5 روند مهم در نمایشگاه خودروی ژنو
به گزارش ایران 20 دانلود، سایه جنگ تجاری و برگزیت سخت در سال گذشته چالش و ابهام های متعددی را برای خودروسازان پدید آورد و خودروسازان از سرتاسر دنیا امید دارند تا این نمایشگاه بتواند روح تازه ای در بدن سرد صنعت خودرو بدمد.
نمایشگاه خودروی ژنو را می توان مهم ترین گردهمایی خودروسازان سرتاسر دنیا لقب داد که در ماه های ابتدایی سال برگزار می گردد. اما امسال این نمایشگاه در سه زمینه خودرو های خاص مربوط به قشر متمول، خودرو های معمولی برای بازار های دنیای و اروپا و بخش خودرو های پلاگین هیبریدی و تمام برقی برگزار گردید.
این درحالی است که سایه جنگ تجاری و برگزیت سخت در سال گذشته چالش و ابهام های متعددی را برای خودروسازان پدید آورد و خودروسازان از سرتاسر دنیا امید دارند تا این نمایشگاه بتواند روح تازه ای در بدن سرد صنعت خودرو بدمد.
خودروسازانی که این ماه در نمایشگاه خودروی ژنو گرد یکدیگر آمدند امیدوار هستند تا معرفی و عرضه مدل های جدید بتواند باری از دوش آن ها بردارد و صنعت خودرو را که اکنون با افت تقاضا روبرو شده است در بهار امسال رونق ببخشد. بعضی از بزرگ ترین خودروسازان طی 12 ماه گذشته تحت فشار های فراوانی در جبهه های متفاوت قرار داشته اند که می توان به طور ویژه به صنعت عظیم خودروی آلمان اشاره نمود. فورد و جگوار لندروور نیز پس از آنکه در ژانویه از تعدیل هزاران پرسنل خود اطلاع دادند غایبان بزرگ این نمایشگاه هستند.
ازسوی دیگر نگرانی ها در اروپا نسبت به آلایندگی ها موجب اجرایی شدن مقررات جدیدی برای خودرو های دیزلی شده است که همین امر کاهش فروش این بخش را درپی داشته است. همچنین بازار خودروی چین نیز که بسیاری از خودروسازان برای رشد فراوری خود به آن وابسته هستند در سال 2018 پس از سه دهه با کاهش تقاضا روبرو شد. اما مهم ترین چالشی که اکنون گریبانگیر خودروسازان است بحث بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.
نمایشگاه امسال در ژنو پس از 12 ماه چالش های گوناگون برای خودروسازان برگزار گردیده است که می توان به موضوع جنگ تجاری میان آمریکا با چین و اروپا، کاهش تقاضای دنیای، افت رونق در بازار خودروی چین و برگزیت اشاره نمود. از این رو این نمایشگاه دارای حساسیت های فراوانی برای غول های خودروسازی دنیا است.
چالش برگزیت
این آخرین نمایشگاهی است که در ژنو و پیش از برگزیت برگزار خواهد شد چراکه براساس توافق اجرا شده بریتانیا تا 29 مارس فرصت دارد تا از اتحادیه اروپا خارج گردد. در این سه هفته باقی مانده امکان تمدید مهلت برای توافق لندن و بروکسل بر سر توافقی برای خروج وجود دارد یا ممکن است یک برگزیت سخت رخ دهد. از این رو و با ایجاد فضای آلوده بسیاری از خودروسازان نسبت به پیامد های برگزیت بدون توافق برای کسب و کار خود هشدار داده اند.
بی ام و در سیگنالی واضح اعلام نموده است برگزیت سخت که می تواند منجر به اعمال تعرفه ها بر خودرو و قطعات آن براساس قوانین سازمان تجارت دنیای گردد ضربه مهلکی را به بدنه صنعت خودروی بریتانیا وارد خواهد نمود. براساس اعلام این خودروساز آلمانی، برند فراوری مینی ون های بی ام و در چنین سناریو یی باید با پیامد های مهلکی دست وپنجه نرم کند که حتی ممکن است ژرمن ها را متقاعد کند تا کارخانه خود را در آکسفورد به بیرون از بریتانیا منتقل نمایند.
مدیران ارشد تویوتا، بنتلی و پژو نیز نگرانی های مشابهی را در خصوص هزینه های کوتاه مدت و بلند مدت اعمال موانع تجاری میان اتحادیه اروپا و بریتانیا پس از برگزیت ابراز نموده اند.
افزایش محبوبیت خودرو های برقی
به رغم دردسر هایی که برای جگوار لندروور در سال 2018 رقم خورد و نیز غیبت این خودروساز در ژنو، پیروزی مدل برقی جگوار آی پیس در بازار خودروی اروپا و کسب عنوان خودروی سال اروپا بر یکی از روند های کلیدی کنونی در نمایشگاه ژنو تاکید دارد و آن شتاب در حال رشد برقی سازی خودرو ها دربرهه ای است که بهای باتری ها کاهش یافته و تقاضا برای خودرو های پاک در حال افزایش است.
موفقیت آی پیس زمینه را برای طیفی از مدل های خودرو فراهم ساخته است که به فناوری باتری ها وابسته اند. پژو نسخه ای برقی از مدل 208 خود را رونمایی نموده است که هدف از آن بازار انبوه است. ازسوی دیگر رنو اعلام نموده است که خودروی کلیو جدید این شرکت دارای گزینه هیبریدی است و پولستار2 ولوو به دنبال ورود به همان بازاری است که در اختیار تسلا واقع شده است. گروه فولکس واگن که در کوشش است تا لکه ننگ رسوایی دیزل گیت را از دامان خود بشوید یک خودروی برقی را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد که قرار است از سال 2020 به صورت انبوه وارد بازار گردد.
خودران ها می آیند
باوجود آنکه هنوز فناوری لازم برای انبوه سازی خودران ها وجود ندارد، اما این تحول در آینده نزدیک رخ می دهد. شرکت آلمانی ای گو موو بنا دارد تا مینی بوس های تمام خودران خود را تا اواسط دهه آینده به فراوری انبوه برساند. لاگوندا، برند دوقلوی آستون مارتین از خروج شاسی بلند های خودران خود در خط فراوری ولز تا سال 2022 اطلاع داد. درحالی که همه منتظر فناوری تمام خودران ها هستند، سیتروئن خودروی مفهومی را معرفی نموده است که رویکرد متفاوتی را به فناوری های نوین دارد. این خودروی بهینه می تواند توسط هرفردی حتی کسانی که دارای گواهینامه رانندگی نیز نیستند مورد استفاده قرار بگیرد.
گران ترین خودرو های دنیا
در خط خاتمه ساخت خودرو های لوکس، شرکت ها با چالش های متفاوتی برای جذب مشتریان ویژه این بازار روبرو هستند. شرکت فرانسوی بوگاتی که در ساخت خودرو های سوپرلوکس تبحر دارد در نمایشگاه ژنو خودروی سیاه خود را معرفی کرد که با قیمت 11 میلیون یورویی، گران ترین خودروی دنیا است.
گفته می گردد این خودرو به یک خریدار ناشناس فروش رفته است البته بعضی نیز بر این باورند که فردیناند پیئش، مدیرعامل سابق گروه فولکس واگن و نوه پسری فردیناند پورشه (موسس کمپانی پورشه)، آن را از پیش خریداری نموده است. موتور خودروی سیاه 16 سیلندری است و 1500 اسب بخار قدرت دارد. امری که سبب می گردد تا مصرف سوختی برابر 35/ 2 لیتر در شهر داشته باشد و بتواند تا 420 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.
برقی سازی خودرو های لوکس
جدا از هیولای سیاه بوگاتی، برقی سازی حتی مورد توجه خودروسازان لوکس دیگر نیز قرار گرفته است. شرکت ایتالیایی پینین فارینا خودروی تمام برقی باتیستا را معرفی نموده است که صفر تا صد آن تنها دو ثانیه خواهد بود. چالش کنونی برای لوکس سازان زمان بندی برای تغییر اجتناب ناپذیر به سوی فراوری خودرو های برقی است.
آدریان هال مارک، مدیر عامل در ژنو به خبرنگاران گفت: ما به دنبال آن هستیم که تا حد ممکن موتور های با توان بالا و البته پاک را فراوری کنیم. جدا از دی اکسید کربن اگرچه این شرکت آلایندگی دیگری دارد که باید به حال آن فکری کند و آن صدای موتور است. این دست از خودروسازان بر آن تمرکز دارند تا تجربه ای از رانندگی در خودرو های برقی را برای خریداران تداعی نمایند که آن ها متقاعد شوند هزاران پوند بیشتر برای خرید یک خودرو هزینه نمایند. پائول بادین، افسر ارشد اقتصادی مک لارن در این باره می گوید: در هر صورت ما در صنعت سرگرمی هستیم.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: فرادید