150 میلیارد تومان خسارت به نخلستان های کرمان وارد شد

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران، عباس سعیدی صبح شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات خشکیدگی خرما گفت: عارضه خشکیدگی خرما موضوعی است که ما هر ساله با آن روبرو هستیم این عارضه بیماری و آفت نیست بلکه بر اثر شدت دما و وزش بادهای گرم در نقاط پست اتفاق می‌افتد.

150 میلیارد تومان خسارت به نخلستان های کرمان وارد شد

وی افزود: عارضه خشکیدگی خرما در هنگامی که میوه مرحله نهایی رشد خود را سپری می‌کند و آماده برداشت می‌شود اتفاق می‌افتد و راه حل قطعی برای پیشگیری از این عارضه وجود ندارد.

سعیدی یادآور شد: بعضی از کشاورزان از کیسه‌های پلاستیکی برای پایین آوردن دما استفاده می‌کردند که علاوه بر این که دما را پایین نمی‌آورد باعث خسارت بیشتر هم شد همچنین عده‌ای از کولر استفاده می‌کردند که موفق نبود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: حدود چهار سال است که در مراکز تحقیقاتی برای کاهش عارضه خرما تحقیقاتی صورت گرفته و پیشنهاداتی ارائه شده که در مرحله اجرایی است و آن استفاده از متقال و کود پلاس است.

سعیدی گفت: کود پتاس باعث مدیریت آب در گیاه می‌شود که تا 45 درصد خشکیدگی خرما را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده از کیسه‌های متقال در نخلستان‌ها حدود پنج درصد دما را کاهش می‌دهد که به صورت پایلوت در چهار منطقه فهرج، ریگان، نرماشیر و امسال هم برخی نقاط بم اجرا می‌شود که تا 45 درصد عارضه خشکیدگی خرما را کاهش می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ابراز کرد: متوسط درجه دما امسال با سنوات قبل پنج درجه افزایش یافته که باعث شده پنج درصد رطوبت هم کاهش پیدا کند.

وی بیان داشت: وزش بادهای گرم در میانه و حاشیه نخلستان‌ها امسال پنج درصد افزایش داشته است.

سعیدی با بیان این که نیمی از نخلستان‌های چهار منطقه بالغ بر 150 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، افزود: از 160 هزار تن خرمای زیر کشت، 30 هزار تن از باغات فهرج، ریگان، نرماشیر و بم خسارت وارد شده است.

وی به بسته‌بندی خرما اشاره کرد و گفت: خمیر کاغذ در شمال کشور تولید می‌شد و کارتن را صادر می‌کردند که جلوی آن را گرفتند و قرار شد یک میلیون کارتن وارد کنند اما باز هم یک عده کارتن را احتکار کردند که سبب گرانی کارتن خرما شد.

سعیدی در خصوص بسته‌بندی خرما افزود: به پیشنهاد فرماندار برای این که بسته‌بندی به صورت بهداشتی صورت گیرد قرار شد خرما در نخلستان‌ها بعد از چیده شدن داخل سبدهای پلاستیکی جمع‌آوری و وارد سردخانه و بعد از آن طبق سفارش بسته‌بندی شود.

فرماندار سابق بم همچنین در این جلسه عنوان داشت: امسال وضعیت خرما نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده و بر طبق تحقیقات صورت گرفته برخی از باغات تا صد در صد خسارت وارد شده و محصول خرما از بین رفته است.

رضا اشک افزود: کیفیت خرما در برخی نقاط پایین آمده زیرا در این نخلستان‌ها یک سری کارهای غیر علمی صورت گرفته است و شرکت بیمه هم در خصوص پرداخت خسارت پاسخگو نیست.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 5

به "150 میلیارد تومان خسارت به نخلستان های کرمان وارد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "150 میلیارد تومان خسارت به نخلستان های کرمان وارد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید