9 درصد از دختران نوجوان سیگار می کشند، گرایش تصاعدی دختران به کشیدن سیگار

به گزارش ایران 20 دانلود، سیگار می کشند چون از ژست آن لذت می برند. با اینکه سن و سالی ندارند و تازه از دوران کودکی خود فاصله گرفته اند اما از اینکه یک نخ سیگار لای انگشتان خود بگذارند و به پایکوبی دود آن نگاه نمایند، لذت می برند.

9 درصد از دختران نوجوان سیگار می کشند، گرایش تصاعدی دختران به کشیدن سیگار

گروه خانواده-مژگان مهرابی:متاسفانه با تغییر سبک زندگی مان، این روزها شاهد گرایش دخترهای نوجوان و جوان به استعمال دخانیات هستیم. طبق آمار به دست آمده از سوی ستاد مبارزه با دخانیات، تعداد دخترهای سیگاری با پسرها برابری می نماید. طبق آمار، در سال 2010 در ایران 9 درصد دختران 13 تا 15 ساله و کمتر از یک درصد زنان 15 تا 64 ساله به صورت روزانه سیگار مصرف می کردند. اما آماری که اخیرا از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور منتشر شده نشان می دهد استفاده از سیگار در بین دختران نوجوان نسبت به گذشته دو برابر شده است.

قبح استعمال دخانیات از بین رفته است

گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال دخانیات؛ معضل بزرگی که جامعه امروز ما به آن دچار شده است. به خصوص در بین دخترها که درصد بالایی از آنها برای یک بار هم که شده سیگار کشیدن را تجربه نموده اند. بعد از آنالیز های انجام شده از سوی کارشناسان اجتماعی کلانتری ها و دیگر محققان حوزه آسیب ها، اغلب دخترها برای ژست و تفریح سیگار می کشند. عده ای از آنها هم استعمال دخانیات را مسکنی برای برطرف استرس خود می دانند. اما برخی شان هم می گویند، برای اینکه از پسرها کم نیاورند این کار را می نمایند. هر چه هست، این معضل بازتاب بسیار منفی در جامعه ما دارد. سرگرد ده بیگی، در این باره می گوید: متاسفانه قبح سیگار کشیدن از بین رفته است. نوجوانان و جوانان ما از محیط اطراف خود تاثیر می گیرند. سیگار کشیدن را در خانواده و اجتماع می بینند. خیلی شان هم دغدغه های روانی دارند. مسائل خانوادگی، مسائل مالی، کمبودهای عاطفی می تواند آنها را به این سمت سوق دهد. البته نباید گشت و گذار در فضای مجازی و تماشا کلیپ های نامناسب و نداشتن تفریح را از قلم انداخت. این موارد هم عوامل مهمی برای گرایش دخترها به سیگار کشیدن هستند.

والدین مراقب سلامت فرزند خود باشند

به باور سرگرد ده بیگی خانواده، مهمترین مکان برای مطلع سازی است و والدین باید وقت بیشتری را با بچه ها خود بگذرانند. کمبودهای عاطفی و نبود روابط صمیمانه بین پدر و مادر و فرزند می تواند زمینه بیراهه رفتن آنها را فراهم کند. او ادامه می دهد: استفاده از سیگار به علت مواد نیکوتین آن دختران و زنان ما بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد. علاوه بر آن آنها را پرخاشگر و مضطرب می نماید. از این رو پدر و مادرها از همان دوران کودکی باید رابطه خوبی با فرزند خود برقرار نموده و آنها را از معایب سیگار مطلع نمایند.

کنترل نامحسوس داشته باشید

سرگرد ده بیگی به والدین توصیه می نماید: والدین رفت و آمدهای فرزند خود را به طور نامحسوس مد نظر داشته باشند. در دوست یابی بچه هاتان حساس و هوشیار بوده و از سلامت اخلاقی دوستان بچه هاتان مطمئن شوید. نیازهای بچه هاتان را در حد امکان در رابطه با سپری کردن اوقات فراغت برآورده سازید تا آنها با احساس کمبود ننمایند و در پی دوستان ناباب و ناهنجاریهای اجتماعی نباشند. بچه ها تان را به تحصیل، ورزش و فراگیری علوم دینی و تقویت اعتقادات دینی تشویق کنید. نسبت به تغییرات رفتار بچه ها خود از جمله تغییر در چهره، خلق و خوی، برخوردها، بی حوصلگی، درخواست وجه نقد بی توجه نباشید و در صورت مشاهده چنین مواردی منشاء آنها را پیگیری کنید.

نقش مهم آموزش و پرورش در مطلع سازی دانش آموزان

نکته مهم دیگری که باید متذکر شد، برخی از دختران نوجوان به وسیله دوستان مدرسه ای خود علاقمند به کشیدن سیگار می شوند. کارشناس اجتماعی سرکلانتری ششم در این باره می گوید: آموزش و پرورش برای جلوگیری ریخته شدن قبح سیگار کشیدن باید پای کار بیاید. معلمان و مربیان نقش مهمی در این زمینه دارند. بعلاوه رسانه ها هم باید همکاری لازم را داشته باشند. صدا و سیما با ساخت فیلم های آموزشی می تواند یاری بزرگی به منع استعمال دخانیات کند.

رشد 133 درصدی مصرف سیگار در بین نوجوانان دختر

به گفته دکتر بهروز ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات، طبق آخرین دوره مطالعات که در اسفند 95 انجام شد، در نوجوانان 13 تا 15 سال، پسران 4.8 درصد و دختران 2.1 درصد و در مجموع 3.4 درصد سیگار می کشند. او می گوید: از طرفی، 7.3 درصد پسران و 4 .3 درصد دختران و در مجموع 5.7 درصد قلیان مصرف می نمایند. طبق طرح استپس که برای بیماری های غیر واگیر در سال 1400 انجام شد، مصرف روزانه سیگار در افراد بالای 18 سال، در مردان 20 درصد و در زنان 8.0 درصد بوده. بعلاوه مردان 5.5 و زنان 5.3 درصد مصرف قلیان داشتند. گفتنی است از سال 86 تا 95 مصرف سیگارکشیدن نوجوانان 13 تا 15 سال 2 برابر شده است. بعلاوه در هر دو گروه افراد 18 تا 25 سال و 25 تا 34 سال افرایش 90درصدی انواع دخانیات را شاهد بودیم. طبق آنالیز های سال 86 تا 95، در بین نوجوانان دختر 13 تا 15 سال، مصرف سیگار بیش از 2 برابر و در واقع 133 درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر، در همین تاریخ، در زنان بالای 18 سال، افزایش مصرف 90درصدی داشته است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2277

به "9 درصد از دختران نوجوان سیگار می کشند، گرایش تصاعدی دختران به کشیدن سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 درصد از دختران نوجوان سیگار می کشند، گرایش تصاعدی دختران به کشیدن سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید