راهکارهای افزایش انگیزه دانش آموزان برای دروس آزمایشگاهی

به گزارش ایران 20 دانلود، مقدمه

دروس آزمایشگاهی از گذشته جزو پرچالش ترین درس ها در دوران مدرسه به شمار می رفتند. امروزه با توسعه سیستم آموزشی و تجهیز آزمایشگاه بسیاری از مدارس، فرصت خوبی برای علاقه مند سازی دانش آموزان به دروس آزمایشگاهی فراهم است. اما قبل از آنکه قدمی در این راستا برداریم، احتیاج است نگاه عمیق اری به دلایل بی علاقگی دانش آموزان به این دروس بیاندازیم. چرا درس های آزمایشگاهی تقریبا در تمام پایه ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند و راه علاقه مندسازی دانش آموزان به این دروس چیست؟ همراه ما باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

راهکارهای افزایش انگیزه دانش آموزان برای دروس آزمایشگاهی

علت بی علاقگی دانش آموزان به دروس آزمایشگاهی

نداشتن انگیزه و حوصله برای انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی و نبود امکانات مناسب در آزمایشگاه مدارس، دو علت مهم بی علاقگی دانش آموزان به دروس آزمایشگاهی است. به همین دلیل بیشتر دانش آموزان علاقه چندانی به دروسی مثل شیمی، زیست، علوم پایه هشتم و پایه های دیگر ندارند و حتی در این ساعات، تمرین دروس پایه را ترجیح می دهند. این در حالی است که می توان با چند تمرین مفید و کاربردی، انگیزه دانش آموزان را برای نشستن در کلاس های آزمایشگاه و تجربه عملی آموخته ها بیشتر کرد.

راه حلهای افزایش انگیزه دانش آموزان به دروس آزمایشگاهی

در ادامه همراه Filimoschool باشید تا چند نمونه از موثرترین روش های افزایش انگیزه دانش آموزان به دروس آزمایشگاهی را معرفی می کنیم.

1. تحریک روحیه تحقیق و پژوهش دانش آموزان

علی رغم پیشرفت فراوان سیستم آموزشی، متاسفانه همچنان در بسیاری از مدارس جای خالی یک محیط فعال برای یادگیری بحث برانگیز و تشویق مشارکت فعال دانش آموزان در مباحث آزمایشگاهی احساس می گردد. برای مقابله با این معضل، انتظار می رود معلمان مشوق اصلی کشف و درک موضوعات نو و انجام انواع آزمایشات ساده و پیچیده باشند و روحیه تحقیق و پژوهش گری دانش آموزان را تحریک نمایند تا رفته رفته دانش آموزان به تجربه کردن مباحثی که در کلاس های تئوری یاد می گیرند، علاقه مند شوند.

2. گروه بندی و تشویق دانش آموزان به کار تیمی

مسئولیت دادن یکی از برترین روش های انگیزه سازی است. اما انجام آزمایشات به صورت تک نفره برای بسیاری از دانش آموزان خسته نماینده و حوصله سربر یا سخت و پیچیده است. با گروه بندی دانش آموزان برای اجرای چند نفره دروس آزمایشگاهی، عملا عنصر سرگرمی را به کلاس درس اضافه می کنید و تقریبا همه دانش آموزان مجذوب کنندهیت کار تیمی و گروهی را به فعالیت های تک نفره ترجیح می دهند. به علاوه به وسیله این سازمان دهی می توان از توانمندی های فکری و علمی دانش آموزان معدل بالا جهت تقویت دروس دانش آموزان ضعیف در گروه ها استفاده کرد.

3. اجرای آزمایشات جالب به جای تدریس دروس پایه

گاهی اوقات به علت بی رغبتی دانش آموزان به کلاس های آزمایشگاهی یا نبود امکانات کافی، معلمان از ساعات مختص این دروس جهت پیشبرد دروس پایه استفاده می نمایند و به تدریس تئوری می پردازند. در حالی که اجرای آزمایشات مجذوب کننده و مهیج ضمن فراهم سازی زمینه علاقه مندی دانش آموزان، به هضم بهتر مفاد درسی یاری می نماید و مطالب آموخته شده را مدت زمان طولانی تری در فکر دانش آموز نگه می دارد. بنابراین انتظار می رود در ساعت های مختص آزمایشگاه فرصت انجام فعالیت های عملی به دانش آموزان داده گردد تا بعدها بتوانند از علم واقعی کسب شده در مسیر حرفه کاری خود بیشترین بهره را ببرند.

4. انتخاب معلم با روحیه پژوهشگری و با اطلاعات آزمایشگاهی

باور کنید یا نه، انتخاب معلم دروس آزمایشگاهی در مقدار علاقه مندی دانش آموزان به این درس ها بی نهایت تاثیرگذار است. گاهی اوقات دانش آموزان صرفا به خاطر معلومات آزمایشگاهی بالای معلم به این دروس علاقه مند می شوند و گاهی صرفا به خاطر آگاهی کم معلم در تدریس درست آنها، تمایل و انگیزه ای به آموختن آنها ندارند. بنابراین به جرئت می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل در علاقه مند سازی دانش آموزان و ترغیب آنها به اشتیاق و مشارکت در دروس آزمایشگاهی، انتخاب یک معلم باتجربه با روحیه پژوهشگری و با اطلاعات آزمایشگاهی کامل است.

5. تشویق با نمره دادن به فعالیت های آزمایشگاهی

یکی از برترین روش ها برای ترغیب حس کوشش و انگیزه در دانش آموزان، نمره دادن است. هدف هرچه که باشد، از حل یک مسئله ساده تا انجام یک آزمایش پیچیده، اختصاص امتیاز نه تنها استعداد خفته دانش آموزان را بیدار می نماید، بلکه توجه او را بیشتر از قبل جلب خواهد نمود. در این حالت درس آزمایشگاهی از یک فعالیت جانبی خارج شده و حقیقتا برای دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف مجذوب کننده می گردد.

6. طرح آزمایشات پرسش محور

دانش آموزان کلاس هایی که در آنها معلم اطلاعات درسی را صرفا بازگو می نماید دوست ندارند. نه تنها دوست ندارند، بلکه خیلی زود از نشستن در این کلاس ها خسته و بی حوصله می شوند. یک راه حل عالی برای جلب اشتیاق و مشارکت دانش آموزان به فعالیت های تجربی آزمایشگاهی، طرح سوال است! در جایگاه معلم اگر بتوانید مراحل هر آزمایش را در قالب یک سوال به دانش آموز انتقال دهید، فکر او را به تفکر واداشته اید تا تمام کوشش خود را برای پاسخ به پرسش ها و انجام آزمایش به کار بگیرد. چنانچه سوالات هم از جانب معلم و هم از جانب دانش آموزان طرح شوند، نتیجه به مراتب بهتر خواهد بود.

حرف پایانی

مهم ترین و اصلی ترین قدم در علاقه مندسازی دانش آموزان به دروس آزمایشگی، فرصت اجرای آزمایشات برای فهم بهتر و دقیق تر آنهاست. گروه بندی و اختصاص نمره به فعالیت های آزمایشگاهی دو عامل تشویق نماینده است و با طرح آزمایشات پرسش محور می توان کنجکاوی و توجه دانش آموزان را برانگیخت. امیدواریم در جایگاه یک معلم دلسوز بعد از مطالعه تکنیک های این مقاله بتوانید در راستای جلب علاقه دانش آموزان به کارهای گروهی و عملی و دروس آزمایشگاهی قدم بزرگی بردارید.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2260

به "راهکارهای افزایش انگیزه دانش آموزان برای دروس آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای افزایش انگیزه دانش آموزان برای دروس آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید