کاهش فوت بر اثر کرونا در کشور ، فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری

به گزارش ایران 20 دانلود، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نسبت به زمان اوج بیماری کرونا در کشور، بیش از 70 درصد موارد مرگ بر اثر این ویروس کاهش یافته و در بیشتر استان ها فرایند نزولی بیماری به صورت قابل توجهی مشاهده می گردد.

کاهش فوت بر اثر کرونا در کشور ، فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار گردید، اضافه نمود: این دستاورد نتیجه اقدامات مناسب دولت و مردم است. در این شرایط که بازگشایی ها و کاهش فاصله گذاری اجتماعی به صورت هوشمند و تدریجی انجام می گردد، هرگونه غفلتی می تواند عوارض جبران ناپذیر و شدیدی داشته باشد. تا کشف دارو و واکسن، در بیشتر کشورهای جهان حدود دو تا سه طغیان بیماری دیگر در یک سال و چند ماه آینده خواهیم داشت. هرگونه غلت فردی، هم فرد و هم خانواده او را در معرض ابتلای شدید و مرگ و میر قرار می دهد و تعدد غفلت ها ممکن است فاجعه هایی ایجاد کند. بنابراین از مردم می خواهیم به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از ترددهای غیرضروری وفادار باشند و این سربلندی ها در کشور را کماکان ادامه بدهند.

کاهش مراجعه به مراکز درمانی

وی بیان نمود: قبل از موضوع کرونا، به طور متوسط روزانه دو میلیون و 350 هزار بار مردم به سیستم بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می کردند. در دو ماه اخیر این موضوع به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. سالانه نزدیک به 15 میلیون بار واکسن به بچه ها و افراد بالغ تزریق می شد و هرگونه کاهش واکسیناسیون عوارض جبران ناپذیری در انواع بیماری ها مثل دیفتری، کزاز خواهد داشت.

حریرچی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون و چند صد هزار حاملگی داریم. سال گذشته یک میلیون و 200 هزار بارداری پیروز و به جهان آمدن نوزاد داشتیم که امیدواریم سال جاری بیشتر باشد. مادران باردار احتیاج به مراقبت دارند و حتما برای مراقبت های خود مراجعه نمایند تا دچار انواع عوارض حاملگی نشوند. همین طور تقاضای ما این است که مراجعه بچه ها زیر پنج سال نیز انجام گردد. بیمارستان های خاص ما و بعضی مراکز بهداشتی و درمانی درگیر کرونا بوده اند که در این مراکز هم اقدامات حفاظتی مناسب انجام می گردد و سایر مراکز خدمت رسانی به بیماران کرونایی ندارند.

مردم برای اهدای خون مراجعه نمایند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در اواخر اسفند ماه در تامین خون با بحران روبرو شدیم و با اقدامات رسانه ها از این بحران خارج شدیم. اعمال جراحی در بیمارستان ها شروع شده و به خون احتیاج داریم و مردم نباید اهدای خون را فراموش نمایند. از بیمارانی که بیماری سبک کرونا داشته اند نیز خواهش می کنیم برای اهدای پلاسما مراجعه نمایند.

هنوز دارویی برای کرونا ساخته نشده است

حریرچی اظهار کرد: هنوز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کووید 19 ساخته نشده است. بیشتر داروهای ضد ویروسی که تجویز می شوند یا اثر کم و متوسط داشته یا بی اثر هستند. تجویز هر نوع دارو خارج از فهرست دارو و راهنماهای بالینی صحیح نیست و همراهان بیمار را دچار سردرگمی و مشکل می نماید. مسئولان وزارت بهداشت ضمن درک احساسات افرادی که بیمار بدحال کرونایی دارند و می خواهند از کوچک ترین احتمالات برای نجات جان بیماران استفاده نمایند، درخواست می نمایند به وزارت بهداشت اعتماد نموده و اجازه بدهند بیماران با اصول صحیح درمان شوند.

وی ادامه داد: هر دارویی که خارج از داروخانه های رسمی بیمارستانی و غیربیمارستانی تهیه می گردد، یا کاملا تقلبی بوده یا قاچاق است و استفاده از آن ممکن است اثر بد در بیمار داشته باشد. بنابراین از تلف کردن منابع مالی برای تهیه چنین داروهایی اجتناب کنید.

معاون وزیر بهداشت اضافه نمود: در کل جهان و ایران، اپیدمی و گستردگی خبرهای دروغ و نادرست و توصیه های بی اساس و بی مبنا از گستردگی خود بیماری کووید 19 بیشتر است. بیشتر مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر استفاده موارد مختلف منتشر می گردد، بی اساس است. آنچه مراجع علمی معتبر اعلام می نمایند هم ممکن است بعد از چند ماه تصحیح گردد و علم این موضوع جدید است.

تاثیر بازگشایی بوستان ها در افزایش شیوع کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترددها در بوستان ها و پارک ها و تاثیر آن در افزایش شیوع کرونا بیان نمود: در ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های کارشناسی ستاد، بحث های متعددی انجام می گردد و بازگشایی ها بر اساس خرد جمعی و تصمیم گیری اتفاق می افتد. هیچ تعجیلی در بازگشایی ها نیست و فقط الزام داریم که ملاحظات مالی و معیشتی و سلامت روانی و مذهبی را لحاظ کنیم.

حریرچی اضافه نمود: سلامت مردم در اولویت قرار گرفته است و اگر ببینیم بازگشایی با توجه به واکنش مردم، تاثیر مضر داشته باشد، اول تاخیر در بازگشایی های آینده اتفاق می افتد و دوم ممکن است در بازگشایی قبلی هم تجدید نظر شده و برگشت به شرایط قبل اتفاق بیفتد. آنچه از مردم می خواهیم این است که به میزان افزایش بازگشایی ها، مسائل بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی را نیز افزایش بدهند. البته در این زمینه دستگاه های دولتی و غیردولتی هم باید اقداماتی انجام بدهند. با توجه به شرایط سایر کشورها، بازگشایی های ما مبتنی بر برنامه ریزی مناسبی است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اثر هر بازگشایی حدود یک هفته بعد اثر خود را بر بیماران سرپایی و 15 روز بعد در بار بیماری ها و یک ماه بعد در مرگ و میر خود را نشان می دهد. نسبت به سه هفته قبل، حدود 50 درصد موارد بستری و 70 درصد موارد مرگ و میر در کشور کاهش یافته و امیدواریم این فرایند طی شده و بازگشایی ها اثر بدی در این زمینه نداشته باشد.

حتی یک مرگ هم هشدار دهنده است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در اظهاراتی که توسط مسئولان مختلف بیان می گردد، تناقضی وجود ندارد و فرایند نزولی در بیشتر استان ها در پذیرش بیماران بستری و کاهش مرگ و میر وجود دارد. نکته مهم این است که حدود 300 بیمار که در تهران بستری می شوند، هشدار دهنده است. تعداد بیماران بستری در آی سی یو هنوز هشدار دهنده است. با این که مرگ و میر در مجموعه استان ها به زیر 100 مورد کاهش یافته، اما حتی یک مرگ هم هشدار دهنده است. 90 مورد مرگ در کشور یا 300 مورد بستری در استان تهران یا هزار بستری جدید در کل کشور، رقم نیست و هر کدام عزیزان یک خانواده هستند و به این دلیل مجبوریم هشدار بدهیم و در عین حال مردم را مطلع کنیم.

شرایط آی سی یو نسبت به اسفند بهتر است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره شرایط آی سی یوها اظهار کرد: هر بیماری که در آی سی یو پذیرش می گردد، بدحال نیست. تعدادی از بیماران در آی سی یو هستند که احتیاج به مراقبت بیشتر دارند و هنوز برای آنها لوله گذاری تنفسی اجرا شده است. این افراد را می توان جزو بیماران بدحال تلقی نکرد. ظرفیت آی سی یو نسبت به اواخر اسفند 98، بهتر است. ضمن این که تجربه بیشتری حاصل شده و ارجاع به آی سی یو هم کاهش یافته است.

هیچ اختلاف نظری وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره بعضی اختلاف نظرها بیان نمود: وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی مثل یک دست واحد عمل می نمایند و هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. ملاحظات مالی و معیشتی مردم در نظر گرفته می گردد و سلامت مردم اولویت اصلی است. این اولویت برای وزارت بهداشت خاص تر است. مجموعه دولت و ارکان مختلف نظام هم سلامت را اولویت اصلی خود می دانند.

معاون وزیر بهداشت اضافه نمود: هیچ اختلاف جزیی هم وجود ندارد. قبلا گفتیم که تهران می تواند پاشنه آشیل ابتلا به کرونا در کشور باشد. زیرا تراکم بسیار زیاد و مرکزیت و رفت و آمد زیادی در تهران وجود دارد. هرگونه تصمیم گیری برای تهران و کل کشور در ستاد ملی کرونا انجام می گردد و بازگشایی مشاغل در تهران با یک هفته تاخیر انجام شد.

شرایط حمل و نقل عمومی در شرایط شیوع کرونا

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره شرایط حمل و نقل عمومی در شرایط شیوع کرونا گفت: همه ما باید تصمیم گیری کلی داشته باشیم و نظرهای ما هم بر اساس مصلحت اندیشی کلی باشد. آیا برای مردم به مواد غذایی احتیاج داریم؟ آیا کارکنان ما باید سر کار حاضر شوند؟ بیشتر کارکنان وسیله نقلیه شخصی ندارند و نمی توان حمل و نقل عمومی را کلا تعطیل کرد و بعد بگوییم پرستار و کارکنان بهداشت و درمان با هزینه زیاد سر کار حاضر شوند. تعطیلی حمل و نقل عمومی به جز یک مورد که در چین انجام شد، در هیچ کشوری اتفاق نیافتاد.

وی اضافه نمود: حدبیشتر رعایت فاصله گذاری فیزیکی باید در حمل و نقل عمومی انجام گردد. حمل و نقل عمومی شریان حیاتی کسب و کارهاست، اما در عین حال از نظر ابتلا به کرونا خطرناک است. در نتیجه یکی از فاکتورهای اصلی در بازگشایی ها این است که علاوه بر اثر مستقل و مستقیم خود، چه تاثیری در حمل و نقل عمومی و ابتلا به کرونا خواهند داشت.

فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری به چند عامل بستگی دارد. یکی از موارد میزان پایبندی افراد به توصیه هاست. بعضی صاحبان مشاغل به طور کامل رعایت می نمایند، اما در بعضی موارد رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی به نسبت ضعیف است. موضوع دیگر رفتار مردم است. وقتی مردم به مراکز تجاری مراجعه می نمایند باید ببینیم چه رفتاری انجام می دهند. در بعضی استان ها میزان اطلاعات درون خانوادگی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای جهان، ورود به پارک ها فقط برای تفریح و ورزش انفرادی است. یعنی قرار نیست افراد در پارک ها غذا ببرند و دورهمی برگزار نمایند.

میانگین مدت اقامت مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره میانگین مدت اقامت مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها گفت: با توجه به حاد بودن حال افراد، میزان بستری می تواند متفاوت باشد که از چند روز تا بیش از یک ماه رخ داده است. این که موارد بستری در آی سی یوها قابل توجه نشان می دهد، اثر تجمعی بستری هاست. یعنی بیماری که عوارض کمتری دارد، ممکن است در عرض چند روز مرخص گردد. ولی کسانی که در آی سی یو لوله گذاری می شوند، فرایند ترخیصی کندتری دارند. این اثر تجمعی باعث می گردد که تعداد بیماران بستری در آی سی یو و نسبت بستری ها در آی سی یو به سایر بیماران به صورت افزایشی نشان داده گردد.

وی اضافه نمود: بیماران با توجه به علائم بالینی مرخص می شوند و انجام تست در زمان ترخیص لزومی ندارد.

رصد مستمر شرایط در فاصله گذاری هوشمند

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره رصد مستمر در فاصله گذاری هوشمند گفت: اولین بازگشایی ها در هفته سوم و چهارم فروردین بود. روزانه شرایط رصد می گردد و به تفکیک شهرستان، فرایند بیماران سرپایی و پذیرش بیماران اعلام می گردد. سایر نهادهای نظارتی هم این فرایند را آنالیز می نمایند و همه این اطلاعات به ستاد کشوری داده می گردد.

افزایش ترافیک در این شرایط نقطه منفی نیست

وی بیان نمود: وقتی طرح ترافیک برداشته می گردد، هدف این است که میل به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. وقتی این تصمیم گرفته شده، از مردم می خواهیم که با خودروهای شخصی رفت و آمد نمایند که امن تر است. این موضوع خواه ناخواه ترافیک را افزایش می دهد و نقطه منفی نیست.

تاثیر آب و هوا در شرایط ویروس

حریرچی گفت: بیشتر ویروس ها سرمادوست هستند و میل جزیی تا متوسط به سمت محیط سرد دارند و ممکن است ویروس کرونا هم این رفتار را نشان بدهد. موضوع دیگر این است که رفتار اجتماعی مردم در کشورهای مختلف به خاطر ملاحظات آب و هوایی و دمایی، در فصل سرما به این ترتیب است که مردم معمولا در محیط های بسته حضور دارند و پنجره ها را کمتر باز می نمایند و این موارد باعث می گردد هوا در فضای بسته گردش کند. در نتیجه مردم در فصل سرما به تفریح های داخل فضای بسته تمایل دارند، اما در فصل گرما به سمت فضای باز می فرایند. این موضوع باعث می گردد انتقال ویروس ها در فصل گرما نسبت به فصل سرد کمتر باشد.

وی اضافه نمود: اکنون این ویروس به نیمکره جنوبی هم رفته است. اینکه ویروس کرونا در فصل گرما کم می گردد خود به خود متنفی است.

تعدیل نیرو در بیمارستان های خصوصی

معاون کل وزارت بهداشت درباره تعدیل نیرو در بیمارستان های خصوصی اظهار کرد: جنبه های فنی و بهداشتی و درمانی موضوع بیمارستان های خصوصی بر عهده وزارت بهداشت است و جنبه های قانون کار مربوط به وزارت رفاه می گردد. بالاخره همه صنایع در کشور ما و همه واحدهای خدماتی در این شرایط دچار مشکل شده اند. دریافتی پرستاران و پیراپزشکان در بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی حدود 40 درصد و در بعضی موارد حدود 55 درصد کمتر است. از طرفی باید توجه کنیم که قدمت موضوع کرونا در کشور ما دو ماه است و حتی بخشی از آن هم در سال های گذشته به علت تعطیلات عید نوروز تعطیل می شد و نمی توان به کرونا نسبت داد. ضمن این که مسائل سهامداران بیمارستان های خصوصی را درک می کنیم، اما توصیه می گردد از محل وام ها و یاری های دولت حدبیشتر کوشش خود را انجام بدهند تا کاهش اشتغال و اخراج در بیمارستان های خصوصی نداشته باشیم.

وی اضافه نمود: به خصوص این موضوع را از بیمارستان هایی که در تعداد خدمات پیروز تر بودند می خواهیم که در شرایط سخت به هم یاری نمایند. وزارت بهداشت نیز حدبیشتر یاری خود را انجام می دهد.

کرونا را سیاسی نکنید

معاون وزیر بهداشت درباره سیاسی کردن موضوع کرونا در بعضی اظهار نظرها گفت: الان در جنگ همه جانبه با ویروس کرونا هستیم. واقعیت این است که مدیران بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران و بهورزان و مراقبان سلامت سینه سپر نموده اند و در حال جنگ با کرونا هستند. هرگونه تحریک حتی در حد یک ضربه کوچک می تواند باعث پرت کردن حواس مدیران و کادر بهداشت و درمان گردد. سیاست در جای خود مقدس است و باید به ساحت خودش محدود گردد. موضوع سلامت به عنوان موردی که بخواهند از آن برای حمله به جناح یا دولت استفاده گردد، نباید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: عملکردی که مجموعه نظام سلامت داشته شاید انتقاداتی به همراه داشته باشد، ولی باید با سایر کشورها مقایسه کنیم و ببینیم ایران چقدر پیروز بوده و این پیروزی ها و شیرینی ها را در کام مردم تلخ نکنیم.

واکنش به پیشنهاد اخیر ترامپ

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد اخیر ترامپ مبنی بر تزریق مواد ضد عفونی نماینده برای مقابله با کرونا بیان نمود: من استاد دانشگاه و یک فرد علمی هستم و واقعا از این اظهار نظر خجالت می کشم. این که یک رییس جمهور این حرف نابخردانه را بزند، در شان خودم نمی دانم که پاسخ بدهم. با مسئولان سیاسی نیز ابزار همدردی می کنم که مجبورند به این افراد پاسخ بدهند. این موضوع در حوزه بهداشت و درمان قابل اعتنا نیست و خجالت آور است.

مورد استفاده تست های سرولوژیک

وی اظهار کرد: از تست های سرولوژیک باید در جای خود استفاده کرد. در این زمینه یکی از موضوعات مهم، مطالعات علمی است که می خواهد میزان انتشار ویروس در یک جامعه و ابتلای افراد را به وسیله طرح های تحقیقاتی و نمونه گیری تعیین کند.

حریرچی ادامه داد: در نیویورک، سه هزار نمونه در افراد خارج شده از خانه انجام شد که طبق این مطالعه، حدود یک هفتم مردم نیویورک یا 13.9 درصد قبلا این ویروس را گرفته و مبتلا شده اند. این بر اساس آمار قبلی نیویورک، اختلاف چند 10 برابری دارد.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه نمود: همچنین توسط این تست آنالیز می گردد که افرادی که در معرض خطر بودند، آیا آنتی بادی علیه این ویروس داشته اند یا نه.

وی اظهار کرد: بیشتر ما به انواع ویروس کرونا قبلا مبتلا شده ایم. زیرا این ویروس، عامل دوم سرماخوردگی هاست. اگر کرونا به طور غیراختصاصی اندازه گیری گردد، نشان می دهد که ایمن هستیم یا تست مثبت می گردد، در حالی که ابتلا به ویروس های سرماخوردگی کروناست. تست هایی که بیشتر با الایزا انجام می گردد، تست های اختصاصی کووید 19 است. هرچند بعضی تست ها در بازار وجود دارد که اختصاصی به کووید 19 نبوده است. مرحله بعدی این است که آیا آنتی بادی سنجیده شده در خصوص کووید 19 نشان می دهد که فقط به این ویروس مبتلا شدیم یا آنتی بادی هست که می تواند ایمنی را ایجاد کند. حتی اگر این آنتی بادی را ایجاد کند هم تضمینی وجود ندارد که در دراز مدت باعث ایجاد ایمنی گردد. برای بعضی ویروس ها در بدن ایمنی ایجاد می گردد، اما بعد از مدتی از بین می رود. به همین دلیل است که در خصوص بعضی بیماری ها، واکسن یادآور تزریق می گردد.

بازگشایی اماکن مذهبی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی اماکن مذهبی و حرم های مقدس بیان نمود: فعلا طبق تصمیم گیری ستاد ملی در خصوص اماکن مذهبی تا 15 اردیبهشت تصمیم گیری شده است. با توجه به سایر بازگشایی ها و ملاحظات و پروتکل ها در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد. یکی از پیشنهادها این است که اماکن مذهبی و مساجد و امام زاده ها با توجه به سطح درگیری شهرستان مربوطه بازگشایی گردد.

وی اضافه نمود: هم محل تجمع و هم شرایط ابتلا در شهرستان خاص در این زمینه باید مد نظر باشد.

حریرچی در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: در خصوص مدارس و دانشگاه ها هنوز تصمیم گیری نشده است. با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان و دانشجویان و محیط مستعد برای ابتلا به ویروس، در این زمینه با احتیاط بیشتری تصمیم گیری می گردد و احتمالا جزو مواردی است که در خاتمه در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1001

به "کاهش فوت بر اثر کرونا در کشور ، فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فوت بر اثر کرونا در کشور ، فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید