پشت پرده جنجالی فیلم زن عشایری

به گزارش ایران 20 دانلود، زن گهواره به معنای (تهده در بختیاری) را بر کمر بسته به دل کوه می زند تا فرزند را به درمانگاه و زمان تزریق واکسن برساند. نمایی حقیقی از زندگی زنان عشایر و زندگی عشایری.

پشت پرده جنجالی فیلم زن عشایری

به گزارش ایران، مشاهده این زن با آن گهواره بر دوش و گذر از مسیر صعب العبور یک تصویر منحصر به فرد برای کسانی است که زندگی عشایری را تجربه نکرده اند، اما زنان عشایر از کودکی، عبور از این مسیر های پرخطر را آموخته اند. آموزشی که چاره ای جز یاد گرفتن آن نداشتند. باید ترفند گذر از این جاده ها را می آموختند.

و، اما این زن که اینگونه با گهواره بر دوش به سمت نزدیک ترین درمانگاه حرکت کرده است کیست؟ چه شد که این مسیر را اینگونه طی کرد و چه کسی از او دراین مسیر سخت و خطرناک فیلمبرداری کرد؟ پاسخ این سؤالات را در ادامه در مصاحبه با این زن جوان و همسرش می توانید بخوانید.

نام این زن، فاطمه حسین پور است. در گهواره ای که بر دوش می کشد، پسر 6 ماهه اش به نام سام واقع شده است. می گوید برای تزریق واکسن 6 ماهگی فرزندم راهی این جاده شدم تا به درمانگاه برسم. می گوید که عبور از این جاده، دیگر برایم سخت نیست، زیرا بار ها از آن عبور کرده ام و همه مسیر را می شناسم. می گوید که فیلمبردار گذر از این مسیر همسرم به نام علی است. در ادامه علی حسین پور همسر فاطمه به سؤالات پاسخ می دهد.

علی حسین پور، همسر فاطمه و پدر سام می گوید: ساکن منطقه عشایری گاوکال در منطقه لردگان هستیم. در منطقه گاوکال ما و پنج خانواده عشایری دیگر زندگی می کنیم. فیلمبرداری این فیلم به چند روز پیش برمی گردد. به زمانی که باید واکسن 6 ماهگی پسرم تزریق می شد. البته مستند سازی از زندگی عشایری در ایران را از چند ماه قبل شروع کردم. بعد از برداشت هر فیلم از هر بخش از زندگی عشایری، آن را در کانال خودم در یوتیوب منتشر می کنم. ضمن معرفی زندگی عشایری از این طریق و براساس میزان بازدید، کسب درآمد برایم دارد.

در ادامه می گوید: هر سال در بین مسیر گاوکال و چیلته ییلاق و قشلاق می کنیم و من از این مسیر و حرکت عشایر و نوع زندگی، تأمین معاش، سختی های مسیر و مواجهه زنان و بچه ها و مردان با شرایط کوچ فیلمبرداری و در یوتیوب بارگذاری می کنم.

در فیلم، زنی را مشاهده می کنیم که از صعب العبورترین مسیر ها عبور می کند. مسیر هایی که در آن ها هر لحظه امکان سقوط و به خطر افتادن جان او وجود دارد. از همسرش سؤال می کنیم که چقدر مطمئن بودی که همسرت با آن گهواره بر دوش که پسرت در آن قرار داشت و خواهرت که همراهشان است می توانند به سلامت از مسیری که برای فیلمبرداری آنان را راهی کردی، بگذرند؟ اینگونه پاسخ داد: صددرصد مطمئن بودم، زیرا اولین مرتبه نبود که از این مسیر تردد کرده اند. حداقل هر دو سه روز یکبار از این مسیر می روند و می آیند. راه را کاملاً می شناسند.

به او گفتیم، درست است که آگاه به مسیر هستند، ولی چون مسیر پرترددی است، لغزندگی بیشتری هم دارد و امکان خطر وجود داشت، بهتر نبود برای فیلمبرداری و بازدید در یوتیوب آن ها را راهی نمی کردی؟ پاسخ داد: هیچ تردیدی نداشتم که به سلامت رد می شوند، زیرا همین یک مسیر برای تردد ما وجود دارد و آن ها بار ها این مسیر را طی کرده اند.

وی در ادامه به نکته ای جالب اشاره کرد و گفت: از سال گذشته، خیلی از عشایر ایران برای کسب درآمد به یوتیوب پیوستند. از شرایط و شرایط زندگی خود فیلمبرداری می کنند، در یوتیوب بارگذاری می کنند و از میزان بازدیدی که در این شبکه اجتماعی به دست می آورند پول دریافت کرده و برای خودشان کسب درآمد ایجاد کرده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2217

به "پشت پرده جنجالی فیلم زن عشایری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده جنجالی فیلم زن عشایری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید