معرفی خودروی تارا؛ محصول تازه ایران خودرو

به گزارش ایران 20 دانلود، ایران خودرو پس از فراوری و عرضه پژو 2008، قصد داشت دیگر محصول شرکت پژو یعنی 301 را هم به خطوط فراوری خود اضافه کند، اما به علت بازگشت تحریم ها و قطع همکاری این شرکت فرانسوی با ایران خودرو، این امر میسر نشد و تنها تعداد محدودی از این خودرو به صورت وارداتی در بازار کشور عرضه شدند.

معرفی خودروی تارا؛ محصول تازه ایران خودرو

تصمیم ایران خودرو در گام بعدی، فراوری پژو 301 ایرانی بود. برای تحقق این موضوع و استفاده از قابلیت و تخصص داخلی ابتدا داخلی سازی موتور ای سی 5 (EC5) پژو در دستور کار نهاده شد، این پیشرانه در واقع نسخه بروز موتور TU5 قدیمی پژو بود که از تکنولوژی CVVT (کنترل متغییر سوپاپ ها) هم بهره می برد؛ حجم این پیشرانه، 1.6 لیتر و حداکثر قدرت آن 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن متر در 4 هزار دوردر دقیقه است. پژو مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با پیشرانه EC5 را 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام نموده بود و توان و گشتاور موتور EC5 را هم 4 تا 7 درصد بیشتر از موتور TU5 می دانست.

پروژه فراوری پژو 301 ایرانی در ابتدا K132 نام داشت و نهایتا پس از فراوری نمونه های اولیه این خودرو، ایران خودرو نام تارا را برای آن انتخاب کرد. تارا همچون 301 بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته شده است. با آنالیز تصاویر منتشر شده از خودروی نو تارا، می توان تشخیص داد که بخش هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو 301 دارای اشتراک بوده و بیشترین تغییرات به وجود آمده در تارا را می توان در بخش جلو و عقب خودرو مشاهده کرد.

طبق اعلام اولیه شرکت ایران خودرو قرار بود تارا با دو نوع پیشرانه وارد بازار گردد. اولین پیشرانه در نظر گرفته شده موتور 1.6 لیتر تنفس طبیعی EC5 با 110 تا 114 اسب بخار قدرت در کنار 150 الی 156 نیوتن متر گشتاور فراوری و دومین پیشرانه در نظر گرفته شده برای تارا هم، موتور توربوشارژ ملی ایران خودرو یعنی EF7 توربو شارژ بود، یک پیشرانه 1.7 لیتری توربو با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر!

اولین طرح فروش خودروی تارا در تیرماه 99 و در حالی که هنوز هیچ تصویر یا مشخصات رسمی از این خودرو منتشر نشده و حتی نام نهایی این خودرو هم نامشخص بود از سوی ایران خودرو منتشر شد. در این طرح مبلغ پیش پرداخت خودروی تارا برای نسخه دنده ای برابر با 1،199،000،000 و برای نسخه اتوماتیک برابر 1،499،000،000 ریال لحاظ شده بود. گفتنی است که در این طرح هیچ سود مشارکتی برای خریداران خودروی نو ایران خودرو در نظر گرفته نشده بود!

ایران خودرو سر انجام در ابتدای دی ماه سال جاری و 5 ماه پس از اجرای نخستین پیش فروش، نسبت به معرفی مشخصات رسمی خودروی تارا در دو مدل با گیربکس دنده ای و اتوماتیک اقدام کرد، اما بر خلاف پیش بینی ها، خبری از نصب پیشرانه EC5 روی این خودرو نبود و ایران خودرو گفت تارا با پیشرانه TU5 پلاس عرضه خواهد شد.

متاسفانه اطلاعات دقیقی از تفاوت های این پیشرانه با EC5 و TU5 منتشر نشده، اما اعداد خروجی TU5پلاس، شباهت بسیار این موتور با EC5 را نشان می دهند.

دور دوم پیش فروش این خودرو با زمان تحویل حدودا هشت الی دوازده ماه، در دی ماه سال جاری اطلاع رسانی شد. در این طرح پیش پرداخت تارا افزایش قابل توجهی داشت و افزایش حدودا 23 میلیون تومانی نسخه دنده ای و 43 میلیون تومان در مدل اتوماتیک نسبت به پیش فروش قبلی نوید افزایش قیمت تارا برای تمام خریداران را می داد. در این طرح هم هیچ سود مشارکتی در نظر گرفته نشد. تفاوت دیگر این طرح نسبت به اولین طرح پیش فروش خودروی تارا هم، زمان تحویل آن بود.

قیمت تارا هنوز رسما اعلام نشده و اختلافاتی در این باره بین شورای رقابت و خودروساز در نحوه محاسبه قیمت نهایی این خودرو وجود دارد. پیش بینی کارشناسان و فعالان بازار خودرو از قیمت تارا در حدود کمی بیشتر از دنا پلاس در نسخه دنده ای است. ولی برای اطمینان بیشتر باید منتظر اعلام رسمی قیمت تارا بمانیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1762

به "معرفی خودروی تارا؛ محصول تازه ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خودروی تارا؛ محصول تازه ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید