فارس من، بازگشایی دانشگاه ها هدفمند و با برنامه است، آموزش حضوری برای همه دانشجوها یکسان نخواهد بود

به گزارش ایران 20 دانلود، پس از حدس ستاد ملی مقابله با کرونا درباره احتمال بازگشایی دانشگاه ها بعد از ماه رمضان، برخی دانشجوها از این تصمیم استقبال نکردند. البته بازگشایی با برنامه خواهد بود و به دلیل آموزش مجازی، حضور فیزیکی برای همه دانشجویان یکسان نخواهد بود.

فارس من، بازگشایی دانشگاه ها هدفمند و با برنامه است، آموزش حضوری برای همه دانشجوها یکسان نخواهد بود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، اخیرا ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت که اگر فرایند نزولی بیماری حفظ شود ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیماتی در خصوص بازگشایی دانشگاه ها گرفته شود و امیدواریم در پایان ترم بتوانیم امتحانات را به شکل حضوری برگزار کنیم.

پس از این اعلام، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستند که دانشگاه ها را بازگشایی نشوند. آنان نوشته اند که مسئولین وزارت بهداشت از بازگشایی دانشگاه ها بعد از ماه مبارک رمضان خبر داده اند که این کار می تواند 4 میلیون دانشجو را در معرض ابتلا به کرونا قرار دهد.

دانشجوها نگران بازگشایی احتمالی دانشگاه بابت کرونا نباشند

اما خیلی زود علی اکبر حق معاون آموزشی وزیر بهداشت خیال دانشجو را تا حدی راحت کرد و گفت: تقویم پیشنهادی آموزشی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم و موافقت مشروط مسئولان مرتبط را گرفتیم؛ اگر این ستاد پس از رصد به این جمع بندی برسد، دانشگاه ها را هدفمند با برنامه ریزی بازگشایی خواهیم کرد. به عبارتی اگر شرایط به همین شکل به سمت کاهش موارد ابتلا پیش برود و اپیدمی جدیدی مشاهده نشود، این کار انجام می شود. شرایط، قوانین و مقررات به گونه ای است که کمترین فشار و استرس به دانشجویان و خانواده های آنان وارد شود. حضور و غیاب دانشجویان در این دوره اجباری نخواهد بود و دانشجویان می توانند تک درس یا کل ترم تحصیلی خود را حذف یا درس خود را ناتمام اعلام کنند و در ترم تحصیلی بعد آن را ادامه دهند.

آمادگی برای بازگشایی از قبل به دانشگاه ها اعلام شده بود

خبرنگار آمادگی وزارت علوم و دانشگاه ها برای بازگشایی احتمالی را جویا شده است. علاوه بر دستورات اصلی که ستاد ملی مقابله با کرونا صادر می کند، اغلب دانشگاه ها با تشکیل ستادی برای مقابله با کرونا، دستورالعمل های بهداشتی را برای شرایط کرونا ساماندهی کرده اند و برای بازگشایی احتمالی واحدهای مختلف دانشگاه تدابیر لازم را اتخاذ می کنند.

مجید صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره به خبرنگار، گفت: از همان روزهای اول شیوع کرونا در کشور، دستور تخلیه خوابگاه ها و ضدعفونی کردن همه مکان های دانشجویی به دانشگاه ها ابلاغ شد و همه دانشگاه ها اقدام به ضدعفونی و گندزدایی محیط کردند.

وی ادامه داد: بعد از آن هم، به دانشگاه ها اعلام کرده ایم که برای بازگشایی در هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا گفت، آماده باشند.

وی گفت: در همان زمان از دانشگاه ها خواستیم که نسبت به ضدعفونی کردن همه مکان های دانشجویی در دانشگاه ها اقدام کنند و به این ترتیب اماکن آموزشی، غذا خوری و خوابگاه های دانشجویی ضدعفونی شدند و بنابراین از قبل آمادگی برای بازگشایی احتمالی را از دانشگاه ها خواسته ایم.

تصمیم قطعی ستاد ملی مقابله با کرونا براساس شرایط روز گرفته می شود

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره به خبرنگار، گفت: در بازگشایی دانشگاه ها تابع نظر و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. باید دید که فرایند بیماری ویروس کرونا در آینده چگونه خواهد شد و ستاد ملی مقابله با کرونا براساس شرایط چه تصمیمی می گیرد و ابلاغ می کند.

همچنین فاطمی زاده معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار، گفت: زمان بازگشایی دانشگاه شریف هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، خواهد بود؛ اما در هفته آینده در ستاد مقابله با کرونا که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده به عنوان پیش بینی برای بازگشایی، پروتکل های بازگشایی در دانشگاه را نهایی خواهیم کرد.

فاطمی زاده شرح داد: آمادگی بازگشایی خوابگاه ها در پایانی خرداد ماه 99 را داریم که ممکن است اگر شرایط به گونه ای شود که کارها سریع تر پیش رود، شاید 10 روز جلوتر هم آمادگی را بدست آوریم.

علاوه بر این، سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم در این باره به خبرنگار ما، گفت: در حال حاضر تمام سطوح در همه ساختمان های خوابگاه ، فضای ورزشی، کتابخانه ، سایت و توالت در همه ساختمان های دانشگاه که دانشجوها تردد داشتند توسط تیم های مخصوص ضدعفونی و گندزدایی شده است. همه درب ها بسته و پلمب شده است و منتظر هستیم که ببینیم که ستاد ملی مقابله با کرونا چه زمانی اجازه بازگشایی خوابگاه ها را می دهند که وقتی دانشجوها آمدند مسئله ای نداشته باشند.

وی گفت: فعلا فقط دانشجویان دکترا با شرایطی مجوز حضور فیزیکی در دانشگاه را دارند و دستورالعمل بهداشتی هم برای این دسته از دانشجویان آماده می شود.

محمدرضا علم معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان هم درباره پیش بینی های لازم برای بازگشایی دانشگاه ها براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: اقدامات لازم از نظر ضد عفونی کردن مکان های دانشجویی برای بازگشایی دانشگاه ها اجرا شده و زمان بازگشایی فقط توسط ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.

با تکمیل آموزش های مجازی، بازگشایی دانشگاه برای همه دانشجوها و دروس نخواهد یکسان بود

اما در شرایطی صحبت از بازگشایی احتمالی دانشگاه ها بعد از ماه رمضان می شود که طبق اعلام مسوولان وزارت علوم، فرایند آموزش مجازی تا حد خوبی پیش رفته و نه تنها 90 درصد دروس نظری به صورت الکترونیکی ارایه شده بلکه اغلب دروس به پایان نزدیک شده اند. همچنان که منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می گوید: دانشگاه ها اکثراً آموزش های خود را به صورت مجازی ارائه می دهند و فقط دروس عملی باقی مانده که باید به صورت حضوری آموزش داده شوند و با مساعد تشخیص دادن شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه ها آمادگی دارند تمام یا بخشی از فعالیت های آموزشی خود را به صورت حضوری انجام دهند.

مسوولان وزارت بهداشت هم همین نظر را دارند، همچنان که علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته: اگر درسی در دانشگاه ها به صورت مجازی در حد قابل قبول ارایه شده باشد، فقط چند جلسه برای رفع اشکال آن درس برگزار می شود و در نهایت امتحان آن درس برگزار خواهد شد.

ویدئوی زیر را ببنید:

پایانی پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1012

به "فارس من، بازگشایی دانشگاه ها هدفمند و با برنامه است، آموزش حضوری برای همه دانشجوها یکسان نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، بازگشایی دانشگاه ها هدفمند و با برنامه است، آموزش حضوری برای همه دانشجوها یکسان نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید