چگونه به شیرخواران دارو بدهیم؟

به گزارش ایران 20 دانلود، قطره ویتامین A+D باید از روز پانزدهم تولد روزانه 25 قطره ابتدا با احتیاط در فواصل شیر مادر با قطره چکان به نوزاد داده گردد. چنانچه نوزاد عکس العمل خوبی نداشت، می توان ویتامین را با اندازه 5 تا 10 سی سی یا یک قاشق مرباخوری آب قند حل و تجویز نمود. قطره ویتامین A+D جهت پیشگیری از نرمی استخوان لازم است و تا یک سالگی ادامه خواهد داشت و از 6 ماهگی به بعد هم به صورت قطره مولتی ویتامین روزانه 25 قطره ادامه دارد.

چگونه به شیرخواران دارو بدهیم؟

چگونه به شیرخواران دارو بدهیم؟

نویسنده:دکتراکبر کوشانفر متخصص بچه ها استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مسئله ای که خیلی از والدین با آن دست به گریبان هستند تجویز داروها و مکمل های غذایی برای نوزادان، شیرخواران و بچه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

آنها در هر سنی از دوران زندگی وزن و سطح بدنی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند و دستگاه های بدن شیرخواران، به خصوص نوزادان، مانند دستگاه گوارش، کلیه و کبد از نظر سیستم جذب، هضم و دفع متفاو ت تر و حساس تر است. به همین خاطر باید در تجویز داروها، از نظر نوع دارو، اندازه برحسب میلی گرم، برحسب کیلوگرم وزن بدن شیرخوار، ساعت تجویز دارو و همراهی دارو با موادغذایی دقت بیشتری داشته باشیم تا هم عوارضی برای شیرخوار پیش نیاید، هم دارو جذب بهتری داشته باشد.

قطره A+D

قطره ویتامین A+D باید از روز پانزدهم تولد روزانه 25 قطره ابتدا با احتیاط در فواصل شیر مادر با قطره چکان به نوزاد داده گردد. چنانچه نوزاد عکس العمل خوبی نداشت، می توان ویتامین را با اندازه 5 تا 10 سی سی یا یک قاشق مرباخوری آب قند حل و تجویز نمود. قطره ویتامین A+D جهت پیشگیری از نرمی استخوان لازم است و تا یک سالگی ادامه خواهد داشت و از 6 ماهگی به بعد هم به صورت قطره مولتی ویتامین روزانه 25 قطره ادامه دارد.

قطره فروس سولفات

قطره آهن یا فروس سولفات از 6 ماهگی توام با قطره مولتی ویتامین توصیه می گردد. در فواصل شیر هم زمان با آب میوه آب سیب و از یک سالگی به بعد، آب مرکبات، پرتقال جذب بهتری خواهد داشت قطره آهن چنانچه هم زمان با شیر یا چای داده گردد با ترکیبات شیر و چای خنثی شده و در جذب آن مشکل ایجاد می گردد.

پودر نوزاد

پودر مصرفی جهت پوست نوزادان که در جهان مصرف می گردد حاوی هیدروسیلیکات نیتریم و کلسیم بوده که به دلیل بلع یا به صورت پراکنده وارد دستگاه تنفس نوزاد شده ایجاد مسمومیت مزمن می نماید و در نهایت موجب اختلالات پوستی، گوارشی تهوع، استفراغ و در موارد شدید کم کاری ترشح کلیه می گردد که در این صورت به مادران توصیه می گردد از پودر جهت بهداشت و نظافت پوست نوزاد استفاده نکنند.

آنتی بیوتیک ها

دلیل، نوع مصرف و عوارض آنتی بیوتیک ها باید درنظر گرفته گردد. والدین به هیچ اسم با داروهای آنتی بیوتیک خوددرمانی نکنند و توصیه می گردد به پزشکان خود هم توصیه تجویز آنتی بیوتیک نکنند و این امکان به پزشک داده گردد که خود تصمیم به تجویز داروها بگیرد و در نظر داشته باشیم 60 تا 70 درصد سرماخوردگی های شیرخواران ویروسی بوده و یک دوره درمانی 5 تا 7 روزه دارد که تورم با تب و مختصری سرفه همراه است که بهبود حاصل می گردد و چنانچه عوارضی مانند برونشیت، گرفتگی صدا یا گوش درد چرکی داشت و تب و سرفه ادامه داشت و پزشک صلاح دانست آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

مسکن ها و تب برها

قطره و شربت استامینوفن جهت پایین آوردن تب و درجه حرارت بدن شیرخواران مصرف می گردد. مادران نباید با احتمال تب و گرمای بدن به طور حدسی از این داروها استفاده کنند. تب یک واکنش دفاعی بدن است و در دمای بالا ویروس ها و میکروب ها در بدن از بین می فرایند و در درجه حرارت 38 تا 5/38 نیاز به تجویز استفامینوفن نیست. چنانچه درجه حرارت بدن از 5/38 به بالاست، باید متناسب با وزن کودک از قطره استامینوفن جهت بچه ها زیر یک سال بین 10 تا 15 قطره هر چهار ساعت استفاده گردد. شربت ایبوپروفن هم مسکن و تب بر خوبی است. می توان برحسب وزن و تب نصف تا یک قاشق مرباخوری هر 6 ساعت یا 8 ساعت از آن به نوزاد داد. در صورت تب بالا با استفراغ، می گردد از شیاف استامینوفن استفاده کرد.

تشنج

در صورت سابقه تب و تشنج در بچه ها یا وجود سابقه در خانواده طبق دستور پزشک می توان از قرص 2 میلی گرمی یا شیاف 5 میلی گرم دیازپام جهت جلوگیری از تشنج روزانه به مدت محدود استفاده کرد. باید در نظر داشت امروزه طی تحقیقاتی که صورت گرفته در موقع واکسیناسیون به خصوص واکسن های سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه نباید به اسم پیشگیری از تب از قطره استامینوفن استفاده گردد چون اندازه آنتی بادی فراوری شده کاهش یافته و مصونیت کمتری خواهیم داشت. در صورت تب بالا هم می توان از شربت ایبوپروفن استفاده کرد.

ضدتهوع ها

در خصوص قطره متوکلوپرامید ضداستفراغ که در شیرخواران استفاده می گردد هر 8 ساعت برای هر کیلوگرم یک قطره باید در نظر داشت. چنانچه کودک حساسیت به صورت برافروختگی صورت و انحراف چشم ها داشت، باید از دادن قطره خودداری کرد. بعلاوه باید بیان نمود طبق گزارش انجمن طبی بچه ها آمریکا به دلیل عوارض باید از تجویز قرص یا شربت پسودوافدرین خودداری کرد. اکنون دو سالی است که این دارو هم به وسیله وزارت بهداشت ایران حذف شده است و شربت آنتی هیستامین دی فنیل هیدرامین هم به دلیل عوارض زیر دو سال منع مصرف دارد. مرکز اطلاع رسانی دارویی و مسمومیت جهت خانواده و پزشکان، اطلاع رسانی 24 ساعته دارد و شماره تلفن 09646پاسخگوی خانواده ها است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1800

به "چگونه به شیرخواران دارو بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به شیرخواران دارو بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید