دبی در یک دهه اخیر چه تغییراتی کرده است؟

به گزارش ایران 20 دانلود، دبی در طول یک دهه اخیر شاهد تغییرات شگرفی بوده است؛ به طوری که اکنون بازدیدکنندگان قادر به انجام فعالیت هایی هستند که تا 10 سال پیش امکان پذیر نبود.

دبی در یک دهه اخیر چه تغییراتی کرده است؟

سرعت تغییرات، یکی از معدود مواردی است که در شهر رو به توسعه دبی، همچنان ثابت مانده و باعث شده است که از دهکده ای ماهیگیری، به پایتختی دنیای در اواخر قرن بیستم تبدیل شود.

این توسعه را می توان در فرهنگ و آداب ورسوم و همچنین، خط افق و نوار ساحلی دبی مشاهده کرد. با اینکه منطقه خلیج از نظر اجتماعی هنوز محافظه کار است و گردشگران اغلب با محدودیت هایی روبرو می شوند؛ اما تغییراتی که در عرض یک دهه اخیر در این شهر رخ داده، شرایط گردشگری را بسیار آسان تر و دلپذیرتر کرده است. در ادامه این مقاله از خبرنگاران همراه باشید تا با برخی از امکانات و شرایط تازه شهر دبی آشنا شوید.

اگر برای سفر به دبی برنامه ریزی می کنید، برای کاهش هزینه های سفر و انتخابی ارزان و آگاهانه، می توانید به کمک موتور جستجوی تور خبرنگاران، ارزان ترین تور دبی را پیدا کرده و تور مدنظرتان را از فروشنده های معتبر بخرید.

کسب وکار

امارات متحده عربی، شرط لازم برای مالکیت حداقل 51 درصد از یک شرکت از طریق شهفرایند اماراتی را لغو کرد و به این ترتیب، خارجی ها می توانند مالکیت کامل یک شرکت را در این کشور داشته باشند. با وجود محدودیت هایی که در برخی صنایع نظیر اکتشاف نفت و امنیت وجود دارد؛ اما بخش هایی مثل حمل ونقل، بیمارستانی و حتی اکتشاف فضایی، در دسترس خارجی ها قرار گرفته است.

حق اقامت بلندمدت

امارات متحده عربی، به هیچ فرد خارجی اجازه اقامت دائم نمی دهد و به همین دلیل، برخی کارگران و دانش آموزان خارجی از سیستم صدور ویزای کوتاه مدت خسته و کلافه شده اند؛ به خصوص که امکان برنامه ریزی برای آینده و همین طور امنیت را از آن ها سلب می کند. دولت امارات اکنون با ایجاد ویزاهای پنج و 10ساله برای سرمایه گذاران، کارآفرینان، پزشکان، متخصصان هنر و فرهنگ و دانشجویان ممتاز و همین طور خانواده آن ها، به این تقاضا پاسخ داده است؛ هرچند که باز هم چندین میلیون کارگر خارجی که این ویژگی ها را ندارند، همچنان واجد شرایط اقامت بلندمدت نیستند.

بودجه دولتی برای استارتاپ ها

مقام های دبی در راستای تبدیل این شهر به یکی از بازیگران اصلی دنیا در حوزه کسب وکار و فناوری، تعدادی برنامه برای حمایت از کارآفرینان تصویب کرده اند تا بتوانند ایده های نوآورانه خود را به پیش ببرند. این برنامه ها عمدتا روی شرکت هایی با مالکیت اماراتی تمرکز دارند؛ هرچند در سال های اخیر، برخی از بزرگ ترین برنامه ها برای اتباع خارجی کلید خورده است.

زیرساخت ها

روزگاری بود که بدون خودرو امکان تردد در دبی وجود نداشت؛ هرچند این موضوع در شرف تغییر است؛ به ویژه که مترو شهر در سال 2009 افتتاح شد و سیستم حمل ونقل خوبی برای این کلان شهر مدرن به وجود آورد. بخش هایی که به مترو اضافه شده است، در آستانه اکسپو 2020 دبی آغاز به کار خواهند کرد. با روی کار آمدن تاکسی ها و اتوبوس های آبی در امتداد خط ساحلی، حمل ونقل عمومی نیز به مسیرهای آبی پیشرفته اند.

انرژی تتازهپذیر

با توجه به آب وهوای آفتابی دبی در تمام طول سال، این شهر در استفاده از انرژی خورشیدی، قدری تعلل کرده است؛ هرچند مقام های شهر در پی جبران این عقب ماندگی هستند و می خواهند در 10 درصد از خانه های اهالی امارات، پنل های خورشیدی نصب کنند، ضمن اینکه اولین آپارتمان های مجهز به انرژی خورشیدی نیز اکنون در دبی ساخته شده است. دبی اقدام به ساخت یک پارک خورشیدی بزرگ با هزینه ای بالغ بر 13.6 میلیارد دلار کرده است که می تواند انرژی 1.3 میلیون خانه را تامین کند.

درمان های پزشکی مدرن

گردشگری پزشکی با نرخ رشد سالانه 13 درصد، در حال تبدیل شدن به تجارتی رو به رشد در دبی است؛ به طوری که این شهر قصد دارد 500 هزار گردشگر بین المللی را تا سال 2021 جذب کند. در حال حاضر، نهادهای مطرحی مانند بیمارستان کینگر کالج در پی محکم کردن جای پای خود در این شهر اماراتی هستند. دبی به واسطه داشتن امکانات مدرن و تلاش دولت برای جذب پزشکان، درصدد مطرح شدن به عنوان یک مرکز درمان پیشرفته، از جمله پروتزهای چاپی سه بعدی است.

گردشگری

دبی در خط مقدم نوآوری های واقعیت مجازی قرار گرفته است و از همین رو، طیف گسترده ای از فعالیت های مهیج را پیشکش گردشگران می کند. بازدیدکنندگان می توانند شبیه ساز اسکای دایوینگ آی فلای (iFly Skydiving) را امتحان کنند؛ با تجربه ایرباس A380 امارات (Emirates A380 Experience)، هدایت یک جت مجازی را در دست بگیرند یا در مسابقه اتومبیل رانی دبی (Dubai Autodrome)، حس وحال یک راننده مسابقه را تجربه کنند.

جزیره مصنوعی بسیار بزرگ نخل جمیرا از جاهای دیدنی دبی است که در سال 2006 فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تا به امروز، فرایند سخت لای روبی کف دریا ادامه دارد. پیشرفت طرح های بزرگی مثل د ورلد (The World) به خاطر بحران مالی در دنیا کند شده؛ هرچند تفرجگاه قلب اروپا (Heart of Europe resort) در حال توسعه است. جزایر تازهی نیز همچنان در اقیانوس ساخته می شوند؛ از جمله جزیره آب های آبی که در سال 2018 به روی عموم باز شد.

دبی قبل از پیشرفت

سرعت خیره کننده تغییر در دبی، شاید آن را به شکلی نشان دهد که گویی یک شبه به اینجا رسیده؛ اما این شهر پیشینه ای دارد که دولت امارات می خواهد دنیا به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد. بازدید از منطقه تاریخی شهر که به خوبی احیا شده است، می تواند گوشه ای از همان بندر ماهیگیری دهه ها قبل را به بازدیدکنندگان نشان دهد؛ به خصوص که موزه ها و نمایشگاه های آن، جزئیات بیشتری از زندگی ساده مردم را قبل از حکومت آسمان خراش ها به نمایش می گذارند.

گردش در دبی با دوچرخه

دبی به طور سنتی، مقصد مناسبی برای دوچرخه سواری به حساب نمی آید؛ اما راه اندازی مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری در شهر و بیابان، امکان گشت وگذار در این شهر را به بهترین نحو ممکن فراهم می کنند. توسعه تجهیزات مخصوص، مسابقه های پرطرف دار و پکیج های دوچرخه سواری در تعطیلات باعث شده اند که استفاده از دوچرخه به یک سرگرمی اصلی تبدیل شود.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1980

به "دبی در یک دهه اخیر چه تغییراتی کرده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبی در یک دهه اخیر چه تغییراتی کرده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید