زیبایی خانه ها با وسایل بافت چوبی

به گزارش ایران 20 دانلود، با شنیدن نام حصیر اغلب ما به یاد بالکن ها و پنجره های قدیمی می افتیم که با حصیرهای کوتاه و بلند مزین می شدند. اما رفته رفته این حصیرها از خانه ها رخت بربست و دیگر شکل قدیمی آن را به ندرت می توان در دکوراسیون خانه های قدیمی مشاهده کرد.

زیبایی خانه ها با وسایل بافت چوبی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اما حصیر هنوز هم جایگاه خود را دارد و می توان با آن فضاهای زیبایی را در خانه ایجاد کرد. حصیر و حصیربافی از دیرباز مورد استقبال بوداست.

ایران در کنار 16کشور دیگر از جمله مکزیک، ژاپن و کره جنوبی بیش از دیگران از هنر حصیربافی استفاده می نمایند.

مردم هر منطقه با توجه به پوشش گیاهی آن منطقه جنس حصیرهایشان متفاوت است و آنها را معمولا در دکوراسیون داخلی به کار می برند. دکوراسیون حصیری، نوعی تلفیق مدرنیته و طبیعت است که در آن از الیافی طبیعی مانند نی های باتلاقی، برگ درخت نخل، ساقه های برنج، کنف، سوف و درخت بید استفاده می نمایند.

درواقع الیافی به نام حصیر وجود ندارد بلکه به روش فراوری ابزاری که از جنس الیاف طبیعی فراوری می شوند، حصیر می گویند. مهم ترین مساله ای که در ساخت و سازهای حصیری اهمیت دارد، بافت آن با دست است. گویی فرد آن را مانند قالی می بافد.

از آنجا که منشأ سازه های حصیری طبیعت است، آرامش خاصی را به محل زندگی شما می بخشد. لازم نیست تمام وسایل یا مبلمان تان را از جنس حصیری انتخاب کنید. بلکه تنها قرار دادن یک یا دو عدد جایگاه حصیری میان مبلمان چوبی یا استیل، فضا را دگرگون می نماید و روح تازه ای به آن می دهد.

پرده های حصیری

ایرانی ها از سال ها پیش پرده های حصیری می بافتند که از آن برای جلوگیری از ورود حشرات و نیز نور آفتاب استفاده می کردند.

پرده های حصیری به ویژه در فصل تابستان، راه خلاصی از گرما بود به طوری که وقتی آب روی حصیرها می پاشیدند و باد از آن عبور می کرد، مانند کولر باد خنک را به درون خانه راهنمایی می کرد. اگر خانه بسیار نورگیری دارید و می خواهید مانع ورود کمی از این نور به داخل فضا شوید، استفاده از پرده های حصیری گزینه مناسبی است و به دلیل رنگ قهوه ای و شبه چوبی که دارد، به راحتی با مبل ها و کفپوش های کف خانه هماهنگ شده و فضای گرمی ایجاد می نماید. البته این پرده های حصیری تنها برای فضای خارجی خانه کاربرد ندارد، بلکه از آنها می توان در فضاهای داخلی از جمله حمام، آشپزخانه یا حتی دفترکار استفاده کرد.

سبدهایی برای جمع و جور کردن خانه

سبدهای حصیری از معروف ترین سازه های حصیری است که زیبایی خاص خودش را دارد. از این سبدها برای نگهداری موادغذایی مختلف و به خصوص خشک مانند خشکبار استفاده می گردد. سبدهای حصیری کاربرد بیشتری دارند به طوری که حتی از انواع کوچک و عظیم آنها می توان برای تزیین دیوارها استفاده کرد. گاهی حتی همین حصیرهای چوبی به جای ظروف غذا هم به کار می فرایند.

جایگاه های حصیری

جایگاه و مبلمان از جنس حصیر از مرسوم ترین مدل هایی است که از سال ها پیش هم بافت آن رواج داشته. به ویژه به عنوان مبل راحتی در محوطه بالکن یا در فضای سبز بیشتر از آن استفاده می نمایند، چون به دلیل استفاده از الیاف طبیعی چوب در آن، قرابت بیشتری با طبیعت دارد. در جایگاه ها و مبلمان حصیری از سبک های سنتی تا مدرن دیده می گردد و بسته به فضایی که می خواهید از آنها بهره ببرید، می توانید مدل موردنظرتان را سفارش دهید.

یکی از معروف ترین چوب هایی که برای فراوری جایگاه های حصیری استفاده می گردد، چوب خیزران است که بیشتر برای بافت جایگاه های طاووسی به کار می رود. از این نوع چوب بیشتر برای فضاهای داخلی استفاده می گردد. در فراوری جایگاه ها و مبلمان حصیری معمولا برای استحکام بیشتر، از ضخیم ترین چوب ها در پایه ها استفاده می نمایند.

گاهی نیز در تلفیق سنت و مدرنیته، از ترکیب فلز و حصیر استفاده می گردد. مثلا بدنه جایگاه را از جنس چوب و پایه ها و دسته های آن را برای استحکام بیشتر از فلزات مختلف می سازند. از دیگر المان های حصیری که می توان در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد، میزهای مبل حصیری است.

در ساخت این میزها هم مانند جایگاه های حصیری برای استحکام بیشتر در قسمت پایه ها از چوب های ضخیم تری استفاده می گردد تا بتوانند وزن وسایل سنگین تر را هم تحمل نمایند. تلفیق حصیر با چوب یا فلز در این بخش هم بسیار پرکاربرد است.

سبدهای میوه و سبزیجات

یکی از پرکاربردترین سازه های حصیری، سبدها و زنبیل های حصیری است که از دیرباز به ویژه در روستاها کاربرد بسیار گسترده ای داشته است حتی از سبدهای حصیری هم می توانید برای پذیرایی و قرار دادن میوه روی میز بهره ببرید.

این سبدها معمولا در مدل های مختلف کاسه ای یا بشقابی فراوری می شوند و بسته به سلیقه خود می توانید آنها را انتخاب کنید. زنبیل های حصیری هم معمولا در خرید به کار می آیند اما معمولا به دلیل حساسیت بندها و دسته ها، بهتر است از قرار دادن وسایل سنگین در داخل آن خودداری کنید.

دیوارکوب های حصیری

دیوارکوب ها گاهی به خوبی می توانند جای تابلو را پر نمایند. استفاده از دیوارکوب های حصیری مانند بشقاب، کاسه و سازه های دیگر از جمله گزینه هایی است که می تواند دیوارهای خانه شما را زیباتر جلوه دهد. رنگ این دیوارکوب های حصیری را می توانید به سلیقه خود یا هماهنگ با رنگ دکوراسیون خانه انتخاب کنید. عظیم و کوچک بودن آنها هم به سلیقه خودتان بستگی دارد. یادتان باشد از تضاد اندازه آنها هم به خوبی می توانید در زیباتر شدن فضا بهره ببرید. گلدان های حصیری هم به شرط مراقبت درست می توانند نمای زیبا و متفاوتی به خانه بدهند.

تختخواب های حصیری

خوابیدن روی یک زیرانداز با الیاف طبیعی، به ویژه سازه های حصیری دستبافت حس خاصی دارد. هنرمندان و حصیربافان معمولا پوششی را مانند یک زیرانداز یا تشک از جنس حصیر می بافند تا بتوان روی آن به راحتی خوابید. این زیراندازها و تشک های حصیری علاوه بر کاربردی که دارند، به زیبایی محیط هم می افزایند. گاهی هم کل تختخواب را از جنس چوب های محکم می بافند و حتی لبه های آن را با مدل های مختلف تزیین و از تشکی روی آن استفاده می نمایند.

مراقبت و نگهداری

مبلمان و وسایل حصیری، برخلاف مبلمان چوبی به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. به راحتی می توانید آن را هم در فضای داخلی خانه و هم در بالکن یا فضای باز و زیر نور خورشید و آب و هوای سرد و گرم قرار دهید و نگران ترکیدن چوب یا خراب شدن بافت آن نباشید. کافی است گاهی آنها را جلا دهید تا برق بزنند.

برای این کار و نیز برای محکم تر و مقاوم تر کردن سازه های حصیری می توانید از روغن های مخصوص سازه های چوبی بهره ببرید.

الیاف به کار رفته در آن سازگار با محیط زیست است و پس از نابودی، جذب طبیعت می گردد. علاوه بر این چون وزن سبکی دارند، می توانید به راحتی مکان آن را تغییر دهید؛ بنابراین مبلمان های حصیری قابلیت جابه جایی بالایی دارند. برای زیباتر کردن آنها می توانید از تشکچه و کوسن های رنگی بهره ببرید که نشیمن آنها راحت تر گردد.

یادتان باشد قرار دریافت طولانی مدت سبدها زیر نور آفتاب به مرور می تواند باعث خشک شدن و شنمایندگی الیاف گردد. در مقابل، اگر زیاد هم مرطوب بمانند رنگ آنها تغییر می نماید و ممکن است لکه های تیره روی آن ایجادشده و بافت سبد متورم گردد.

برای این که سبدهای حصیری تان عمر طولانی تری داشته باشد، بهتر است پیش از این که نان یا شیرینی یا خوراکی دیگر را روی آن قرار دهید، از لایه ای پارچه یا کاغذ روغنی زیر مواد بهره ببرید تا روغن احتمالی آن را به خود جذب کند.

جذب روغن یا چربی به سبدها و سازه های حصیری، ممکن است باعث بروز لکه و به مرور کپک زدن آن گردد. اگر سبدها یا به طور کلی سازه های حصیری خاک گرفته و احتیاج به تمیز کردن دارند، آنها را تنها با یک دستمال مرطوب یا برس نرم تمیز کنید.

اگر هم مجبور به استفاده از آب هستید، آب حتما خنک و بدون مواد شوینده باشد و در کوتاه ترین زمان، حتما آن را خشک کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته گردد. این شست وشو را سعی کنید به حداقل برسانید.

ندا اظهری - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1573

به "زیبایی خانه ها با وسایل بافت چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی خانه ها با وسایل بافت چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید