سه حادثه مرگبار در 10 روز ، در معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین چه خبر است؟

به گزارش ایران 20 دانلود، ریزش چندین باره تونل های حفر شده معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در روز گذشته که منجر به مرگ یکی دیگر از برداشت کنندگان غیرمجاز از ذخایر معدنی آن انجامید، هم اکنون به خبر اول فضای مجازی و رسانه های استان خراسان شمالی تبدیل شده است.

سه حادثه مرگبار در 10 روز ، در معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین چه خبر است؟

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا, ریزش معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین روز گذشته برای هفتمین بار در امسال رخ داد که یک نفر کشته داشت و بدین ترتیب شمار جانباختگان این معدن به 6 نفر رسید.

  • ارجاع پرونده مدیران مرتبط با حوادث معدن اسفراین به دادستانی خراسان شمالی

مردمانی که برای فرار از سختی معیشت و آوردن نان بر سر سفره، جان خود را بر کف دست گرفته و به معدن ممنوعه روی می آورند، اما دریغ از اینکه دیگر نه نانی به سفره بر می گردد و نه نان آور.

فقط در ماه جاری، سه حادثه در فاصله کمتر از 10 روز از یکدیگر در این معدن بر اثر ریزش تونل های دستی حفر شده از سوی برداشت نمایندگان غیرمجاز، اتفاق افتاده و هر سه موجب جان باختن یا مصدومیت شماری از افراد شده است.

سخت گذر، کوهستانی و برف گیر بودن جهت معدن آلبلاغ که در منطقه ای به همین نام در پارک ملی ساریگل واقع است، کار امدادرسانی زمینی به حادثه دیدگان این منطقه را تقریبا ناممکن نموده و موفقیت امداد هوایی نیز به دلایلی همچون دوری مسافت، زمان کم پرواز، وقوع حادثه در شب و شرایط جوی نامساعد مطلوب نبوده است.

اگر چه شورای تامین شهرستان اسفراین از ابتدای امسال سعی کرد تا با پاکسازی این منطقه از دلالان، برخورد با سودجویان و ایجاد ایست و بازرسی مبادی ورودی به این منطقه را کنترل کند اما به گفته مسوولان استانی، گستره زیاد منطقه، حفاظت کامل از آن را مشکل نموده است.

در حالی که انتظار می رفت با شروع فصل سرما و بارش ها تردد در منطقه آلبلاغ کاهش یابد اما هنوز اهالی محلی به این معدن تردد دارند و برداشت های غیر اصولی از این معدن توسط اهالی این مناطق سبب حوادث ناگواری شده است.

با افزایش حوادث و شمار جانباختگان معدن آلبلاغ درماه های اخیر شورای تامین شهرستان مصوب کرد تا صنعت و معدن خراسان شمالی تونلهای حفر شده در این منطقه را برای جلوگیری از تکرار حوادث تخریب کند اما با اجرایی نشدن این مصوبه از سوی صنعت و معدن دادستان شهرستان اسفرین علیه محیط زیست و صنعت ومعدن اعلام جرم کرد.

واکنش ها به افزایش شمار کشته شدگان در معدن آلبلاغ با انتقاد تند امام آدینه اسفراین به حل نشدن این مشکل از سوی مسئولان و مهلت یک ماهه رییس دادگستری خراسان شمالی به مسوولان ادارات صمت و محیط زیست برای برطرف نقاط حادثه خیز این معدن و تخریب تونل ها، ادامه یافت.

شماری از مردم اسفراین با گلایه از ساماندهی نشدن معدن آلبلاغ گفتند: برخورد با کارگران و برداشت نمایندگان کم بضاعت چاره کار نیست زیراکه آنان از روی ناچاری و سختی معیشت به این کار تن می دهند.

یکی از اهالی روستای همجوار این معدن گفت: فشار مالی، بیکاری و سختی معیشت مردم را مجبور به حضور در این منطقه خطرناک نموده است.

او که خود را علی محمدنیا معرفی کرد، اضافه کرد: سود اصلی این معدن را دلالان دانه درشتی می گیرند این درحالی است که کارگران کولبر این معدن سختی کار را به جان می خرند و سنگ های درشت و ریز را از بالای کوه به پایین حمل می نمایند.

محمدنیا اضافه کرد: هر کارگر در گذر از جهت معدن پر خطر آلبلاغ تنها بار اندکی را می تواند جا به جا کند.

او گفت: چرا نباید عواید حاصله از این معدن به مردم منطقه که هم اکنون با مسائل مالی فراوان دست و پنجه نرم می نمایند برسد و عده ای سودجو در حاشیه امن از زحمت کارگران بهره فراوانی ببرند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: سود اصلی این معدن نصیب دلالان، واسطه ها یا کارخانجات می گردد اما از کارگران به عنوان قاچاقچی و متخلف یاد می گردد.

وی به شرط درج نشدن نامش در گزارش گفت: بسیاری از کسانی در ماه های گذشته به صورت کوله بری اقدام به حمل سنگ معدن سرب نموده اند، دچار زخم های زیاد در بدن یا به بیماری مبتلا شده اند ولی از ترس پیامدهای برخوردهای امنیتی و قضایی سکوت اختیار نموده اند.

در همین حال فرماندار اسفرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین اقدامات اجرا شده و مصوبات شورای تامین استان برای ساماندهی معدن آلبلاغ و جلوگیری از تکرار حوادث دراین منطقه، خبر از انعقاد قرارداد سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با یک تیم حفاظتی زیر مجموعه نیروی انتظامی برای حفاظت کامل از معدن آلبلاغ این شهرستان را داد.

طاهر رستمی اضافه کرد: در نشست شورای تامین خراسان شمالی قرار شد برآوردی از میزان هزینه تامین نیروی حفاظت برای معدن آلبلاغ از سوی فرمانده نیروی انتظامی استان انجام و به شرکت ایمیدور اعلام گردد.

وی گفت: بدین ترتیب تیم حفاظتی از سه هفته آینده کار محافظت از محدوده معدن آلبلاغ را تا سرانجام زمان مطالعه و اکتشافات اولیه انجام خواهد داد اما تا زمان حضور تیم حفاظتی، کار حفاظت از این منطقه بر اساس مصوبات پیشین شورای تامین به طور مشترک بر عهده ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی است.

رستمی با بیان اینکه تاکنون، کار مطالعه و اکتشاف اولیه به علت سردی هوا و نامساعد بودن شرایط منطقه آلبلاغ هنوز از سوی ایمیدرو شروع نشده است گفت: اولویت ما اکنون بحث حفاظت است و با مساعد شدن هوا در این منطقه کار مطالعه و اکتشاف اولیه در این منطقه شروع می گردد.

وی با اشاره به پاسخ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در باره علت اجرایی نشدن تخریب تونل های حفر شده در معدن آلبلاغ و ناتوانی این سازمان از انجام این کار اضافه کرد: برای پیگیری این مشکل، دوباره با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مکاتبه شده است تا به وسیله ایمیدرو این موضوع پیگیری و معین تکلیف گردد.

از سویی روز گذشته 27 آذر نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی از نشست با وزیر صمت درباره معدن آلبلاغ اطلاع داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع و وقوع حوادث زیاد در این معدن وزیر صنعت، معدن تجارت دستور شروع عملیات اکتشاف در معدن آلبلاغ را صادر کرد.

هادی قوامی اضافه کرد: دستور فوری وزیر صمت برای شتاب دریافت کارها دراین معدن صادر شده و کار حفاظت از منطقه نیز همزمان از سوی ایمیدرو انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از سرانجام عملیات اکتشاف اولیه در معدن آلبلاغ، این معدن به مردم واگذار می گردد تا برداشت رسمی از آن شروع گردد.

در حالی که نمایندگان ارشد سه قوه در استان در کوشش هستند تا با حمایت قضایی و اجرایی و رایزنی ها گسترده در این موضوع با مسئولان کشوری هر چه زودتر حفاظت کامل از این منطقه و اکتشاف اولیه در معدن آلبلاغ اسفراین برقرار گردد، باید منتظر ماند و دید آیا خشم معدن آلبلاغ پس از مدتها فروکش می نماید و این منطقه روی آرامش را خواهد دید.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان واقع شده است.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد بعضی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر نموده است.

شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی اسفراین واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 613

به "سه حادثه مرگبار در 10 روز ، در معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه حادثه مرگبار در 10 روز ، در معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید