مدیرکل میراث کرمانشاه: هر هفته کشفیات باستان شناسی داریم ، کشفیات مهم محرمانه می مانند

به گزارش ایران 20 دانلود، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه هر هفته کشفیات باستانی مهمی داریم، گفت: این کشفیات به دلایل مختلف از جمله حفاظت محرمانه باقی می مانند.

مدیرکل میراث کرمانشاه: هر هفته کشفیات باستان شناسی داریم ، کشفیات مهم محرمانه می مانند

خبرنگاران: نقش برجسته ثلاث باباجانی اسفندماه 97 با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی حدود 2 ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.

این اثر که صحنه پیروزی ایدین سین حاکم دولت سیموروم را نشان می دهد، یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.

کشف این نقش برجسته مهم در استان کرمانشاه و اعلام تخریب آن تنها چند روز پس از اعلام خبر کشف واکنش های متعددی را به همراه داشته است.

هر چند میراث فرهنگی کرمانشاه پس از واکنش ها بیان نمود که کشف نقش برجسته مربوط به مدت ها قبل بوده اما اطلاع رسانی آن اخیرا صورت گرفته است اما اعلام خبر کشف و تخریب تنها به فاصله سه روز عجیب به نظر می رسد.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در این زمینه به کشف نقش برجسته ای با قدمت بیش از چهار هزار سال در ثلاث باباجانی اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی که در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی مشاهده می کنیم، مربوط به تمدن بین النهرین و فلات ایران هستند.

وی با بیان اینکه در این منطقه آثاری مربوط به تمدن ایرانی و تمدن بین النهرین در حال اکتشاف است، گفت: به صورت هفتگی با کشفیات باستانی مهمی در سطح استان روبرو هستیم که اقدام های باستان شناسی روی آنها در حال انجام است.

قادری با بیان اینکه اکتشافات باستانی کرمانشاه با توجه به وضعیتی که آثار دارند، اطلاع رسانی می شود به ایرنا گفت: کشفیاتی داریم که به دلیل صعب العبور بودن و احتمال تخریب از سوی سوداگران، اطلاع رسانی نمی شوند. میراث فرهنگی آثاری که قابلیت بازدید دارند و در دسترس هستند را برای بازدید گردشگران آماده می کند.

شهاب نادری نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در حال بررسی علت تخریب این نقش برجسته ارزشمند هستند گفت: به زودی طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی در این باره مطرح خواهد شد. تخریب آثاری با قدمت بیش از چهار هزار سال به معنی بی توجهی به تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران و مردم منطقه است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

منبع: چمدان
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 335

به "مدیرکل میراث کرمانشاه: هر هفته کشفیات باستان شناسی داریم ، کشفیات مهم محرمانه می مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرکل میراث کرمانشاه: هر هفته کشفیات باستان شناسی داریم ، کشفیات مهم محرمانه می مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید