کشف یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی

به گزارش ایران 20 دانلود، مهدی لعل بار، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محلات گفت: با کوشش دوستداران تاریخ و فرهنگ شهر نیم ور تعداد دیگری سنگ نگاره در کوه های جنوب و جنوب غرب نیم ور یافت شده است.

کشف یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی

️وی اضافه نمود: این مجموعه نویافته شامل تعدادی نقش کنده بر روی صخره هاست و به لحاظ باستان شناسی و تاریخی حائز اهمیت فراوان است.

️رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات اضافه نمود: تعداد این نقاشی ها بیش از 6 مورد است و اندازه این نقوش از دو تا 17 سانتیمتر متفاوت است و به صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند.

️لعل بار گفت: کارشناسان قدمت این نگاره های صخره ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می دانند.

وی اظهار کرد: نقش های این مجموعه نویافته در اطراف شهر نیم ور نقوش حیوانی و بیشتر آنها نقوش بزکوهی است که از دیدگاه تاریخ هنر و باستان شناسی حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران این عرصه خواهد بود.

️رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات اضافه نمود: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد زیرا اغلب آنها در کنار رودخانه که گذر آب بوده واقع شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با کشف این مجموعه تا به امروز 126 نقش نگاره صخره ای در شهر نیم ور کشف شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1403

به "کشف یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید