فصل جدیدی در روابط تهران و باکو در دوره پسا جنگ قره باغ

به گزارش ایران 20 دانلود، خبرنگاران، گروه بین الملل: جنگ قره باغ تمام شده است و دیگر شاهد جنگ در این منطقه نخواهیم بود. تنها طرحی که در این منطقه وجود دارد صرفاً طرح احیای قره باغ است. برای احیای مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان 2.2 میلیارد منات (واحد پول آذربایجان) بودجه اختصاص داده شده است و پر واضح است که این مبلغ در جریان عملیات بازسازی افزایش نیز خواهد یافت. علاوه بر این در 4 ژانویه 2021 رئیس جمهور آذربایجان دستور ایجاد صندوق احیای قره باغ را داده است.

فصل جدیدی در روابط تهران و باکو در دوره پسا جنگ قره باغ

جهت دریافت خدمات ویلای یک طبقه مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باکو می تواند با کوشش های مشترک کشورهای دوست، برنامه های بازسازی را باسرعت و به طور مؤثر پیش ببرد. ایران یکی از کشورهای دوست می باشد که آماده مشارکت در بازسازی این مناطق است. مقامات آذربایجانی، مقامات کشورهای دوست از جمله ایران را برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده دعوت نموده اند. ایران به عنوان همسایه آذربایجان می تواند به بازسازی مناطق آزاد شده یاری شایانی بکند زیرا این مناطق از نظر جغرافیایی در نزدیکی ایران و هم مرز با ایران هستند و در ضمنً مواد و مصالح اولیه و نیروی کار ایران ارزان تر از دیگر کشورها است.

متأسفانه در سال های گذشته ایران و آذربایجان بخاطر وجود درگیری ها در منطقه قره داغ نتوانستند از فرصت ها و پتانسیل های موجود در مرز 132 کیلومتری خود برای توسعه همکاری ها استفاده نمایند اما اکنون زمان آن رسیده است که تهران و باکو از فرصت ها و پتانسیل های موجود بهره برده و تعاملات خود را تقویت نمایند.

البته قبل از شروع بازسازی ها، پاک سازی این مناطق از مین های کار گذاشته شده لازم است که وزارت دفاع ایران و شرکت های تابعه آن آمادگی خود برای مشارکت در فرایند پاکسازی منطقه از مین ها را اعلام داشته اند. سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو هم به همین دلیل گفته است ایران بر اساس وظیفه انسانی آماده است بخش هایی از این مین روبی ها را بطور مجانی انجام دهد و بخش هایی را هم بر اساس قراردادهای منعقده انجام دهد. به گفته غضنفر احمد اف مدیر آژانس ملی اقدام مین آذربایجان پاکسازی این مناطق از مین حدود 13 سال طول خواهد کشید.

آزاد سازی مناطق مرزی با ایران موجب شد تا آذربایجان کنترل پتانسیل های انرژی رود ارس را در اختیار گیرد بطوریکه الان کاملاً بر پل خدا آفرین کنترل دارد. در دسامبر گذشته ایران و جمهوری آذربایجان به توافق نهایی درباره ساختن دو نیروگاه آبی دست یافتند. به گفته اردکانیان وزیر انرژی ایران پتانسیل فراوری برق در این ایستگاه ها 280 مگاوات در ساعت است. مجموعه آبی خدا آفرین سالانه 1.6 میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می نماید و برای 120 هکتار زمین آب فراهم می نماید. لازم به ذکر است توافق بین ایران و آذربایجان در این خصوص در سال 2016 به امضا رسیده بود زمانی که این مناطق تحت اشغال ارمنستان بودند.

بعد از سرانجام جنگ دوم قره باغ روابط ایران و آذربایجان وارد مرحله جدیدی شده است، مرحله ای که باید روابط تجاری و مالی تهران و باکو تعمیق گردد. ایران و آذربایجان فرصت های مناسبی برای گسترش ترانزیت و حمل و نقل کالا و حتی توسعه همکاری ها در همه زمینه ها از جمله فرهنگی، سیاسی و نظامی دارند.

همچنین در ماه های اخیر پل رودخانه آستارا بین دو کشور به بهترین شکل در حال بهره برداری است و موجب افزایش صادرات و ترانزیت کالا بین دو کشور شده است بطوریکه در حال حاضر روزانه 200 تا 300 کامیون به وسیله این پل مشغول جابه جایی کالا هستند. افزایش این تعاملات موجب شده است که تهران و باکو مصمم به ساخت پل دوم در این منطقه شوند تا قابلیت های ترانزیتی و حمل و نقلی خود را گسترش دهند. این پل نقش مهمی در کرویدور شمال-جنوب ایفا خواهد نمود. جمهوری آذربایجان نقش مهمی در ترانزیت بین المللی کالا به ویژه در کریدور شمال-جنوب دارد.

در دوره پسا جنگ، ایران و جمهوری آذربایجان باید با تبادل نظر و اجرایی کردن چندین پروژه موجبات نزدیکی بیشتر دو ملت را فراهم نمایند و مشارکت ایران در بازسازی قره باغ فرصتی مناسب برای تقویت همکاری های دو جانبه است.

سیمور ممد اف تحلیلگر مسائل بین الملل

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1628

به "فصل جدیدی در روابط تهران و باکو در دوره پسا جنگ قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل جدیدی در روابط تهران و باکو در دوره پسا جنگ قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید