فواید شیر در سلامت بدن

به گزارش ایران 20 دانلود، کلسیم که نقش اساسی در شکل گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم ترین ترکیبات موجود در شیر است.فسفر که برای بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم ها ضروری است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول های بدن نقش ایفا می نمایند، با خوردن شیر دریافت می شوند.در این مقاله با خواص بی نظیر شیر بیشتر آشنا میشوید.

فواید شیر در سلامت بدن
شیر اولین ماده غذایی است که پس از تولد به شما معرفی می گردد و همچنان به عنوان تنها منبع تغذیه نوزاد برای ماه ها پس از زایمان به شمار می رود. با این حال، این وابستگی منحصر به فرد به شیر به عنوان منبع حیاتی تغذیه با بزرگتر شدن کودک تمایل به از بین رفتن دارد و به تدریج کودک قادر به گوارش غذاهای جامد می گردد.

با توجه به بزرگتر شدن نوزاد، شیر به تدریج صندلی خود را از دست می دهد و بنابراین آنها با کمتر نوشیدن شیر از مزایای سلامتی آن بهره کمتری خواهند برد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مزایای شیر فقط مختص شیرخواران نیست بلکه همچنان برای افراد در هر سنی ادامه دارد. در ادامه این مقاله شما را با خواص بی نظیر شیر برای همه افراد در هر رده سنی آشنا خواهیم کرد.

ارزش غذایی شیرکالری:146

پروتئین:8 گرم

چربی:8 گرم

کلسیم:28٪

ویتامینD:24٪

ریبوفلاوین (B2):26٪

ویتامین B12:18٪

پتاسیم:10٪

فسفر:22٪

سلنیوم:13٪

طبع شیر چیست؟شیر 3 جزء دارد. جزء اول جزء آبی شیر است که به آن مائیت می گویند و طبیعتش سرد و تر است.

جزء بعدی چربی شیر که به آن دُهنیت می گویند و طبع گرم و خشک دارد.

جزء سوم شیر همان جزئی است که با آن پنیر تهیه می گردد و جُبنیت نام دارد که طبع آن سرد و خشک است.

طبع شیر گاو معتدل است.

شیر های کارخانه ای چون چربی شان گرفته شده سرد هستند و به افراد بلغمی یا دارای غلبه بلغم توصیه نمی گردد.

طبع شیر گاومیش و شیر شتر گرم است.

شیر گوسفند ، شیر غلیظی محسوب می گردد و طبعش معتدل است.

طبع شیر بز و شیر الاغ سرد است.1

خواص شیر برای کنترل اشتهانوشیدن شیر نه باعث چاقی می گردد نه لاغری؛ ولی باعث کنترل اشتها می گردد. تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده که مصرف شیر باعث احساس سیری در فرد می گردد و در پی آن باعث کاهش مصرف غذاهای مضر و تناسب اندام می گردد.

خواص شیر برای تقویت استخوان هاهمان طور که گفته شد، شیر سرشار از کلسیم است. بعلاوه شیر حاوی ویتامین D است که باعث جذب بهتر کلسیم می گردد و از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. علاوه بر این، ویتامین D و کلسیم باعث جلوگیری از به وجود آمدن پلاک باکتریالی دندان می شوند. پلاک دندان، توده سفید رنگی است که بعد از مصرف غذا بر روی دندان به وجود می آید و باعث ایجاد عوارضی مانند پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می گردد. با مصرف روزانه شیر و بعلاوه رعایت بهداشت دهان و دندان، می توان از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کرد.

خواص شیر بر پوست و زیباییکسانی که از عارضه های پوستی به خصوص خشکی پوست رنج می برند می توانند برای درمان بیماری خود، از شیر استفاده نمایند. مواد موجود در شیر باعث هیدراته شدن پوست می گردد که این اتفاق باعث روشنی و نرمی بیشتر پوست می گردد. به همین علت در بسیاری از مراکز اسپا از شیر خالص یا اسکراب آن استفاده می گردد. ناگفته نماند شیر دارای خواص آنتی اکسیدان است که باعث جلوگیری از جذب رادیکال های آزاد و سرطان پوست می گردد. رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که پوسته الکترونی کامل ندارند و به همین علت نسبت به دیگر مولکول ها، عکس العمل شیمیایی بیشتری دارند. اگر در تماس با دود تنباکو و تشعشع هایی با طول موج کوتاه باشید، رادیکال های آزاد به وجود می آیند. در انسان، مهم ترین رادیکال آزاد، اکسیژن است. پوست اولین گیرنده رادیکال های آزاد است که باعث پیری زودرس پوست می گردد. بنابراین مصرف روزانه شیر برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، امری است ضروری.2

خواص شیر در جلوگیری از دیابتاز دیگر خواص شیر می توان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره نمود. دیابت نوع 2 روی سوخت و ساز بدن برای فراوری انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماری های قلبی، سکته و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی را کاهش می دهد. این موضوع به احتمال زیاد به این علت است که پروتئین شیر مقدار قند خون را متعادل می نماید.

خواص شیر در سلامت قلبچربی شیر می تواند مقدار کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماری های قلبی و خطر سکته یاری می نماید. بعلاوه منبع خوبی از پتاسیوم است که به تنظیم فشار خون یاری می نماید.3

خواص شیر در پیشگیری از سرطانویتامین D در تنظیم رشد سلولی و محافظت در برابر سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد خطر مرگ ناشی از سرطان کلورکتال در مکان های جغرافیایی که کمترین مقدار نور خورشید را دریافت می نمایند، بیشتر است. شیر نیز حاوی ویتامین D است که می تواند حفاظت مشابهی فراهم کند.

مؤسسه ملی سرطان (NCI) می گوید: نتایج تحقیقات به طورکلی از ارتباط بین مصرف بیشتر کلسیم و کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال حمایت می نمایند. با این حال آنها خاطرنشان می نمایند که نتایج مطالعات همواره ثابت نبوده اند.

NCI بعلاوه به مطالعاتی اشاره می نماید که نشان می دهند افزایش مصرف کلسیم و لاکتوز از محصولات لبنی ممکن است به پیشگیری از سرطان تخمدان یاری کند.

خواص شیر و افسردگیسطوح کافی ویتامین D به فراوری سروتونین یاری می نماید. سروتونین هورمونی است که با خلق وخو، اشتها و خواب مرتبط است. کمبود ویتامین D با افسردگی، خستگی مزمن و PMS (سندرم پیش از قاعدگی) مرتبط دانسته شده است. شیر گاو و سایر مواد غذایی اغلب با ویتامین D غنی می شوند.

خواص شیر در عضله سازی

شیر گاو به رشد سریع گوساله های تازه متولدشده یاری می نماید بنابراین منطقی به نظر می رسد که سرعت عضله سازی را در افرادی که شیر گاو می نوشند نیز افزایش بدهد. شیر گاو، منبع غنی پروتئین با کیفیت خوب و حاوی تمام اسیدهای آمینه لازم است. شیر کامل بعلاوه منبع غنی انرژی در قالب چربی اشباع شده است که مانع استفاده بدن از توده عضلانی برای فراوری انرژی می گردد.

داشتن عضله کافی برای حمایت از سوخت وساز بدن و یاری به کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی مهم است. برای حفظ یا افزایش توده عضلانی خالص، به پروتئین رژیمی کافی احتیاج است. پروتئین موجود در لبنیات به رشد و ترمیم عضله یاری می نماید.

به گفته مجله Todays Dietitian، تجزیه و تحلیل بیش از 20 آزمایش بالینی نشان می دهد افزایش مصرف شیر، توده عضلانی و نیز قدرت عضلات را طی تمرینات مقاومتی هم در جوانان و هم در سالمندان افزایش می دهد.

به نظر نمی رسد که مصرف شیر گاو در کاهش وزن چندان مؤثر باشد. محققان طی بررسی مطالعات اجرا شده دریافتند که افزایش مصرف شیر گاو در کوتاه مدت و بدون محدود کردن کالری، به کاهش وزن یاری نمی نماید و تنها در صورت محدود کردن انرژی و در طولانی مدت، فواید جزئی مشاهده شده است.

جالب است بدانید شیر کم چرب با آنکه مقدار چربی کمتری دارد اما تمام فواید شیر را به بدن می رساند.

خواص شیر و اُستئوآرتریتاُستئوآرتریت زانو هم اکنون هیچ درمانی ندارد اما محققان می گویند که نوشیدن شیر به صورت روزانه به کُند شدن فرایند این بیماری یاری می نماید. این تحقیق در مجله پژوهش و مراقبت از آرتریت متعلق به کالج روماتولوژی آمریکا منتشر شد.4

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.kalleh.com

3.www.digikala.com

4.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1847

به "فواید شیر در سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید شیر در سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید