توسعه حمل و نقل اولویت بودجه شهرداری است ، فروش تراکم نداریم

به گزارش ایران 20 دانلود، معاون شهردار تهران گفت: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل در سال آینده افتتاح 13 ایستگاه نو مترو و احداث حدود 14.2 کیلومتر در خطوط 4 و 6 و 7 است، اجرای عملیات ساخت خط 10 و نهایی سازی خطوط 8 و 11 هم در دستور است.

توسعه حمل و نقل اولویت بودجه شهرداری است ، فروش تراکم نداریم

به گزارش خبرنگاران؛ لطف الله فروزنده در برنامه تهران 20 گفت: شهرداری یک مجموعه کاملا خدمات رسان به شهروندان است و برای اینکه خدماتی را به مردم ارائه کند که شامل خدمات شهری و حفظ و نگهداری، توسعه شهر، حمل و نقل شهری و... است، باید بودجه مناسبی داشته باشد که محل تامین این بودجه نیز شهروندان هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری با استفاده از منابع مردم خدمات ارائه می دهد، اضافه کرد: در سال 1401 بودجه شهرداری تهران 50 هزار و 700 میلیارد تومان بود که با یاری و حمایت مردم محقق شد و باید به این مساله اشاره کنم صددرصد بودجه صرف خدمات رسانی به مردم شد. بر همین اساس بخش قابل توجهی از بودجه صرف حفظ و نگهداشت شهر و بخش دیگری از آن نیز صرف توسعه حمل و نقل عمومی در مرکز شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه ها و طرح های اجرا شده بر اساس بودجه امسال شهر تهران ادامه داد: راه اندازی پایانه اکباتان، بهره برداری از 5 ایستگاه مترو، بهره برداری از 9 باب ورودی دوم ایستگاه های مترو و بعلاوه توسعه خطوط 6 و 7 مترو در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد.

وی با اشاره به آغاز عملیات ساخت 3 بزرگراه در شهر تهران که 9 سال عملیات اجرایی آن مسکوت مانده بود، اعلام کرد: این بزرگراه ها شامل اتوبان شهید شوشتری در شرق تهران، اجرای طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام که به اتوبان فتح متصل می گردد و بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران می گردد.

فروزنده یادآور شد: بعلاوه نوسازی و بازسازی 700 دستگاه اتوبوس، 630 دستگاه ون و نوسازی 2300 دستگاه تاکسی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به استفاده از 700 تن آسفالت ریزی در معابر، بزرگراه ها و خیابان های شهر تهران در امسال تاکید نمود: تکمیل و ساخت تقاطع های غیرهمسطح در دستور کار امسال شهرداری تهران قرار داشت که مسیرهای مردم را کوتاه کرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اجتماعی هم گفت: توانمند سازی 15 هزار زن سرپرست خانوار و حمایت و ساماندهی 5 هزار معتاد متجاهر نیز امسال به وسیله شهرداری تهران انجام شد.

وی اضافه کرد: توسعه 1500 هکتار کمربند سبز تهران و تسهیل گری در بحث واحدهای مسکونی در بافت مسکونی، مناسب سازی 280 کیلومتر معابر در شهر تهران هم از دیگر اقدامات صورت گرفته در امسال است.

فروزنده با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم منابع شهرداری را تامین کنیم در نهایت برای خدمت به مردم صرف می گردد، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره مقدار بدهی دولت به شهرداری تهران شرح داد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی حمایت خوبی از شهرداری تهران دارد. بخشی از بدهی های دولت را آنالیز کردیم که مقداری از این بدهی ها در موضوع پرداخت سهم 15 درصدی دولت بابت ساخت و خرید 630 دستگاه واگن به وسیله دولت پرداخت شده است.

بدهی 4 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری را اعلام نموده ایم

وی ادامه داد: بدهی دولت به شهرداری شناور است. در حال حاضر نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی، به دولت اعلام نموده ایم که مقرر شده دولت آن را پرداخت کند. بعلاوه در حال آماده کردن سندهای 6 هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی های دولت هستیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به موضوع پرداخت عوارض شهری اعلام کرد: یکی از اقداماتی که امسال انجام داده ایم، در بحث پرداخت عوارض شهری است. همانطور که می دانیم، عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه را مردم باید به شهرداری تهران پرداخت نمایند.

با پرداخت عوارض در امسال علاوه بر بخگرددگی جرایم، هم تخفیف بگیرید هم جایزه

وی یادآور شد: امسال با حمایت شورای شهر تهران فیش هایی که اکنون بین شهروندان توزیع شده، صددرصد بخگرددگی جرایم 50 سال اخیر را دارد که در تاریخ بلدیه بی نظیر است. البته اگر پرداخت این عوارض به سال آینده منتقل گردد، این بخگرددگی مشمول جرایم سال آینده نمی گردد.

فروزنده تاکید نمود: در واقع در کنار بخگرددگی جرایم سنوات گذشته، 10 درصد تخفیف خوش حسابی نیز لحاظ شده و بعلاوه شهروندان بعد از پرداخت عوارض کد پرداخت را به شماره ای که در قبض عنوان شده پیامک می نمایند و در جوایز اعطای خودرو و پول نقد نیز می توانند شرکت نمایند.

وی در ادامه گفت: خصوصیتی که این قبض دارد خیلی شفاف و روشن بدهی بابت نوسازی و پسماند را اعلام نموده است. ما در همین قبض گفته ایم در سال 1401 چه اقداماتی نموده ایم و در سال آینده قرار است چه اقداماتی انجام دهیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری اضافه کرد: عوارض شهری، جریمه نیست بلکه هزینه های ارائه خدمات شهرداری در حوزه های نوسازی، پسماند و کسب و پیشه است که شهروندان می پردازند. این منابع مالی بعد از پرداخت از سوی شهروندان در خزانه واحد شهرداری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، راه اندازی خزانه واحد شهری بود. در واقع خزانه واحد شهری بر اساس سند بودجه است و تمام منابع درامدی در حوزه هایی مانند تامین هزینه های حفظ و نگهداری، اجرای طرح های عمرانی، توسعه حمل و نقل به ویژه مترو و یا ساخت تقاطع های غیر همسطح هزینه می گردد. بخش دیگری نیز در جهت انجام سرمایه گذاری های نوی برای توسعه شهر به کار می رود. در مجموع باید به این مساله اشاره کنم تمام این موارد تعیین بوده و ردیف بودجه دارد. از همه مهمتر اینکه هر بخشی دارای ذی حساب است و هر ماه گزارش بودجه در حوزه مصارف و منابع تقدیم شورای شهر می گردد.

لطف الله فروزنده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بودجه 1402 شهرداری تهران اعلام کرد: یک کاری که امسال شورای شهر انجام داد، اولویت و محور اصلی بودجه را بر مبنای توسعه حمل و نقل قرار داد. این اولویت در بخش های اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی بود.

وی یادآور شد: در واقع 34 هزار میلیارد تومان بودجه در حوزه حمل و نقل هم برای تکمیل خطوط و خرید واگن های مترو و هم افزایش ناوگان اتوبوسرانی و هم نوسازی تاکسی های شهر تهران هزینه می گردد. در واقع به گونه ای برنامه ریزی نموده ایم که امکانات نوی وارد شهر کنیم تا سرعت حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.

معاون شهردار تهران تاکید نمود: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل افتتاح 13 ایستگاه نو مترو است و احداث حدود 14.2 کیلومتر در خطوط 4 و 6 و 7 است، عملیات خط 10 و نهایی سازی خطوط 8 و 11 هم در دستور است. بعلاوه مقرر شده تا 3500 دستگاه اتوبوس نوسازی و 2 هزار دستگاه اتوبوس نو نیز خریداری گردد که البته این بخش به مقدار همراهی خودروسازان داخلی بستگی دارد.

وی گفت: بعلاوه 12 هزار ون نوسازی و بازسازی شده و ورود 100 هزار دستگاه موتور برقی در دستور کار است که البته با مشارکت بخش خصوصی انجام می دهیم. در حوزه واگن های مترو نیز باید به این نکته اشاره نمود که دولت سهم خود را برای خرید و ساخت630 دستگاه واگن پرداخت نموده است که البته تا رسیدن واگن ها به مترو تهران 2 سال زمان احتیاج است. بعلاوه در نظر داریم قطارهای مترو را نیز بازسازی کنیم.

فروزنده درباره محل تامین منابع مالی شهرداری تهران اضافه کرد: در تهران فروش تراکم نداریم. بلکه منبع مهم عایدی پایدار شهر تهران از محل پرداخت عوارض است که بخش قابل توجهی از این عوارض نیز در حوزه شهرسازی است مانند عوارض نوسازی و یا صدور پروانه ساخت.

هر تغییر کاربری براساس مجوز است

وی با اشاره به اینکه هر تغییر کاربری ای که بخواهد در تهران روی دهد، باید بر اساس مجوز و تشخیص کمیسیون ماده 5 انجام گردد، ادامه داد: در حال حاضر طرح های بسیار خوبی در کمیسیون ماده 5 مطرح سده که قرار است در بافت فرسوده انجام گردد. البته در بخش بافت فرسوده نیز دولت متعهد شده است تا عوارض پروانه ساخت را با هدف تشویق مردم به نوسازی پرداخت نماید.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران یادآور شد: سیاست این است که از فرصت ها به نحو شایسته ای استفاده کنیم تا بتوانیم در ساخت ایستگاه های مترو از روش T.O.D استفاده کنیم تا عایدی ساخت مترو نیز از این محل تامین گردد.

وی درباره مقدار افزایش عوارض شهری در سال آینده تاکید نمود: با توجه به مقدار افزایش بودجه سال آینده به نسبت امسال 25 درصد عوارض شهری افزایش پیدا نموده است.

فروزنده درباره کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران نیز شرح داد: عملکرد ماده 100 شهرداری تهران به این صورت است که اگر کسی خلاف نموده باشد، یا باید جریمه پرداخت کند و یا تخریب انجام گردد. ماده 100 محل کسب درامد برای شهرداری تهران نیست بلکه منبع اصلی عایدی شهر، عوارض های شهری به همراه یکسری عایدیهایی است که قانون آن را تعیین نموده و باید دولت به شهرداری تهران پرداخت کند مانند سهم شهرداری از محل ارزش اضافه نموده یا جرایم رانندگی و... .

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2204

به "توسعه حمل و نقل اولویت بودجه شهرداری است ، فروش تراکم نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه حمل و نقل اولویت بودجه شهرداری است ، فروش تراکم نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید