بحران حوزه یورو تنها خوابیده، اما؛ از بین نرفته است

به گزارش ایران 20 دانلود، خبرنگاران: هرچند روزنه های امیدی دیده می گردد. اسپانیا درحال رشد و به طور گسترده ای درحال اصلاح بازار کار و سیستم بانکی خود است. حتی یونان نیز به نظر به جاده پیش رفت بازگشته است.اما بحران حوزه یور از بین نرفته است.

بحران حوزه یورو تنها خوابیده، اما؛ از بین نرفته است

به گزارش خبرنگاران سیاستگذاران حوزه یورو فکر می نمایند تابستان امسال می توانند بحران را کمی آرامتر نمایند. این اشتباه بزرگی است؛ زیرا بحران یورو تنها خوابیده است، اما؛ از بین نرفته است.

این حوزه از نرخ تورم پایین، رکود اقتصادی، بیکاری و بدهی رنج می برد. این بحران می تواند به زودی صورت زشت خود را به دلیل آماده نبودن منطقه نشان دهد.

جالب تر اینکه پیش بینی منشأ این بحران احتاقتصادی کار دشواری نیست. روابط منطقه با روسیه به طور ناگهانی کم شده و سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین بر این بحران دامن زده است. اگر اتحادیه اروپا به تحریم ضد روسیه ادامه دهد این می تواند منجر به آسیب دیدن بیشتر اقتصاد منطقه گردد.

حوزه یورو باید برای مبارزه با این بحران کاری انجام دهد، به طور مثال می تواند سیاست های پولی آسان تری در بانک مرکزی برای افزایش تورم وضع کند یا زیرساخت ها را بخصوص در آلمان، فرانسه و ایتالیا اصلاح کند.

در نگاه اول به این مشکل فکر می کنید که بازارهای اقتصادی دو سال است که آرام شده اند؛ بویژه بعد از انتخاب ماریو دراگی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا، اما؛ در حقیقت رشد اقتصادی اروپا در سال های اخیر بسیار کند بوده است. صندوق پول بین المللی چند روز پیش اعلام نمود نرخ رشد 1.1 درصدی را برای اروپا پیش بینی می نماید. این یک فاجعه است و عمق رکود را نشان می دهد.

هرچند روزنه های امیدی دیده می گردد. اسپانیا درحال رشد و به طور گسترده ای درحال اصلاح بازار کار و سیستم بانکی خود است. حتی یونان نیز به نظر به جاده پیش رفت بازگشته است.

این درحالی است که اقتصادهای بزرگ منطقه خوب عمل نمی نمایند. در امسال ایتالیا تنها 0.3 درصد رشد خواهد نمود، درحالی که فرانسه 0.7 درصد پیش بینی رشد دارد.

آلمان با رشد 1.9 درصدی درحالی که سیاست های کندی را دنبال می نماید وضعش نسبت به دیگر کشورها بهتر است.

ضمناً نرخ تورم حوزه یورو نیز 0.5 درصد است که بسیار پایین تر از استاندارد 2 درصدی بانک مرکزی را نشان می دهد. این نرخ تورم پایین بدون شک نتایجی داشته است. این نرخ تورم به صادرات منطقه به شدت صدمه زده و بار بدهی شرکت ها را سنگین تر نموده است.

پیش بینی کمیسیون اروپا در خصوص بدهی رم برای امسال 135 درصد از فراوری ناخالص داخلی بوده که نگرانی مسوولان را به همراه داشته است. درحال حاضر بدهی این کشور 2.1 میلیون میلیارد یورو است که به شدت خطرناک به نظر می رسد. ایتالیا احتیاج دارد اقدامی در خصوص خصوصی سازی و کنترل بدهی های خود انجام دهد.

اکنون که نرخ بهره نمی تواند از این بیشتر گردد، بانک مرکزی باید برنامه های آرامش کمیتی خود را شروع کند. این به معنی خرید سازمان های دولتی با حجم بالا است. در این کار دو فایده وجود دارد: نرخ تورم افزایش می یابد و نرخ تبادلات نیز کاهش خواهد یافت.

با وضع موجود در اروپا تکیه بر سیاست های اقتصادی بیشتر مخرب خواهد بود. این کار فشار اصلاحات بر دولت را کم می نماید. با این کار شروع بحران جدید تنها به تأخیر می افتد، اما؛ از آن جلوگیری نمی گردد.

بزرگ ترین نگرانی حوزه یورو اکنون فرانسه است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، اقدامات اندکی در خصوص بازار کار و سیاست های صرف بودجه عمومی در نظر گرفته است. نخست وزیر جدید او برنامه هایی دارد، اما؛ با حمایت ناکافی رئیس جمهور و حزب ملی گرا روبرو است. این درحالی است که ایتالیا حداقل مسائل خود را باور دارد و نخست وزیر این کشور تمام کوشش خود برای یاری به اقتصاد کشور را بکار می برد.

این سیاست ها می توانند برای آلمان هم مفید باشند. آلمان نیز از خصوصی سازی بازار خدمات خود استفاده خواهد برد. با این کار گزینه های بیشتری در اختیار مشتریان قرار می گیرد و فراوری نمایندگان بیشتری از کشورهای اروپایی را جذب می نماید.

منبع: خبرگزاری موج؛نوشته هیگو دیکسون، اقتصاددان و خبرنگار بازنشسته رویترز، ترجمه حامد عبدالهی

منبع: تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 309

به "بحران حوزه یورو تنها خوابیده، اما؛ از بین نرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران حوزه یورو تنها خوابیده، اما؛ از بین نرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید