عجیب ترین روستاهای ایران ، مردمانی عجیب و رسومی عجیب تر

به گزارش ایران 20 دانلود، ایران زمین جایی پر از دیدنی های فراوان با تاریخی باستانی و طبیعتی چهار فصل است. اما در گوشه و کنار همین سرزمین تاریخی، کمی دور تر و شاید هم نزدیک تر از بنا های تاریخی و مناظری بکر، روستاهایی وجود دارد که رمز و رازشان کمتر شناخته شده اند و نام آن ها به گوش بسیاری آشنا نیست. البته هستند گردشگرانی که از این مکان های عجیب شنیده اند و برای دیدن این مکان ها به این مناطق سفر نموده اند. روستاهایی که گاه مردمانی عجیب دارد و گاهی ساختاری غریب. در ادامه قصد داریم تعدادی از این روستاهای عجیب ایران را به شما معرفی کنیم که شاید حتی نام شان را هم نشنیده باشید. برای آشنایی با عجیب ترین روستاهای ایران با خبرنگاران همراه باشید.

عجیب ترین روستاهای ایران ، مردمانی عجیب و رسومی عجیب تر

1 - میمند، روستایی در میان صخره های سخت

برای دیدن یکی از عجیب ترین روستاهای ایران و جهان باید به 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستانی از استان کرمان به نام شهر بابک سفر کنید. این منطقه عجیب که در سال 1394 به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید در دل صخره هایی ساخته شده است که سختی و استواری آن را می توان از دور حس کرد. حالا تصور کنید مردمانی که این مکان های عجیب را در دل صخره های ایران ساخته اند دوازده هزار سال پیش در این محدوده جغرافیایی می زیسته اند. تصور کندن این صخره ها با ابزار هایی به قدمت دوازده هزار سال در خیال هم نمی گنجد. میمند روستایی است که صلابت از دیوار های آن به روح مردمانش رسوخ نموده است و ساکنانی دارد که سخت کوشی را می توان در نگاه نافذ و مهربان شان دید.

2 - ماخونیک، روستای مردمانی کوتاه قد

اگر به صد و بیست کیلومتری شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی سفر کنید به یکی از روستاهای عجیب ایران می رسید که از توابع شهرستان سربیشه است و خانه هایی دارد همه از جنس کاهگل، با سقف هایی کوتاه که کف آن ها یک متر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته است. مردم این منطقه عجیب تا چند سال پیش چای نمی نوشیدند، سیگار نمی کشیدند، گوشت نمی خوردند و شکار را کاری مضر می دانستند. از دیگر رسوم این مردم شیطان دانستن تلویزیون بود و آن را به خانه های خود راه نمی دادند. شاید این رسوم با ورود گردشگران و توریست ها دستخوش تغییرات شده و بعضی از آن ها از بین رفته باشد اما این چیزی از عجیب بودن این روستای ایرانی نمی کاهد، زیرا بخش جالب این منطقه، مردم کوتاه قد آن هستند. بلند قد ترین مردم این روستای ایرانی شاید به صد و چهل سانت برسند و باقی همه کوتاه تر از این اندازه اند به طوری که می توان به آن لقب شهر لی لی پوت ها را داد. ماخونیک، روستای لی لی پوتی ایران یکی از عجیب ترین روستاهای ایران است.

3 - هجیج، روستایی پلکانی در میان کوه

سفر کردن به روستای هجیج، یکی از عجیب ترین روستاهای ایران را از دست ندهید. برای رسیدن به این منطقه زیبای پلکانی باید به استان کرمانشاه بروید و خود را به سی کیلومتری شهرستان پاوه برسانید. ساختمان های این روستا با آجر بیگانه اند و تمامی آن ها از سنگ ساخته شده اند. تصویر زیبای خانه های پلکانی ساخته شده در دل کوه، یکی از عجیب ترین مناظری است که می توانید در ایران ببینید و لذت ببرید. گیوه های هجیج هم دارای شهرتی بسیار است و با اطمینان می توان هنر اصیل مردمان این روستا، در زمینه گیوه دوزی را، بهترین آن در ایران دانست.

4 - ایستا، روستایی متوقف شده در تاریخ

در نود و پنج کیلومتری شهر کرج از استان البرز، در میان مناطق سر سبز طالقان، یکی از روستاهای عجیب ایران قرار گرفته است که در گذشته باقی مانده است و مردمانش به هیچ عنوان قصد ندارند وارد تاریخ جدید سرزمین ایران شوند. در این روستا واژه های تکنولوژی و مدرنیته شبیه یک شوخی است و مردمانش هیچ خدماتی از دولت نمی گیرند و در حقیقت جز جمعیت ایران هم محسوب نمی شوند چرا که اعتقادی به دریافت شناسنامه ندارند. عروسی و عزا و جشنی در این روستای عجیب برگزار نمی گردد و با غروب خورشید سکوتی وهم آور در میان ایستا حکم فرما است. اما این هنوز تمامی چیز های عجیبی نیست که در این بخش از ایران وجود دارد. نبودن ساعت، ماشین، تلویزیون و هر ابزار مدرنی که به فکر شما خطور کند در این منطقه امری بدیهی است چرا که مردم این سرزمین عجیب، برق، گاز و آب لوله کشی را هم به روستای خود راه نداده اند. مدارس این روستا هنوز به شیوه مکتب خانه های قدیم اداره می گردد و بچه ها در آن فقه، خوش نویسی و اصول اولیه نوشتن و خواندن را در کنار محرمات و واجبات می آموزند. البته این بچه ها پس از رسیدن به سن تکلیف می توانند بین ماندن در کنار والدین یا رفتن به شهری دیگر، یکی را انتخاب نمایند. قطعا این روستا می تواند یکی از عجیب ترین روستاهای ایران و یکی از مکان های عجیب جهان باشد شاید مردم این روستای عجیب کمی ترسناک به نظر برسند اما به قدری میهمان نواز هستند که در تصور نمی گنجد. اما هنوز عجیب ترین خاصیت این روستای ایرانی که شب نشینی هم در آن معنایی ندارد نا گفته مانده است. ورود زن به ایستا ممنوع است. پس برای دیدن این نقطه خاص باید حتما مرد باشید.

5 - شهر آباد، روستای مردمان دوقلو

شهر ابر کوه دارای روستایی است به نام شهر آباد که وقتی وارد آن شوید احساس می کنید مدام آدم های تکراری را می بینید. گاهی هم شاید متعجب شوید از این که کسی را هم جلوی خود ببنید و هم در پشت سر. این روستای دویست و چهل نفره دارای چهل دو قلو است که آن را تبدیل به یکی از عجیب ترین روستاهای ایران نموده است. حالا تصور کنید معلم این مردمان تکراری در این وضعیت و در میان شیطنت های دانش آموزان باید چه تحمل و صبری داشته باشد. بی شک ایران دارای مکان های عجیب و غریبی است که در هیچ جای جهان نظیر آنها را نمی توان یافت.

6 - درکش، روستایی مملو از دارو های گیاهی و طبیعی

بدون هیچ تردیدی یکی از مکان های عجیب جهان روستای درکش استان خراسان جنوبی است که در صد و بیست کیلومتری جنوب غربی شهری به نام آشخانه قرار گرفته است و آن را داروخانه طبیعی ایران می نامند. وجود سیصد و هشتاد نوع گیاه دارویی هدیه ای است که خاک زر خیز این منطقه سرسبز و کوهستانی به مردم این بخش از جهان ارزانی داشته است و آن را به یکی از روستاهای عجیب ایران تبدیل نموده است. منظره های زیبا و چشمه های جوشان با رودی در میان از دیگر دیدنی های این درکش، این روستای عجیب و زیبا است که مردمانش صاحب هشتاد نوع گیاه دارویی کمیاب هستند.

7 - سیرج، روستایی در دل کویر اما سر سبز و آباد

حتما نام گندم بریان گرم ترین نقطه ایران در کویر لوت به گوش تان خورده است. روستای سر سبز سیرج از توابع استان کرمان تنها چهل کیلومتر با این منطقه داغ فاصله دارد. همین نکته باعث شده است که این روستا به یکی از روستاهای عجیب ایران تبدیل گردد. شاید اگر بشنوید که این منطقه به جز سرسبزی و درختان بلند دارای یک پیست اسکی برف بازی هم هست بیشتر متعجب شوید و حیرت کنید. یکی از محترم ترین عناصر این منطقه سرسبز کویری نزد مردمانش، یک درخت سرو دو هزار ساله است که از قدمت سیرج و درختان بیرون آمده از دل کویرش خبر می دهد.

8 - چهار برج، روستایی با مردم روشن دل

یکی از روستاهای عجیب ایران در سی و پنج کیلومتری شهر اسفراین از توابع استان خراسان شمالی قرار گرفته است. روستایی هزار نفره که نود نفر از مردمانش نابینا هستند. البته بسیاری از مردم بابت ترس از نابینایی این مکان عجیب را ترک نموده اند چرا که اهالی چهار برج معتقدند این روند رو به رشد نابینایی از سی سال پیش آغاز شده است. البته متخصصین دلیل این اتفاق را ژنتیک و ازدواج های فامیلی می دانند اما مردم روستا برای رد این مدعا، دلیل از چشم و دام خود می آورند که مدتی است نابینایی بین آن ها هم شیوع پیدا نموده است. البته پزشکان می گویند از سال هزار و سیصد و نود و یک به بعد این اختلال در منطقه عجیب چهار برج کنترل شده است اما همه این اخبار باعث شده تا این روستا هم به لیست روستاهای عجیب ایران افزوده گردد.

9 - زرگر، روستایی با زبانی خاص و مردمانی اروپایی

در صد کیلومتری غرب پایتخت ایران و پنجاه کیلومتری شهر قزوین روستایی قرار گرفته است که عجیب بودن آن به گوش جهانیان هم رسیده است. مردم این منطقه زبانی عجیب دارند که به نام رومانو مشهور است و شبیه به زبان های اروپایی است. همین زبان مخصوص زرگری باعث شده تا بسیاری معتقد باشند مردم این روستا در زمان های دور، از جایی خارج از ایران پا به آن نهاده اند ولی بعضی هم معتقدند که مردم این روستای عجیب ایرانی هستند و اجدادشان به سربازان غیور شاه عباس صفوی می رسد. در این میان روایتی هم وجود دارد از تبعید دویست سرباز اسیر رومی به این منطقه توسط پادشاه وقت در زمان جنگ های ایران و روم که باعث تشکیل جمعی در زرگر شده است با زبانی خاص به نام رومانو.

سخن آخر

روستاهای عجیبی در گوشه و کنار ایران قرار دارند که رسوم و مردم غریب دارند و یا دارای معماری و طبیعتی عجیب هستند. به نظر می رسد همواره در عالم هستی چیز های زیادی وجود دارند که از شنیدن شان متعجب شویم و برای باورش کمی صبر کنیم. روستاهای عجیب ایران به حتم بیشتر از مواردی است که در بالا ذکر شده است، اما شنیدن نام این عجیب ترین روستاهای ایران می تواند عاملی باشد برای عاشقان مکان های عجیب که به کاوش و تحقیق بیشتری بپردازند و منطقه های ناشنیده بیشتری را به مردم معرفی نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 329

به "عجیب ترین روستاهای ایران ، مردمانی عجیب و رسومی عجیب تر" امتیاز دهید

2 کاربر به "عجیب ترین روستاهای ایران ، مردمانی عجیب و رسومی عجیب تر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین روستاهای ایران ، مردمانی عجیب و رسومی عجیب تر"

1 دیدگاه

arvin 6 فروردین 1401

خوب بود ممنون

پاسخ به arvin
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید