امکان انتقال حق توسعه بناهای با ارزش تهران فراهم شد

به گزارش ایران 20 دانلود، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، امکان انتقال حق توسعه بناهای با ارزش تهران فراهم شد.

امکان انتقال حق توسعه بناهای با ارزش تهران فراهم شد

قضیه چیست؟

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران شرح داد: انتقال حق توسعه، موضوعی است که برای حفاظت از پهنه های ارزشمند در طرح های شهری و قوانین و مقررات شهرسازی دنیا روال تعریف شده ای دارد و بسیاری از کشورها به آن عمل می نمایند.

وی اضافه نمود: منظور از حق توسعه حقوقی است که برای املاک در نظر می گیرند و بر مبنای آن حقوق شهرسازی معین می گردد که اندازه آن متناسب با حداقل های تعلق گرفته به هر ملک است.

گلپایگانی یادآورشد: در قالب این طرح، حق توسعه ملک برای مالک، از محلی که دارای ارزش معماری و تاریخی است به محلی که مورد تصویب کمیسیون ماده پنج است، منتقل و از تخریب و دست اندازی در این بناها جلوگیری می گردد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: قوانین شهرسازی ایران هنوز چارچوب لازم در این حوزه را ندارد و در طرح جامع تهران تدوین چارچوب انتقال حق توسعه به وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی سپرده شده است تا با تدوین معیارها و ضوابط به عنوان ابزاری در اختیار مدیران شهری قرار گیرد.

گلپایگانی اضافه نمود: با این ابزار میتوان به حفظ ارزش های زیست محیطی و تاریخی شهر امیدوارتر بود.

وی اظهارداشت: متاسفانه بعد از گذشت 10 سال از تصویب طرح تفصیلی و 14 سال از طرح جامع تهران هنوز موضوع حق انتقال معین تکلیف نشده است.

گلپایگانی ادامه داد: سال گذشته در معاونت معماری و شهرسازی به استناد مطالعات مرکز مطالعات شهرداری تهران و سایر تحقیقات مشابه در مراکز دانشگاهی و با توجه به تجربیاتی که به صورت محدود در شهر اصفهان وجود داشت، چارچوب اولیه ای برای موضوع انتقال حق توسعه آماده شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه تمامی بحث های کارشناسی این طرح آماده شده و آماده ارائه به کمیسیون ماده پنج است، اضافه نمود: در این پیش نویس حق توسعه معادل با تراکم پایه و بیشتر از این تراکم پایه، امتیازی است که طرح شهری برای املاک قائل شده است.

وی شرح داد که تراکم 120 درصد به عنوان حق توسعه در نظر گرفته شده و بیش از آن به عنوان امتیار تراکم لحاظ شده است؛ این امتیاز در طرح های شهری به املاک واگذار شده است و امکان رسیدن آن به 300 یا 400 درصد نیز وجود دارد.

گلپایگانی با بیان اینکه این چارچوب در نخستین جلسه های کمیسیون ماده پنج در سال 1400 مطرح خواهد شد، اعلام نمود: املاکی که به واسطه ارزش تاریخی یا ثبتی در میراث فرهنگی قرار دارند، امکان ساخت و ساز طبق طرح های مصوب تفصیلی را ندارد؛ هدف از تصویب این چارچوب در کمسیون ماده پنج انتقال تراکم اعطایی به ملک دیگری با امکان توسعه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران شرح داد: فرستنده حق توسعه، ملکی است که ارزش میراثی یا طبیعی دارد و گیرنده حق توسعه منوط به تصویب در کمیسیون ماده پنج و با توجه به ملاحظات شهرسازی باید معین گردد که به کدام محورها در کدام املاک می توان این امتیاز را انتقال داد، این امر منجر به حفظ بنای تاریخی و کالبد آن می گردد.

وی تاکید نمود: آنچه که باعث می گردد بنای ارزشمند را تخریب و نوسازی نمایند، امتیاز تراکمی است که در طرح تفصیلی اعطا می گردد؛ به بیان دیگر از منظر مالی محرک اصلی برای تخریب و نوسازی بناهای تاریخی موضوع بارگذاری بیشتر ایجاد شده در طرح های جامع و تفصیلی است.

گلپایگانی اضافه نمود: در قالب این طرح اگر شخصی بخواهد ملک 2 طبقه خود را تبدیل به پنج طبقه کند برای ساخت سه طبقه مازاد در محدوده های ارزشمند و تاریخی طبق ضوابط مصوب میراث فرهنگی اجازه ساخت نمی گیرد و با این ساز و کار ساخت طبقه های مازاد به مکانی که کمیسیون ماده پنج اجازه می دهد، انتقال داده می گردد و بدین ترتیب امکان حفظ بنای ارزشمند معاصر یا بنای ثبت تاریخی بیشتر خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: امتیاز اصلی این موضوع برای بناهای تاریخی و ارزشمند معاصر است، زیرا در تهران یک لایه بناهای تاریخی ثبتی وجود دارد که از طرف سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند.

وی ادامه داد: تعداد این بناها حدود 370 اثر و یک لایه بناهای ارزشمند معاصر است که در میان بناهای تاریخی ثبت شده قرار ندارند و تعداد آنها در سامانه طرح تفصیلی حدود 2 هزار و 350 اثر است.

وی از معین مشاور برای معین معیارهای ارزشمندی و ثبت فرهنگی بناهای پایتخت و محدوده آنها اطلاع داد و معیارهای مورد احتیاج را مربوط به زمینه های زیباشناسی، تاریخی، معماری، و میراث غیر ملموس اعلام نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1586

به "امکان انتقال حق توسعه بناهای با ارزش تهران فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان انتقال حق توسعه بناهای با ارزش تهران فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید