چگونه مه به آب آشامیدنی پاکیزه تبدیل می گردد؟ ، ساخت شبکه جذب مه با قابلیت از بین بردن آلودگی ها

به گزارش ایران 20 دانلود، دانشمندان پیروز به ساخت تور یا فنس جمع آوری مه با انرژی خورشیدی شده اند که آب را جذب و آلودگی را پاک می نماید.

چگونه مه به آب آشامیدنی پاکیزه تبدیل می گردد؟ ، ساخت شبکه جذب مه با قابلیت از بین بردن آلودگی ها

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت نیواطلس، فنس های جذب مه در منطقه ها مه آلود و کم آب، به معنای واقعی کلمه نجات دهنده هستند. نقطه ضعف این فنس ها این است که علاوه بر مه یا قطرات ریز آب، آلودگی هوا را نیز جذب می نمایند. دانشمندان در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ، به تازگی شبکه های مه ای ساخته اند که از نور خورشید برای تجزیه مولکول های آلاینده خطرناک استفاده می نماید. بارش باران در بعضی منطقه ها مانند کوه های شمال شیلی که اغلب در مه غلیظ پوشیده اند، همزمان ناامیدنماینده و طنزآلود است. قطرات موجود در این مه ها معمولا آن قدر کوچکند که نمی توانند به صورت باران ببارند، اما می توان آنها را در سطوح خاصی جذب و متراکم کرد. مردم محلی مدت هاست که از شبکه ها و تورهای مه برای جمع آوری آب و ریختن آن در لوله ها و مخازن استفاده می نمایند.

با این حال، در بسیاری منطقه ها، آلودگی جوی می تواند آب جمع آوری شده را هم آلوده کند و در نتیجه نوشیدن این آب و یا حتی پخت وپز با آن ناایمن خواهد بود. در مطالعه تازه، محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ، نوع تازهی از توری مه را ساخته اند که آب جذب شده را تصفیه می نماید.

این توری از سیم فلزی که با پلیمرهای خاصی و بعلاوه دی اکسید تیتانیوم پوشیده شده، ساخته شده است. مخلوط پلیمری برای به حداکثر رساندن راندمان تشکیل قطرات طراحی شده تا در سریع ترین زمان ممکن، آب جذب شده از شبکه خارج گردد. اکسید تیتانیوم نیز به عنوان یک کاتالیزور شیمیایی عمل می نماید که در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید، ترکیبات آلی را تجزیه می نماید.

این تیم با استفاده از مه مصنوعی که آلاینده هایی مانند گازوئیل و بیسفنول ای به آن اضافه شده بود، شبکه مه را آزمایش کردند. تورها توانستند حدود 8درصد از مه آب جمع آوری نمایند و در عین حال حدود 94درصد از آلاینده ها را از بین ببرند. تنها 30دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای فعال کردن اکسید تیتانیوم به مدت 24ساعت کافی بود و به آن این توانایی را داد که حتی در منطقه های که نور خورشید بسیار کمی دریافت می نماید، عملکرد خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | خانه باریک و بلند زیبا در ویتنام | اقامتگاهی عجیب با عرض کمتر از 4 متر!

به گفته محققان، این سیستم نه تنها مه را جمع آوری می نماید، بلکه آب برداشت شده را نیز تصفیه می نماید و می توان از آن در منطقه های با آلودگی جوی مانند مراکز شهری پرجمعیت استفاده کرد. این فناوری نه تنها می تواند برای تامین آب آشامیدنی تمیزتر در منطقه ها مورد احتیاج استفاده گردد، بلکه می تواند به بازیابی آب باکیفیت بالا از بخار حاصل از برج های خنک نماینده نیروگاه ها هم یاری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2269

به "چگونه مه به آب آشامیدنی پاکیزه تبدیل می گردد؟ ، ساخت شبکه جذب مه با قابلیت از بین بردن آلودگی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مه به آب آشامیدنی پاکیزه تبدیل می گردد؟ ، ساخت شبکه جذب مه با قابلیت از بین بردن آلودگی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید