چرا به محسن ابراهیم زاده رسیدیم؟!

به گزارش ایران 20 دانلود، روزنامه همدلی - مهدی فیضی صفت: بعد از 19 سال قرار بود فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره آسیا در تهران برگزار گردد، استادیوم آزادی پس از تلخی شکست استقلال مقابل جوبیلو ایواتا ژاپن می خواست جشن سرخ رنگی بگیرد برای پرسپولیس تا شاید از دیگر تیم ژاپنی انتقام بگیرد و بعد از 25 سال، جام قهرمانی را نصیب تیمی ایرانی کند.

چرا به محسن ابراهیم زاده رسیدیم؟!

میهمانان خارجی بزرگ، کم نبودند، از جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال تا شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا. AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا)، باشگاه پرسپولیس را ملزم کرد برای بازی فینال، برنامه موسیقی در نظر بگیرد و کنسرتِ خواننده یا گروه پاپی را پیش از شروع بازی، برگزار کند.

مدیران باشگاه سرخ پوش مرکز هم موضوع را با فدراسیون فوتبال در میان گذاشتند و بدین ترتیب فرایند انتخاب خواننده شروع شد.

از بانی تا مظفری

وقتی الزام پاپ به میان آمد، گزینه هایی مانند سالار عقیلی، محمد معتمدی، سینا سرلک و علیرضا قربانی به صورت اتوماتیک حذف شدند.

باید خواننده ای را برمی گزیدند که هم توانایی اجرای زنده و هم محبوبیتی میان نسل جوان داشته باشد. ابتدا صحبت از بهنام بانی بود و شهاب مظفری؛ خوانندگان پرطرفدار این روزها که کنسرت های شان، خوب می فروشد، حتی در خبرها آمد آنها برای اجرای قبل از فینال آماده می شوند اما مدیر برنامه های این دو خواننده از قرارداد رسمی حرف زدند که بوی دریافت اندازه قابل توجهی پول می داد.

به یک باره باشگاه پرسپولیس اظهار داشت محسن ابراهیم زاده، دیگر خواننده محبوب نسل امروز قبل از شروع بازی به اجرای برنامه برای 75 هزار و اندی طرفدار حاضر در استادیوم آزادی می پردازد؛ اتفاقی که شاید در هیاهوی فینال آسیا گم شد ولی واکنش منفی تعدادی از اهالی موسیقی را در پی داشت.

معیارهای ناشناخته

نکته مهم نحوه انتخاب و معیارهای مدیران بوده که با چه سنگ محکی دست به گزینش خواننده زده اند و بر اساسش به نام محسن ابراهیم زاده رسیده اند.

امکان برگزاری کنسرت 75 هزار نفری نه پیش از این برای خواننده ای مهیا بوده و نه رویایش تا فینال آسیایی دیگری برای خواننده ای تعبیر خواهد شد؛ مگر ایران میزبان رقابت های مهم و بزرگی چون بازی های آسیایی، المپیک و جام جهانی گردد که با توجه به زیرساخت های ورزشی ایران تا آینده های دور، چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد.

چرا ابراهیم زاده؟

از طرف دیگر موسیقی به عنوان یک المان فرهنگی، نقش شگفت انگیزی در شناساندن فرهنگ و هنر سرزمین ها به مردم دیگر نقاط جهان دارد، همان گونه که اسپانیا را به گیتاریست های نابغه اش، ایتالیا را به پیانیست های اشراف زاده اش و اتریش را به رهبران ارکستر جنتلمنش می شناسند، موسیقی ایرانی هم شناسنامه ای منحصر به فرد دارد.

هر چند تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا بر انتخاب یک خواننده پاپ بوده اما واقعا خواننده هایی شایسته تر و قابل تر از محسن ابراهیم زاده نبوده اند؟

چهره هایی مانند حمید حامی و نیما مسیحا از نظر کیفیت صدایی و توانایی اجرا مورد تایید موسیقیدانان سنتی ایران نیز قرار دارند، حتی می توانستند از خوانندگان محبوب تر و مشهورتری مانند فرزاد فرزین و رضا صادقی استفاده نمایند که بارها و بارها پرسپولیسی بودن شان را به اثبات رسانده اند و حتی ترانه هایی در وصف تیم محبوب شان خوانده اند.

حسرتی از جنس حبیب

نکته ای که داغِ اجرای کنسرتی با 75هزار تماشاگر را برای دغدغه مندان موسیقی تازه می نماید، حسرت به دل ماندن چهره های برجسته ای مانند حبیب محبیان است.

حبیب که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان موسیقی در زمره 10 خواننده برتر پاپ ایرانی قرار می گیرد، در سال 1388 از آمریکا به ایران بازگشت تا در خاک وطنش بخواند.

یک سال بعد برای دریافت مجوز، درخواست داد و اظهار داشت که می خواهد در استادیوم آزادی تهران کنسرت برگزار کند: اگر این کنسرت 10 شب هم برگزار گردد، استادیوم 100 هزار نفری آزادی خالی نمی گردد.

محلش ندادند و پایان قلبش در خرداد 1395 از حرکت ایستاد، در آرزوی کنسرتِ آزادی دق کرد و حالا خواننده ای چنین امکانی را پیدا نموده که نه از نظر صدا، نه از نظر قدرت خوانندگی و حتی دانش موسیقی قابل مقایسه با حبیب و هم نسلانش نیست.

این تصویر موسیقیِ ایران است؟

اجرای موسیقی قبل از مسابقات مهم ورزشی در همه جای جهان رواج دارد اما کشورهای مختلف معمولا برترین و تواناترین خوانندگان خود را به میدان می فرستند تا برای موسیقی سرزمین شان، آبروداری نمایند.

اگر خواننده ای مانند شکیرا برای اجرای قطعه ای مخصوص جام جهانی انتخاب می گردد، از همه لحاظ مورد تایید اهالی فن قرار گرفته است و حتی ترانه ای که می خواند بعد از گذشت 10 سال، هنوز در اذهان مانده است.

در نهایت فینال تلخ پرسپولیس با خوانندگی محسن ابراهیم زاده برگزار گردید و تمام؛ اما نباید غافل بود میهمانان خارجی هر زمان بخواهند موسیقی ایرانی را به یاد بیاورند، تصویر خواننده فینال پرسپولیس-کاشیما و آهنگ هایی مانند دونه دونه از مقابل چشمان شان می گذرد!

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2323

به "چرا به محسن ابراهیم زاده رسیدیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به محسن ابراهیم زاده رسیدیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید