دفتر شطرنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش ایران 20 دانلود، موضوع کاربرد دفتر شطرنجی و استفاده از آن ممکن است برای بسیاری از افراد آشنا باشد. اما شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که دفتر شطرنجی برای چه موارد تخصصی استفاده می گردد و صفحات جدول بندی شده آن چه کاربردهایی دارند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با دفتر شطرنجی و انواع آن، درباره کاربرد و نحوه تهیه این دفتر نیز بدانید.

دفتر شطرنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با دفتر شطرنجی بیشتر آشنا شویم

دفتر شطرنجی که به آن دفتر کاغذی گراف، دفتر کاغذی مشبک یا مربعی (checkered notebook) نیز می گویند، نوعی دفتر است که یک سری مربع های کوچک روی صفحات آن چاپ شده است و این مربع ها از خط کشی عمودی و افقی صفحه دفتر به وجود آمده اند.

از این خطوط اغلب به عنوان راهنما برای رسم نمودار توابع یا داده های تجربی و رسم منحنی استفاده می گردد. درواقع هر مربع در دفتر شطرنجی یک واحد انداره گیری است. شما می توانید از این محصول از مقطع پیش دبستانی تا حتی دانشگاه در صحافی مختلف و برگه هایی با جنس گوناگون بهره ببرید.

صحافی این دفاتر به صورت سیمی، چسبی یا بوسیله منگنه مشاهده شده است و کاغذ این دفاتر برای استفاده بچه ها عموما ضخیم طراحی شده. این قابلیت ممتاز باعث شده که بتوان به صورت دو رو از آن ها استفاده کرد و سریع پاره نگردد. برای استفاده در آزمایشگاه یا نمودارهای ریاضی، کاغذ های نازک انتخاب می گردد و قابلیت چاپ نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است. در ادامه بیشتر درباره کاربرد دفتر شطرنجی و انواع مختلف آن صحبت می کنیم.

کاربرد دفتر شطرنجی چیست؟

حال که اطلاعاتی درباره دفتر شطرنجی کسب کردیم و با آن بیشتر آشنا شدیم، می توانیم به کاربرد دفتر شطرنجی نیز بپردازیم. این دفتر بیشتر جنبه استفاده علمی را دارد.حالا شرح می دهیم که این دفاتر دقیقا در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده برای نقاشی و طراحی

یک نمونه کاربرد کاغذ شطرنجی که ممکن است به آن کمتر توجه گردد، استفاده برای طراحی و نقاشی است. هنرمندان و نقاشان اغلب این نوع کاغذ را ترجیح می دهند. مخصوصا اگر در طراحی تازه کار باشید، طراحی در دفتر شطرنجی به علت وجود خطوط شبکه ای باعث ایجاد یک راهنمای مفید برای طراح می گردد .

بعلاوه مربع های کوچک می توانند به تناسب یاری نمایند و تصاویر پرسپکتیو را واقعی تر و بهتر نشان دهند. اگر شما به تازگی در یک کلاس طراحی ثبت نام نموده باشید، حتما از شما خواسته می گردد که دفتر نقاشی شطرنجی یا دفتر شطرنجی مناسب طراحی را بخرید.

استفاده برای آزمایشگاه های مختلف

کاربرد دفتر شطرنجی همان طور که بیان کردیم در علوم بیشتر است و نتایج آزمایش ها به صورت نمودار و شماتیک در آن نشان داده می شوند. کشیدن شکل در دفتر شطرنجی و نمودار ها راحت تر از دیگر دفترها است؛ به همین علت است که می توان از دفتر شطرنجی برای تجسم مفاهیم و رسم ایده های پیچیده استفاده کرد و بهتر مطالب علمی را فهمید.

استفاده برای خیاطی

دیگر کاربرد دفتر شطرنجی استفاده از آن برای کشیدن الگوهای خیاطی است. می توان از دفتر الگو کشی خیاطی سایز بزرگ استفاده کرد و انواع الگوی خیاطی را به دقیق ترین شکل ممکن درون آن کشید . این به خیاط یاری می نماید تا مقدار های لباس را دقیق تعیین کند و نتیجه ای تمیز و دقیق را در دوخت لباس داشته باشد.

استفاده برای مقطع پیش دبستانی

کاربرد دفتر شطرنجی برای پیش دبستانی هم یکی از مهم ترین موارد استفاده از دفتر شطرنجی است. آموزش بسیاری از مفاهیم مانند ریاضی و نقاشی با استفاده از دفتر شطرنجی برای بچه ها بسیار آسان است. به عنوان مثال می توان از مربع های دفتر شطرنجی استفاده کرد و جمع یا تفریق را به کودک یاد داد. هم چنین تقارن هم به یاری این دفترها به راحتی آموزش داده می شوند. به همین علت است که خرید و کاربرد دفتر شطرنجی برای بچه ها بسیار با اهمیت دانسته می گردد.

چه نکاتی را باید برای خرید دفتر شطرنجی رعایت کرد؟

بعد از تعیین شدن کار با دفتر شطرنجی و انواع کاربرد های آن، می توان بهتر برای خرید تصمیم گیری کرد. با این حال قبل از اینکه یک خرید اصولی را انجام دهید، احتیاج است تا نکاتی را برای انتخاب برترین دفتر شطرنجی بدانید . در زیر به آنالیز این موارد مهم خواهیم پرداخت:

طراحی دفتر شطرنجی

دیزاین بسیاری برای دفتر شطرنجی وجود دارد و به همین علت باید طرح های دفتر شطرنجی مطابق با استفاده شما انتخاب گردد. با این حال شما می توانید طراحی دفتر شطرنجی که به صورت ساده یا گرافیکی اجرا شده را بخرید که برای بچه ها مدل فانتزی و برای بزرگسالان مدل ساده یا کلاسیک پیشنهاد می گردد.

مقدار دفتر شطرنجی

از دیگر مواردی که در خرید دفتر شطرنجی باید رعایت گردد، مقدار آن است. گفتیم که کاربرد دفتر شطرنجی می تواند برای نقاشی یا برای بچه ها باشد. دفتر نقاشی شطرنجی حرفه ای عمدتا با سایز های بزرگتر فراوری می گردد، اما دفترهایی که برای پیش دبستانی در نظر گرفته شده اند، سایز کوچکتری دارند. پس بر اساس کاربرد به سایز دفتر هنگام خرید توجه گردد.

نوع برگه ها و مقدار مربع های دفتر شطرنجی

برگه های دفتر شطرنجی می تواند کیفیت مختلفی از نظر ضخامت و درصد جذب رطوبت داشته باشد. هم چنین مقدار مربع ها و نوع کشیدن آن ها هم فرق دارد. به عنوان مثال برخی از دفترهای شطرنجی مخصوص ریاضیات و رسم نمودار که طراحی شده اند، ممکن است مربع های بزرگتر حوالی 7 میلیمتر داشته باشند. پس بر اساس کاربرد دفتر شطرنجی باید نوع برگه ها و نحوه مقدار گیری آن ها را هم تعیین کرد.

کاربرد مختلف دفتر شطرنجی بر اساس رنگ

در بالا بیان کردیم که کاربرد دفتر شطرنجی برای سنین مختلف است، پس انتخاب رنگ نیز یکی از نکات مهم برای انتخاب این دفتر است. رنگ های مناسب باعث افزایش بهره وری و خلاقیت می شوند و فرضا برای بچه ها باید از رنگ های شاد استفاده گردد.

پس اگر دفتر شطرنجی را برای یک کودک پیش دبستانی خریداری می کنید، رنگ های قرمز، نارنجی و صورتی می توانند انتخاب مناسبی باشند؛ زیرا فکر کودک را فعال نموده و خلاقیت او برانگیخته می گردد. رنگ هایی مانند سبز زیتونی، قهوه ای، خاکستری یا مشکی برای دانشجویان مناسب است؛ زیرا باعث آرامش شده و می توانند با انواع نقشه ها یا طراحی ها را در آن با تمرکز بالایی انجام دهند.

رنگ های آبی، سبز روشن و زرد نیز می توانند استفاده شوند، با این حال از این رنگ ها عموما بیشتر برای نویسندگی و انشانویسی استفاده می گردد. پس باید برای انتخاب رنگ ابتدا علاقه را در نظر گرفت، سپس بر اساس روانشناسی رنگ ها، کاربرد دفتر و سن فردی که قرار است از آن استفاده کند، رنگ مناسب انتخاب گردد.

مرجعی معتبر برای خرید دفتر شطرنجی، گروه هنری ناچو بوده که سالها در این زمینه فعالیت داشته است. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، در مرورگر خود عبارت دفتر شطرنجی را تایپ کنید و روی سایت ناچو کلیک کنید.

در صورت احتیاج، می توانید با واحدهای مختلف این شرکت با شماره های زیر تماس بگیرید:

فروش 02122187402 | پشتیبانی 09302220747 | ارسال سفارش 09375157402

منبع: اتاق
انتشار: 11 فروردین 1402 بروزرسانی: 11 فروردین 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2213

به "دفتر شطرنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر شطرنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید