور دیده می شود و در مقابل در جوامعی که پیوستگی و همبستگی بیشتر باشد خودکشی نیز به همان فراخور کاهش می یابد

این جامعه شناس شرح داد: خودکشی هایی که به دلیل شرایط اقتصادی رخ می دهد عمدتا به دلیل فاصله طبقاتی، احساس فلاکت و درماندگی، ناتوانی در تامین مخارج زندگی، افزایش فقر، مسائل مسکن و درماندگی برای تامین مخارج شکل می گیرد که برخی افراد مرگ را برای خود شیرین تر می بینند.

وی اضافه کرد: وقتی اقتصاد به مشکل برمی خورد و سفره برخی خانواده ها کوچک تر می شود، حیثیت و آبروی افراد در معرض خطر قرار می گیرد و میل به خودکشی نیز در برخی افراد افزایش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش انزوای اجتماعی به عنوان عاملی برای گرایش به خودکشی گفت: بخش جدیدی هم که منجر به افزایش گرایش به خودکشی شده است، خودکشی هایی است که بر اثر افزایش انزوای اجتماعی و فاصله اجتماعی ناشی از بیماری کرونا رقم می خورد. کرونا هم معیشت خانواده ها را تحت فشار قرار داده است و هم انزوای اجتماعی را بیشتر کرده است چون برخی خانواده ها ماه ها است که والدین خود را ندیدند. افسرده شده اند و انزوای اجتماعی شکل می گیرد که متاسفانه کسی به آن توجه نمی کند. در حالی که ضربه ای که به خانواده های افرادی که دست به خودکشی می زنند، می خورد شاید هرگز درمان نشود.

خراطها یکی دیگر از دلایل خودکشی را مچ گیری های زوج ها از یکدیگر در روابط زناشویی دانست و گفت: بروز چنین مسائلی در نهایت منجر به مسائل عاطفی و خودکشی می شود.

خراط ها ادامه داد: در جوانان نیز شکست های عاطفی عاملی برای گرایش به خودکشی است. برخی از جوانان به این دلیل که مهارت حل مساله را ندارند و نمی توانند عواطف خود را کنترل کنند، به بحران کشیده می شوند و ناخودآگاه دست به رفتارهایی از جمله خودکشی می زنند.

این جامعه شناس اضافه کرد: همچنین یکسری برنامه ها و مشوق ها هم در فضای مجازی شکل می گیرد که نوجوانان را به کشتن و خشونت تشویق می کند که رکن اصلی آن مسائل عاطفی و خیانت ها در خانواده است.

خودکشی علل و عواملی دارد، وقتی علت ها و زمینه های آن افزایش پیدا می کند، خودکشی ها رقم می خورد و گرایش به آن افزایش می یابد و طبیعتا آمار خودکشی نیز افزایش می یابد

خراط ها گفت: در جوامعی که گسست اجتماعی فرایند افزایشی دارد، خودکشی نیز به وفور دیده می شود و در مقابل در جوامعی که پیوستگی و همبستگی بیشتر باشد خودکشی نیز به همان فراخور کاهش می یابد.

این جامعه شناس درباره راه چارههای پیشگیری از خودکشی های خودخواسته نیز گفت: راه چاره حل این موضوع، مبحثی علمی است که معتقدم با شرایط فعلی در کشور، هیچ راه چارهی وجود ندارد و من راهی برای آن نمی بینم. اگر گفته می شود شرایط اقتصادی بهتر شود اما باید پرسید چه زمانی و چگونه بهتر شود؟ می بینیم راه چارههایی برای حل مسائل اقتصادی مطرح می شود اما اغلب سیاسی هستند و به دلیل سوء مدیریت هایی که وجود دارد، مسائل حل نمی شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1344

به "آسیب شناسی افزایش خودکشی های خودخواسته در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب شناسی افزایش خودکشی های خودخواسته در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید