اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها چالشهای مدیریت گردشگری را مرتفع می نماید

به گزارش ایران 20 دانلود، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها چالشهای مدیریت گردشگری را مرتفع می نماید.

اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها چالشهای مدیریت گردشگری را مرتفع می نماید

معصومه توانگر، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در مورد چالشهایی که توسعه گردشگری پایدار را تهدید می نماید، اظهار کرد: در کشور ایران ما مسائل قانونی و تداخل وظایف سازمانی داریم و تعدد سازمان ها و نهادهایی که درگیر حوزه گردشگری هستند، زیاد است و هر کدام از نهادها قوانین، آیین نامه ها و حوزه اختیارات و وظایفی دارند که تداخل پیدا می نماید. بنابراین یکی از مسائل مهم در برطرف چالش های مدیریت گردشگری در ایران و به تبع آن خراسان رضوی، اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها است که می تواند بستری را برای افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در حوزه گردشگری ایجاد کند.

وی اضافه نمود: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، بحران نگاه مسئولانه نسبت به منابع گردشگری است. اکنون ما در حوزه مدیریت گردشگری صرفا بحث مدیریت رویدادها و تامین زیرساختها را در نظر می گیریم، در حالی که سایر بحثها در گردشگری پایدار نیازمند افزایش آگاهی و نگاه مسئولانه نسبت به محیط اطراف است.

توانگر ادامه داد: در نتیجه آموزش باید از سطوح پایین شروع و سیاست های تشویقی در سطح سازمان های تصمیم گیرنده و جامعه اتخاذ گردد تا از سوی مدیران برنامه ریز بتوانیم این احساس مسئولانه را نسبت به محیط طبیعی و گردشگری در سطح جامعه ایجاد کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که چالشهایی را بوجود می آورد، اسناد توسعه راهبردی گردشگری است که عمدتا این اسناد دچار عدم تحقق هستند؛ به عنوان مثال سند راهبردی توسعه گردشگری کشور در سال 1398 به وسیله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و تصویب شد، اما انجام دستورالعمل های آن راه طولانی را در پیش دارد و در حال حاضر شاهد این هستیم که گردشگری با رویکرد حفاظت از محیط زیست و جامعه محلی و اقتصاد، چندان جایگاهی در کشور ندارد.

توانگر ادامه داد: بنابراین این موارد می تواند از نشانه های عدم توجه و احساس مسئولیت متولیان مدیریت گردشگری در کشور ما نسبت به اسناد تدوین شده باشد. حتی برنامه راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری استان که به وسیله پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در سال 1400 تهیه شد به علت تداخل وظایف سازمان ها، تضاد و تعارض منافعی که بین این سازمان ها و افراد و گروه ها وجود دارد، تا به امروز مورد استفاده قرار نگرفته است.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: بنابراین اگر قوانین پشتیبان، سیاست های تنبیهی و تشویقی و سیستم های نظارتی کارآمد سالم نداشته باشیم عملا این اسناد چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه ای درصد تحقق پایینی دارند و سیاست گذاری های ما منطبق بر مطالعات نخواهد بود. بنابراین غیر واقع گرایانه است و آینده نگری در آن بچشم نمیخورد و دچار نوعی مدیریت همراه با روزمرگی خواهیم بود که در دراز مدت باعث تخریب منابع زیست محیطی و فرهنگی می گردد و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه مدیریت گردشگری کشور و استانها وارد می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2261

به "اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها چالشهای مدیریت گردشگری را مرتفع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح قوانین و سیاست گذاری ها چالشهای مدیریت گردشگری را مرتفع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید