طراحی و اجرای ویلا: چگونه در خانه یک باغچه سرسبز و زیبا درست کنیم؟

به گزارش ایران 20 دانلود، در خانه های امروزی، فضای کمی برای درست کردن باغچه وجود دارد و معمولا فقط کنار پنجره ها آفتاب می گیرد. اگر از علاقه مندان به گل و گیاه باشید، از همین فضای کم کنار باغچه می توانید بهره ببرید و یک باغچه کنار پنجره درست کنید. البته هر گیاهی برای کاشتن در این باغچه مناسب نیست. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا در خصوص باغچه کنار پنجره و گیاهان مناسب برای آن بیشتر بخوانید.

طراحی و اجرای ویلا: چگونه در خانه یک باغچه سرسبز و زیبا درست کنیم؟

جهت دریافت خدمات طراحی و اجرای ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغچه کنار پنجره یا باغ طاقچه ای چیست؟

باغچه کنار پنجره مجموعه ای از گیاهانی است که در فضای پشت پنجره و طاقچه می کارید. این گیاهان را ممکن است در فضای داخل خانه بکارید یا در سبدهایی که آن را به سمت بیرون قرار می دهید. اگر دوست دارید در خانه گیاهی بکارید و فضای کافی در اختیار ندارید، این فضا برترین فرصت برای استفاده کردن از نور و فضای محیط برای کاشت گیاهان است.

برای ساخت باغچه کنار پنجره به چه وسایل و شرایطی احتیاج داریم؟

برای اینکه برترین نتیجه را از ساخت این باغچه بگیرید باید ابتدا شرایط مناسبی برای رشد گیاه فراهم کنید. باغچه کنار پنجره باید اجزا و ویژگی های زیر را داشته باشد:

نور خورشید

طاقچه ای که برای درست کردن این باغ انتخاب می کنید باید در طول روز حداقل 5 ساعت نور خورشید دریافت کند. با این شرایط گیاهانی که به نور زیاد احتیاج دارند از جمله سبزی ها، به خوبی می توانند رشد نمایند.

گلدان یا محفظه برای کاشت

برای کاشتن گیاهان باید گلدان، سبد یا محفظه هایی مخصوص کاشت گیاه در طاقچه قرار دهید. با توجه به فضایی که در اختیار دارید یک گلدان مناسب تهیه کنید. می توانید گلدان های بزرگ و پهن و مستطیلی که مخصوص کاشت سبزی است پشت طاقچه بگذارید.

این محفظه ها را می توانید خودتان با چوب، جعبه های پلاستیکی و… بسازید. دقت کنید که محفظه ها و گلدان ها حتما سوراخی برای زهکشی و خروج آب اضافه داشته باشد.

نگهداری

علاوه بر آبیاری مرتب گیاهانی که می کارید باید با روش های دیگر هم مراقب آن باشید. گیاهان را باید مرتب هرس کنید تا اندازه آن متناسب با گلدانی باشد که در طاقچه گذاشته اید.

کدام گیاهان برای باغچه کنار پنجره مناسب اند؟

گیاهان متعددی وجود دارند که بتوانید در باغچه کنار پنجره بکارید. به هر حال فضایی که در طاقچه در اختیار دارید، محدود است. باید گیاهانی بکارید که رشد بیش از حد ندارند و قابل کنترل هستند. بعلاوه ریشه آن ها نباید احتیاج به فضای خیلی زیاد داشته باشد.

1. سبزی ها

سبزی ها رایج ترین گیاهانی هستند که معمولا در باغچه های کنار پنجره می کارند چون بیشتر سبزی ها معمولا در فضاهای کوچک تر خوب رشد می نمایند. یکی از مزایای کاشتن سبزی در باغچه های کنار پنجره این است که در تمام طول سال به سبزی تازه برای آشپزی دسترسی دارید. اگر آن را کنار پنجره آشپزخانه بکارید، موقع آشپزی فقط چند قدم تا سبزی تازه فاصله دارید.

اگر قصد دارید چند نوع گیاه را در یک گلدان بکارید باید دقت کنید سبزی هایی را کنار هم قرار دهید که احتیاج آن ها به آب، شبیه هم باشد. مثلا سبزی هایی مثل ریحان، گشنیز و جعفری به خاک مرطوب احتیاج دارند ولی پیازچه، آویشن، رزماری و اورگانو می توانند در محیط خشک تر هم دوام بیاورند. نعناع و ترخون با ریشه های وحشی به سرعت رشد می نمایند و در صورت عدم مراقبت می توانند از گیاهان دیگر سبقت بگیرند؛ بنابراین آن ها را در ظروف جداگانه بکارید.

2. سیر و تره و پیاز

سبزی هایی مثل سیر، پیاز و تره در فضای داخلی خانه معمولا خوب رشد می نمایند. علاوه بر این، به فضا و خاک کم احتیاج دارند. هر حبه سیر یا پیازچه ای که می کارید، فقط یک بار محصول می دهد پس موقع برداشت محصولتان، مراقب کاشت سری بعد هم باشید. جالب است بدانید که پیازچه را می توانید بدون خاک و در یک شیشه آب هم بکارید.

3. سبزیجات برگ دار

اگر پنجره موردنظر شما روزی 5 ساعت نور آفتاب نمی گیرد، می توانید سبزیجات برگ داری را انتخاب کنید که روزی 2 تا 3 ساعت نور خورشید برای آن ها کافی باشد. سبزیجاتی مثل کاهو یکی از راحت ترین سبزی هایی است که می توانید در خانه بکارید. اسفناج هم انتخاب خوبی است. این سبزی ها سیستم ریشه بسیار بزرگ و گسترده ندارند پس می توانید آن ها را در ظرف های کم عمق بکارید.

4. ریزسبزی ها

ریزسبزی ها سبزی هایی هستند که درست پس از رشد اولین برگ ها از بذر برداشت می شوند و با جوانه تفاوت دارند. از این ریزسبزی ها برای تهیه سالاد، ناموتی و اضافه کردن به غذاهای مختلف استفاده می نمایند. همان طور که از نام آن ها پیداست، ریزسبزی ها سبزی های بسیار کوچکی هستند و می توانید آن ها را نزدیک به هم در یک فضای کوچک بکارید. به خاطر ریز بودن در فضای کوچکی می توانید اندازه زیادی از این سبزی ها بکارید و برداشت کنید.

5. حبوبات

حبوباتی مثل نخود و لوبیا به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارند و می توانند به راحتی شرایط یک باغچه کنار پنجره را تحمل نمایند. مدل هایی که رونده نیستند برای کاشتن در باغچه کنار پنجره مناسب تر است. لوبیاسبز یکی از نمونه حبوباتی است که می توانید بکارید و در فصل های مختلف سال از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

6. سبزیجاتی با ریشه کوچک

سبزی هایی که ریشه کوچک دارند مثلا ترب یا هویج، نسبت به سبزی خوردن فضای بیشتری احتیاج دارند ولی کاشتن آن ها دو مزیت دارد. هم می توانید از ریشه آن ها بهره ببرید و هم از برگ ها. برگ های این گیاهان را می توانید خورد کنید و به سالاد اضافه کنید. اگر فضای بیشتری برای ایجاد گلدان های بلندتر دارید، می توانید کاشت این گیاهان را هم در نظر بگیرید.

7. ساکیولنت ها

ساکیوانت ها یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند چون نگهداری از آن ها بسیار راحت است. این گیاهان آب وهوای گرم تر را ترجیح می دهند به همین علت برای نگهداری در فضای داخلی خانه بسیار مناسب اند. تنوع ساکیولنت ها یا گیاهان گوشتی بسیار زیاد است. تنها چیزی که در خصوص نگهداری از آن ها باید بدانید این است که در آبیاری، زیاده روی نکنید.

8. گل

اگر دوست دارید برای زیبایی طاقچه و پیچیدن عطر گل ها گیاهی در خانه بکارید، می توانید انواع گیاهان گلدار سازگار با محیط خانه را انتخاب کنید. از محبوب ترین گیاهان گل داری که می توانید در کنار یک پنجره آفتاب گیر نگهداری کنید می توان به سنبل، نرگس، شمعدانی، سیکلامن و بنفشه آفریقایی اشاره نمود. اگر به اندازه کافی نور خورشید دارید، گیاه اطلسی هم انتخاب خوبی برای کاشتن کنار پنجره است.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای کسانی است که دوست دارند سبزیجات مورد احتیاج خود را در خانه بکارند. این گیاه رشد سریعی دارد و تنها نکته ای که باید در خصوص آن رعایت کنید، دریافت نور به اندازه کافی است. پرورش دادن گوجه نسبت به سایر گیاهان این لیست، چالش برانگیزتر است. اما اگر بتوانید به درستی از آن نگهداری کنید، با یک محصول عالی از شما تشکر می نماید.

برای کاشت گوجه در خانه مدل هایی را انتخاب کنید که قد کوتاهی دارند. در ضمن باید برای آن ها پایه ای به منظور رشد گیاه فراهم کنید یعنی داربست کوچکی که گیاه بتواند روی آن رشد کند. این گیاه به نور آفتاب احتیاج دارد و باید چندین ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. حداقل 5 ساعت در روز باید به آن آفتاب مستقیم بتابد. پس اگر پنجره شما به اندازه کافی نور نمی گیرد، بهتر است که از انتخاب گوجه صرف نظر کنید.

چطور باغچه کنار پنجره ایجاد کنیم؟

بعد از معین کردن فضا و انتخاب گلدان مناسب، مراحل زیر را دنبال کنید:

انتخاب خاک

انتخاب خاک مناسب به گیاهی که می کارید بستگی دارد ولی درمجموع، معمولا خاک گلدان برای کاشت بیشتر گیاهان مناسب است. خاک این باغچه باید سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. از خاکی بهره ببرید که کود طبیعی هم داشته باشد. حتی می توانید خودتان در خانه کمپوست درست کنید و به خاک اضافه کنید.

کاشت بذر یا نشا

کاشت گیاه از بذر، بیشتر طول می کشد و سخت تر است. برای بیشتر سبزی ها می توانید نشا پیدا کنید. نشا و بذرها را با فاصله مناسب در گلدان ها بکارید. بعد از کاشت بذر یا نشا متناسب با نوع گیاه، آن را آبیاری کنید. دقت کنید که اندازه آب مورداحتیاج هر گیاه ممکن است با دیگری فرق داشته باشد.

اگر تمام مراحل را به درستی دنبال کنید و باغچه کنار پنجره شما شرایط خوبی برای نگهداری گیاه داشته باشد، بعد از مدتی با محصول ارگانیک و خانگی از شما قدردانی می نماید. اگر گیاه را داخل خانه بکارید تقریبا در تمام طول سال می توانید این کار را انجام دهید. اگر در طاقچه بیرونی گیاهی می کارید، فقط در فصل بهار و تابستان می توانید از آن بهره ببرید.

منبع: Masterclass

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2081

به "طراحی و اجرای ویلا: چگونه در خانه یک باغچه سرسبز و زیبا درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و اجرای ویلا: چگونه در خانه یک باغچه سرسبز و زیبا درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید