زباله گردی برای بقا در روز های سخت کرونایی

به گزارش ایران 20 دانلود، کرونا اگرچه در ابتدا با نشانه دریافت افراد دارای بیماری خاص و سالمندان؛ نگرانی ها را از روی بچه ها برداشته بود، اما هم اکنون در جهش جدید یا همان ویروس موسوم به انگلیسی با سرعت شیوع بالا تفاوت زیادی برای گروه های سنی قائل نیست. این درحالی است که بیشتر نگاه ها از روی بچه ها بویژه آن هایی که در مخاطره جدی تری قراردارند برداشته شده است و البته بچه های که در شرایط مالی ضعیف تری قرار دارند؛ با تعطیلی خرده کارگاه ها و مشاغل فصلی و کارگری زودتر از انتظارشان؛ یاری حال خانواده هایشان شده اند.

زباله گردی برای بقا در روز های سخت کرونایی

روزنامه ایران در ادامه نوشت: کارشناسان اجتماعی هشدار می دهند که تعداد بچه ها کار و خیابان و زباله گرد در دوران کرونا بیشتر شده است و این درحالی است که هیچ برنامه حمایتی جدی برای زیر پوشش قراردادن آن ها وجود ندارد. بچه های که با وجود همه توصیه ها و تذکر ها همچنان بدون ماسک در لابه لای خودرو ها و مخازن زباله ها مشغول کارند و دراین دوره بیشترین آسیب ها را متحمل شده اند.

مراجعه خانواده ها به مراکز حمایتی به خاطر گرسنگی

فرشید یزدانی، فعال حوزه کودک با بیان اینکه ما حتی در نگاه مالی هم با مفاهیم اجتماعی مثل اشتغال، فقر و سطح درآمدی خانوار ها سروکار داریم، می گوید: همه این اصطلاحات، وجوه اجتماعی دارد، اما نکته مهم این است که نگاه اجتماعی به آن ها فراموش شده است. ما پیش از کرونا در جنوب تهران در خانه های کودک کمتر خانواده ای را می دیدیم که واقعاً از سر گرسنگی آمده باشد، اما در این یک سال خانواده هایی در منطقه دروازه غار، پایین ناصر خسرو و حوالی منطقه مراجعه می نمایند که سه روز است غذای گرم که نه! اصلاً غذا نخورده اند و مجبور بودند به بچه هایشان نان خشک بدهند یا غذا هایی که نمی گردد گفت غذا!

یزدانی با اشاره به افزایش تعداد بچه ها زباله گرد هم می گوید: براساس بخشنامه شهردار قرار بود عملاً پیمانکاران از بچه ها استفاده ننمایند، اما شواهد میدانی ما نشان می دهد که این اتفاق نیفتاده است. پیش از کرونا ما طی پژوهشی میدانی به آمار حدود 15 هزار زباله گرد در تهران رسیدیم که 4 هزار و 700 نفر از آن ها کودک بودند؛ و این آمار مربوط به اواخر سال 97 و اوایل سال 98 بود! اما الان تحقیق تازه ای انجام نشده که بتوانم به آن استناد کنم، اما به خاطر افزایش فقر، آمار قطعاً افزایش یافته است، چون افراد برای بقا زباله گردی می نمایند، قطعاً زباله گردی درآمد بالایی را به جیب پیمانکاران و اربابان گود ها می ریزد، اما ارزش افزوده زباله های سطح شهر زباله گردان چرخی، پیاده و ماشینی کمتر از 15 درصد است، مافیا همان پیمانکاران هستند و بچه ها هم قربانیان این شرایط!

تعداد بچه ها کار و خیابان بعد از کرونا مشهود تر شده است

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه هر بحرانی با توجه گستردگی و زمان تأثیرات متفاوتی بر گروه های مختلف جامعه می گذارد، می گوید: با توجه به طولانی شدن بحران کرونا و همین طور شرایط مالی که از قبل مناسب هم نبود اکنون نگرانی های زیادی متوجه افراد دارای شرایط خاص؛ گروه های نیازمند و در معرض خطر ازجمله بچه ها است. بخشی از این بچه ها که زباله گرد و بچه ها کار وخیابان هستند هم تحت تأثیر این شرایط قرارگرفته اند. اگرچه شرایط این بچه ها پیش از کرونا هم خوب نبود.

حسن موسوی چلک ادامه می دهد: اکنون فقرعمیق ترشده است و بالطبع درچنین شرایطی گروه های زیادی به جرگه فقرا می پیوندند. درحالی که خیریه ها و بنگاه های حمایتی هم تحت تأثیر شرایط مالی دچار مسائل زیادی شده اند. شما سیل دو سال پیش را به خاطر بیاورید، مردم در صف یاری به هم میهنان شان بودند و مشارکت بیشتری داشتند. اما کرونا این بخش از مشارکت را هم تحت الشعاع قرارداد و مسئولان هم برنامه معین حمایتی برای گروه های هدف و بویژه بچه ها ندارند.

با کار کودک مخالفیم

حبیب الله مسعودی فرید؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه ما همچنان با کار بچه ها مخالفیم می گوید: از همان ابتدای کرونا با همکاری اورژانس اجتماعی و مراکز حمایتی بحث آموزش بچه ها کار و خیابان و همین طور توزیع وسایل ضدعفونی را در دستور کار قرار دادیم که بیشترین آمار در تهران بود. متأسفانه بسیاری از این بچه ها باور داشتند که کرونا نمی گیرند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1646

به "زباله گردی برای بقا در روز های سخت کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله گردی برای بقا در روز های سخت کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید