پژوهشگاه هوافضا برای ساخت سیستم موقعیت یاب بومی آمادگی دارد

به گزارش ایران 20 دانلود، رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم گفت: این پژوهشگاه پیشنهاد فراوری و راه اندازی سیستم موقعیت یاب بومی را ارائه نموده و با حمایت دولت می توانیم این سیستم را ایجاد کنیم.

پژوهشگاه هوافضا برای ساخت سیستم موقعیت یاب بومی آمادگی دارد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، فتح الله امی رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم در برنامه رادیویی صبح و مصاحبه با بیان اینکه سیستم GPS (موقعیت یاب) رایگان است، اما هر زمان که بخواهند می توانند آن را از ایران دریغ نمایند، گفت: زمانی این سیستم دچار اختلال شد و شاهد آن بودیم که سیستم حمل و نقل مانند اسنپ و سایر بخش های مربوط به حمل و نقل با مشکل روبرو شدند.

وی اضافه کرد: امروزه سیستم موقعیت یاب جزئی از زندگی مردم شده و هرچه جلوتر می رویم این سیستم ضروری تر می گردد همین امر دلیل ایجاد سیستم موقعیت یاب بومی را دوچندان می نماید. زمانی که سیستم موقعیت یاب بومی داشته باشیم محدودیت هایی که به لحاظ مسائل سیاسی و تحریم ها وجود خواهد داشت، برطرف می گردد.

امی بیان کرد: زمانی که برای کشور محدودیت هایی درخصوص GPS ایجاد شد ایران آغاز به مذاکره با روسیه کرد که به محض اطلاع از این مذاکره محدودیت ها برداشته و مجددا این سیستم فعال شد. اگر سیستم موقعیت یاب دچار محدودیت و مشکل گردد حرکت هواپیما ها نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم با بیان اینکه بیش از یک دهه است که از سیستم موقعیت یاب در دنیا استفاده می گردد، گفت: ما پیشنهاد داده ایم که سیستم موقعیت یاب بومی طراحی کنیم و با مذاکره با دیگر کشور ها از خدمات ماهواره ها برای راه اندازی این سیستم استفاده کنیم.

امی گفت: البته ایران توانایی ساخت ماهواره را دارد بنابراین با حمایت دولت می توانیم ماهواره مورد احتیاج برای سیستم موقعیت یاب را نیز طراحی و فراوری کنیم. ماهواره های مورد احتیاج برای سیستم موقعیت یاب کوچک هستند و در ارتفاع نزدیک زمین حرکت می نمایند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم گفت: طراحی و ساخت سیستم موقعیت یاب کار دشواری نیست و به سرعت می توان آن را اجرایی کرد بنابراین اگر حمایت دولتی انجام گردد می توانیم کمتر از یک سال به سیستم موقعیت یاب بومی دست یابیم.

امی بیان کرد: برای سیستم موقعیت یاب بومی می توان از ماهواره کشور هایی مانند روسیه، ژاپن و چین استفاده کرد چراکه این ماهواره ها قابل اجاره هستند. تست زمینی سیستم موقعیت یاب بومی در این پژوهشگاه اجرا شده و با حمایت دولتی می توانیم این سیستم را فراوری و راه اندازی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1157

به "پژوهشگاه هوافضا برای ساخت سیستم موقعیت یاب بومی آمادگی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگاه هوافضا برای ساخت سیستم موقعیت یاب بومی آمادگی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید