بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران

به گزارش ایران 20 دانلود، بندرکنگ (Kong) نام شهری در استان هرمزگان است که بخشی از بندر لنگه به شمار میرود. این شهر دارای جاذبه های گردشگری مختلفی است و بافت تاریخی نسبتا بزرگی نیز دارد. همراه خبرنگاران باشید تا با این شهر و جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا شویم.

بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران

بندر کنگ که قدمتی طولانی دارد یکی از شهرهای بندر لنگه به شمار میرود و در استان هرمزگان واقع شده است. بندرکنگ تا بندرعباس 165 کیلومتر فاصله دارد و مساحت کلی این شهر 5 کیلومتر مربع است. این شهر از توابع بخش مرکزی بندر لنگه به شمار میرود. اغب شهر های جنوبی کشور آب و هوای بسیار گرمی دارند و بندرکنگ نیز از این موضوع مستثنی نیست و آب و هوای آن بسیار گرم و مرطوب است. همان طور که از نام این شهر بر می آید، بندرکنگ یک بندر است و در نزدیکی دریا قرار گرفته است. بر اساس سرشماری سال 1390 حدود 16500 نفر در این شهر زندگی می نمایند. مردم بندرکنگ شافعی هستند و به زبان فارسی حرف می زنند اما نوشته های آن ها به زبان عربی است. در مورد شرایط زندگی نیز این بندر شرایط نسبتا مناسبی دارد و تمام امکانات لازم برای زندگی نظیر برق، آب سالم، مخابرات و مدارس مختلف در آن وجود دارد.

بندرکنگ شهری نسبتا تاریخی و تفریحی است که جاذبه های گردشگری مختلفی در آن دیده می گردد و گردشگران می توانند ساعات خوبی را در آن سپری نمایند. بیشتر تاریخچه بندرکنگ به بندر بودن آن مربوط می گردد. در گذشته این شهر مکانی برای تجار بود و کشتی های بزرگی نیز در آن پهلو می گرفتند که از آن ها برای تجارت به هند، بصره، ممباسا و کشور های آفریقایی استفاده می شد. تجار این منطقه خرما، الورد، المستکی، جوز، لوز و سجاده به کشور های مقصد می بردند و از آنجا نیز چوب، چای و پارچه وارد می کردند. تجار در بندرکنگ منازلی را نیز برای خودشان ساخته بودند که اغلب این خانه ها از سنگ و گچ ساخته شده بود و در بالای آن ها نیز بادگیر وجود داشت.

تاریخچه

در زمان های گذشته، پرتغالی ها بر خلیج فارس و منطقه ها اطراف آن تسلط داشتند و گفته می گردد که در این دوران، بندرکنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغالی ها بوده است. در آن موقع در بندرکنگ لنگرگاهی ساخته شده بود که کشتی های بزرگ پرتغالی ها در آنجا لنگر می انداختند. یک قلعه بزرگ به عنوان مرکز حکومت در آنجا وجود داشت که اکنون نیز آثاری از آن در ساحل در زمان جزر آب دیده می گردد.

یکی دیگر از قلعه های این منطقه، قلعه لشتان نام دارد که گفته می گردد راهی زیرزمینی بین آن و قلعه پرتغالی ها وجود داشت و از این راستا برای رفتن به قلعه دیگر یا رساندن تجهیزات در هنگام جنگ استفاده می شد.

گردشگری

در بندرکنگ حدود 56 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که گردش در بین آن ها می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. خانه های سنتی، بادگیر ها و چشم انداز ای زیبا از دریا همگی سفر به این شهر را خاطره انگیز تر می نمایند. از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، موزه شخصی محمد ابراهیمی، مجسمه لنج مسی، پارک جنگی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، قلعه پرتغالی ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا، برکه دریا دولت، بازار ماهی فروشان و جنگل های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره نمود. در ادامه با بعضی از این جاذبه های گردشگری بیشتر آشنا می شویم.

برکه دریا دولت

آب انباری بزرگ در بندرکنگ وجود دارد که مردم محلی آن را برکه دریا دولت می نامند. این آب انبار که محل جمع آوری آب آن به صورت دایره ای است قطری 28 متری دارد و عمق آن نیز 14 متر است. نیمی از این آب انبار دارای سقف است اما به علت بزرگی، نیمه دیگر آن سقف ندارد. انتخاب نام دریا دولت نیز برای این آب انبار از بزرگی آن نشات می گیرد.

خانه گلبتان

یکی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، خانه گلبتان است که به دوران قاجار مربوط می گردد. این خانه از یک حیاط مرکزی تشکیل شده است که تعدادی اتاق دور تا دور آن را فرا گرفته اند و چند بادگیر نیز در آن وجود دارد. این خانه بسیار زیباست و طاق ها و گچبری های آن نیز بر این زیبایی می افزایند. گفتنی است که خانه گلبتان در سوم اسفند ماه 1377 با شماره ثبت 2229 به عنوان اثر ملی ایران ثبت شد.

لنج بوم مسی

در سال 1273 لنجی شخصی در بندر کنگ ساخته شد که 700 تن ظرفیت بار داشت. این لنج ابعاد بسیار بزرگی داشت و به همین علت بخش زیادی از آن در زیر آب قرار می گرفت و همین بخش را نیز با ورق های مسی پوشانده بودند. این لنج مسی برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می گرفت و 60 نفر سرنشین و 2 ناخدا داشت که وسایل مختلف را به آفریقا، هندوستان، پاکستان و یمن حمل می کرد. تنها به جای مانده این لنج نقل می نماید که در سال 1323 یک هواپیمای ژاپنی در راستا سفر از آن فیلم برداری کرد و روز بعد زیردریایی آن کشور به لنج حمله کرد و آن را از بین برد. در حال حاضر در همان بخشی که این لنج ساخته شده بود، تندیسی از آن را به یاد قربانیان آن حمله ساخته اند که نمادی از حدود 113 سال پیش است.

راه های ارتباطی

گردشگرانی که قصد سفر به بندرکنگ و بازدید از جاذبه های گردشگری آن را دارند می توانند به وسیله هواپیما، راستا جاده ای و دریا به این منطقه سفر نمایند. البته خود بندرکنگ دارای فرودگاه نیست اما گردشگران می توانند مقصدشان را فرودگان بندر لنگه انتخاب نمایند و سپس به سمت بندرکنگ بروند که فاصله بسیار کمی دارد و در واقع بندرکنگ بخشی از بندر لنگه است.

همان طور که در این مقاله از خبرنگاران مطالعه کردید، بندرکنگ شهری زیبا و تاریخی است که سفر به آن می تواند بسیار خاطره انگیز باشد. نظر شما در مورد این شهر چیست؟ اگر به بندرکنگ سفر نموده اید خاطرتان را با ما و کاربران خبرنگاران به وسیله بخش دیدگاه ها در میان بگذارید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / sh-bandarekong.ir / سیری در ایران / سیری در ایران / سیری در ایران
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1942

به "بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید