بعد از عمل پیوند کلیه با رژیم غذایی مدیترانه ای

به گزارش ایران 20 دانلود، افراد گیرنده کلیه پیوندی بعد از عمل ممکن است تغییراتی اعمال نمایند تا کیفیت زندگی را بهبود بخشند و رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند انتخابی مناسب برای این افراد باشد.

بعد از عمل پیوند کلیه با رژیم غذایی مدیترانه ای

به رغم پیشرفت هایی که در حفظ کلیه های پیوندی در سال های اولیه پس از پیوند نائل شده است اما هنوز بیش از یک سوم گیرندگان کلیه پیوندی در عرض 10 سال، عملکرد کلیه خود را از دست می دهند.

اکنون محققان دانشگاه گرونینگن در هلند و همکارانش به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای که بر مصرف زیاد ماهی، میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و روغن زیتون و مصرف کمتر لبنیات و فرآورده های گوشتی تمرکز دارد می تواند به حفظ سلامت کلیه گیرندگان پیوند یاری کند یا خیر.

در این مطالعه 632 گیرنده پیوند کلیه برای دست کم یک سال پرسشنامه هایی را در ارتباط با غذا تکمیل کردند و با استفاده از یک نمره 9 امتیازی در رابطه با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در جریان این پیگیری که به طور متوسط 5.2 سال به طول انجامید، 119 گیرنده پیوند کلیه، کاهش عملکرد این ارگان را تجربه کردند (76 نفر از آنها به نارسایی کلیه مبتلا شدند)

همچنین این مطالعه نشان داد که امتیاز رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای رابطه معکوسی با کاهش عملکرد کلیه و نارسایی کلیه داشت به طوری که هر دو امتیاز بیشتر در رابطه با رعایت این رژیم غذایی با کاهش 29 درصدی خطر کاهش عملکرد کلیه و 32 درصد خطر کمتر ابتلا به نارسایی کلیه ارتباط داشت.

مدارک علمی در حال افزایشی فواید سلامتی رژیم غذایی مدیترانه ای را در زمینه سلامت قلب و عروق و کلیه نشان داده اند. در این مطالعه نیز محققان نشان می دهند که گیرندگان کلیه پیوندی که رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می نمایند کمتر محتمل است، کاهش عملکرد کلیه پیوندی خود را تجربه نمایند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: همگردی
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 686

به "بعد از عمل پیوند کلیه با رژیم غذایی مدیترانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از عمل پیوند کلیه با رژیم غذایی مدیترانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید