خبرنگاران بیش از 400 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

به گزارش ایران 20 دانلود، مشهد- خبرنگاران- رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری میزان صادرات گمرکات استان خراسان رضوی 427 میلیون دلار معادل 783 هزار تُن کالا بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل شیوع کرونا از لحاظ ارزشی 20درصد کاهش داشته است.

خبرنگاران بیش از 400 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

محمدعلی امیرفخریان روز پنجشنبه در نخستین کارگاه آموزشی اهمیت و ضرورت ورود به بازارهای اوراسیا در شرایط تحریم در استان خراسان رضوی با حضور جمعی از مدیران بخش بازرگانی واحدهای تولیدی نیشابور، فیروزه و زبرخان اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی به ترتیب به کشورهای افغانستان، عراق، هنگ کنگ، ازبکستان، اسپانیا، امارات، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان بوده است.

وی ادامه داد: سهم بخش تجارت خارجی استان خراسان رضوی در کشور چهار و نیم درصد است که در شرایط تحریم ها به پنج و نیم درصد افزایش یافته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی پنج ماهه نخست سال جاری میزان صادرات این استان نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد کاهش یافته و یک و چهار دهم درصد از صادرات کل کشور به ارمنستان را صادرات خراسان رضوی تشکیل می دهد.

امیر فخریان اضافه کرد: بیشترین اقلام صادراتی از استان خراسان رضوی به ترتیب زعفران، مواد مورد احتیاج در صنعت صابون سازی، مرغ، پسته، البسه، رب گوجه فرنگی، انواع کف پوش ها و فرشهای ماشینی، صنابع لبنی و میوه و تره بار بوده است.

وی یادآور شد: یکی از مسائل ما در تجارت خارجی کم بودن میزان موافقت نامه های تجاری است که موجب شده ترکیه در این حوزه به عنوان یک رقیب جدی ورود پیدا کند و در عمل موافقت نامه تجاری که بتواند سهم موثری در تجارت خارجی ما داشته باشد نداشته ایم و امیدواریم در حوزه تجارت خارجی با منطقه اوراسیا این مشکل رفع گردد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به خاطر اینکه حجم بسیاری از صادرات به منطقه اوراسیا به وسیله گمرکات غربی کشور مانند انزلی، آستارا و امیرآباد انجام می گردد اطلاع دقیقی از میزان صادرات این استان در دست نیست.

امیر فخریان اضافه کرد: در سالهای اخیر شاهد ورود ترکیه به عنوان رقیب در بازارهای منطقه ای هستیم و باید برای موفقیت براساس مزیت هایی که داریم فرهنگ و زبان بازارهای هدف در منطقه اورسیا را مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: بیشتر بازارهای هدف ما در بخش صادرات سنتی بوده و هنوز نتوانسته ایم به بازارهای روسیه و قطر پس از مسائلی که با ترکیه داشتند ورود پیدا کنیم.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از راه های مقابله با تحریم ها گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای حوزه اوراسیاست و ایران هم مالی ترین راستا برای ارتباط تجاری حوزه اوراسیا با کشورهای دنیا است که همه اینها موجب کم اثر کردن تحریم های آمریکا می گردد و خراسان رضوی به دلیل اتصال به شبکه ریلی و برخورداری از مناطق آزاد تجاری و گمرک سرخس نقش ویژه ای در این بخش دارد.

امیر فخریان اضافه کرد: تا کنون 40 کشور برای پیوستن به پیمان منطقه ای اوراسیا اعلام آمادگی نموده اند که پیوستن آنها موجب سهولت در مبادلات تجاری بین این کشورها خواهد شد و ایران با 46 کشور به وسیله موافقت نامه های تجاری همکاری می نماید و اوراسیا به وسیله ایران به آب های گرم جنوب ارتباط پیدا می نماید که موجب افزایش درآمدهای ترانزیت ما هم خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیشابور شهری مورد توجه فارسی زبانان ازبکستان و تاجیکستان است و نمایشگاه بین المللی نیشابور ظرفیت تهاتر با نمایشگاه های کشورهای همسایه را دارد که موجب معرفی و شکوفایی اقتصاد منطقه است با این حال از لحاظ گردشگری توفیقاتی در این زمینه نداشته ایم.

او ادامه داد: با توجه به نقش و ظرفیت ویژه نیشابور و قرار دریافت این شهر در نزدیکی راستا جاده ابریشم باید علل عدم موفقیت این شهر در این حوزه به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عارضه یابی گردد.

مرکز شهرستان 400 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1222

به "خبرنگاران بیش از 400 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از 400 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید