شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی Motortrend تست شد؛ صفر تا صد، 1.98 ثانیه!

به گزارش ایران 20 دانلود، شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی نشریه موتورترند تست شد. موتورترند توانست در نخستین آزمایش صفر تا صد کیلومتر تسلا Plaid به عدد خیره کننده 1.98 ثانیه برسد. یعنی 0.001 ثانیه سریعتر از شتاب اعلام شده از سوی تسلا!

شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی Motortrend تست شد؛ صفر تا صد، 1.98 ثانیه!

شتاب تسلا Plaid در 1.98 ثانیه از سوی موتورترند ثبت شد

خبرنگاران - محمد فتح اللهی: نشریه موتورترند آمریکا عموماً تست های شتاب خود را در پیست Auto Club Speedway در Fontana کالیفرنیا انجام می دهد. این نشریه در راستا درگ پیست توانست به شتاب خیره کننده صفر تا صد 1.98 ثانیه برسد. این شتاب در حالی از سوی این نشریه ثبت شد که پیش تر شتاب تسلا Plaid از سوی این کمپانی 1.99 ثانیه اعلام شده بود. ایلان ماسک در مراسم رونمایی از این اتومبیل گفت :هیچ خودرو فراوری انبوه دیگری در دنیا وجود ندارد که بتواند شتاب صفر تا صد کیلومتر زیر 2 ثانیه ثبت کند.

شتاب تسلا Plaid برای نخستین بار به وسیله نشریه موتورترند آزمایش شد

کمپانی تسلا به نشریه موتورترند اجازه داد تا نخستین آزمایش شتاب را بر روی این خودرو انجام دهد. از همین رو، می توان گفت نخستین باری است که شتاب تسلا Plaid در دنیا رسماً آزمایش می گردد. این تست در شرایطی انجام شد که هنوز مشتریان خودروهای خود را تحویل نگرفته اند.

نشریه موتورترند پیش تر در سال 2013 مدل S را خودرو سال اعلام نموده بود. این خودرو باری دیگر در سال 2019 پیروز شد اسم خودرو سال را از موتورترند دریافت کند. حال با معرفی مدل Plaid احتمال آن وجود دارد که این اتومبیل به اسم خودرو سال در سال 2021 دست پیدا کند.

چسبندگی در راستاهای درگ چگونه است؟

تاریخ 72 ساله نشریه موتورترند نشان می دهد که راستا درگ پیست Auto Club Speedway تنها دو بار ترمیم شده است. یک بار در سال 1969 و باری دیگر در سال 2002. چرا؟ به جهت اینکه تست های اجرا شده در این راستا با دنیای واقعی هم خوانی داشته باشد. راستا پیست های درگ عموماً چسبندگی بالاتری نسبت به آسفالت های معمولی دارند. چرا که مسابقات بسیاری در این راستا برگزار می گردد و خرده های تایر در لا به لای آسفالت دفن شده است.

ریختن ماده رزین فرمول شده VHT قبل از تست شتاب

اما علت مهم تر این است که سطح راستاهای درگ با رزین فرمول شده پوشانده می گردد. این رزین فرمول شده در گذشته VHT نام داشت که مخفف Very High Throughput یا توان عملیاتی خیلی زیاد بود. حال اما با نام تجاری PJ1 TrackBite شناخته می گردد. این ماده زمانی که بر روی سطح آسفالت ریخته می گردد، مانند چسب سطح تایر را به آسفالت متصل می نماید. از همین رو، شتاب های ثبت شده در راستاهای درگ سریعتر از دنیای واقعی هستند.

شتاب تسلا Plaid اما در پیست مشهور موتورترند انجام نشد. تسلا به موتورترند اعلام نموده بود که از امکانات عادی خود برای ثبت این آزمایش استفاده نکنند. به همین منظور، کارشناسان موتورترند یا می بایست به پیست Famoso Raceway در نزدیکی Bakersfield کالیفرنیا می رفتند، یا کل این ماجرا را فراموش می کردند!

شتاب تسلا Plaid چگونه آزمایش شد؟

در روز انجام تست شتاب تسلا Plaid، این کمپانی به کارشناسان موتورترند گفت که راننده آنها فقط می تواند در راستا درگ اتومبیل را آزمایش کند. یعنی راستای که سطح آن با ماده VHT پوشیده شده است. موتورترند پیشنهاد داد که این خودرو هم در راستا درگ تست گردد و هم در راستا آسفالت معمولی. تسلا اما به یک چیز اعتقاد داشت، یا حرکت در راستا درگ یا هیچ.

موتورترند چاره ای جز قبول کردن شرایط تسلا را نداشت. اما قرار شد پس از انجام تست شتاب تسلا Plaid در Famoso این خودرو برای تست های دیگر به پیست Fontana هم برود. موتورترند از این پیست برای آزمایش خودروهای اکونومی تا هایپرکار ها استفاده می نماید.

تسلا Plaid چه تفاوت هایی با مدل S قبلی دارد؟

درب موتور (بخوانید درب محفظه بار جلو!) تازه، گلگیرهای باز طراحی شده، بال عقب فیبر کربنی و دیفیوزر قرار گرفته در سپر عقب مهمترین وجه تمایز این خودرو با نمونه قبلی هستند. اما از این موارد که بگذریم، فرمان شاخ گاوی این خودرو یک پدیده تازه در دنیای اتومبیل است. شاید با تماشا تصاویر منتشر شده از داخل کابین این خودرو سوال کنید پس خروجی هوای سیستم تهویه کجاست؟ آنها بصورت پنهانی در داشبورد قرار گرفته اند. یکی در بالای محفظه داشبورد و دیگری در بالای فرمان.

فرمان شاخ گاوی تسلا Plaid

اما مهمترین تغییرات در زیر پوسته این خودرو صورت پذیرفته است. تسلا Plaid برای نخستین بار از موتور تازه سه گانه این کمپانی استفاده می نماید. سه موتور الکتریکی قرار گرفته در این خودرو توانایی فراوری 1020 اسب بخار را دارند. گشتاور این موتورها هم به رقم فوق العاده 1424 نیوتن متر می رسد.

یک موتور الکتریکی در جلو و دو موتور الکتریکی قرار گرفته در محور عقب این خودرو، در واقع نمونه های به روز شده موتورهای مدل Y و مدل 3 هستند. استفاده از فیبرکربن در ساختار این موتور ها باعث شده است تا 20.000 دور در دقیقه دوران داشته باشند.

سنجش بالانس خودرو در تست شتاب تسلا Plaid

تسلا می گوید نهایت توان خودرو از سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده است. این توان هم تا سرعت 322 کیلومتر بر ساعت ثابت می ماند. به شرط آنکه 4.500 دلار هزینه تایرهای ویژه آن نموده باشید و نرم افزار آن را برای رسیدن به حداکثر به روز کنید. بطور عمومی تسلا برای این خودرو محدودیت سرعت 260 کیلومتر را در نظر گرفته است.

بهبود عملکرد باتری ها

پک باتری مدل S همیشه پاشنه آشیل این خودرو بود. باتری های مدل S در حقیقت 104 کیلووات بود. اما در Plaid از باتری های 100 کیوواتی استفاده شده است. به جای افزایش گنجایش باتری ها، تسلا تمام تمرکز خود را بر روی سیستم خنک کننده باتری ها گذاشته است. هدف نهایی تسلا از این کار تحمل حرارت بیشتر است. این باتری ها اکنون به تسلا اطمینان خاطر می دهند که نه بیش از میزان گرم شوند، نه افت توان به همراه داشته باشند.

چطور سریعترین شتاب را با این خودرو ثبت کنیم؟

برای تجربه شتاب تسلا Plaid سطح راستا اهمیتی ندارد. باید ابتدا به بخش تفریح خودرو بروید و Drag Strip mode را انتخاب کنید. خودرو در طول 8 تا 15 دقیقه موتورها برای شتاب گیری سخت گرم می شوند. سامانه خنک کردن یا گرم کردن باتری ها هم به صورت آماده باش در می آیند.

فعال شدن حالت Drag Strip در تست شتاب تسلا Plaid

حدود 9 ثانیه هم طول می کشد که محور جلو (دماغه) به حالت یوزپلنگ یا cheetah stance درآید. پس از تمامی این اتفاقات می توانید ترمز را رها نموده و برا یک شتاب گیری فوق العاده آماده شوید.

فعال شدن حالت cheetah stance در تست شتاب تسلا Plaid

تسلا Plaid در مسافت چهارصد متر به سرعت 245 کیلومتر در ساعت می رسد و قادر است این راستا را در زمان باورنکردنی 9.25 ثانیه طی کند. برای مقایسه جالب است بدانید که Mat Watson از نشریه CarWow در روزهای گذشته راستا چهار صد متر را با خودرو Rimac Nevera در زمان 8.62 ثانیه طی نموده بود.

Rimac Nevera پیش تر از سوی نشریه CarWow به شتاب 2.08 ثانیه ای رسیده بود

البته ریمک نورا هایپرکار دنیای خودروهای الکتریکی است و تسلا Plaid یک خودرو خانوادگی با چهار درب! اما شتاب صفر تا صد ثبت شده برای Rimac Nevera دقیقاً 2.08 ثانیه بود. این یعنی تسلا Plaid سریعتر از ریمک نورا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد.

تست 0-100-0 در جریان تست شتاب تسلا Plaid انجام شد

کارشناسان موتورترند به ثبت رکورد صفر تا صد کیلومتر اکتفا نکردند. آنها آزمون 0-100-0 را هم بر روی این خودرو انجام دادند و نتیجه خیره کننده بود. 8.2 ثانیه! و این یعنی تسلا Plaid سریعتر از مک لارن سنا به سرعت صد کیلومتر رسیده و سپس متوقف می گردد.

تست شتاب در دنیای واقعی

شتاب تسلا Plaid در دنیای واقعی به زیر 2 ثانیه نرسید

براساس گفته های سردبیر نشریه موتورترند، تسلا Plaid در جاده های واقعی به شتاب زیر 2 ثانیه نرسید. در حقیقت عدد تست شده به وسیله موتورترند در دنیای واقعی 2.07 ثانیه برای شتاب صفر تا صد این خودرو بود. اما باید در نظر داشت این یک خودرو خانوادگی با ظرفیت پنج سرنشین است. نه یک موشک چند میلیون دلاری از فیبرکربن.

شتاب تسلا Plaid در دنیای واقعی 2.07 ثانیه بود

منبع: بیت ران
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1711

به "شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی Motortrend تست شد؛ صفر تا صد، 1.98 ثانیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی Motortrend تست شد؛ صفر تا صد، 1.98 ثانیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید