دستاورد دیگری از هوش مصنوعی: موش ها هنگام دیدن یک فیلم واقعاً چه چیزی می بینند؟

به گزارش ایران 20 دانلود، برای انجام این مطالعه، هوش مصنوعی جدیدی به نام CEBRA ساخته شده است که می تواند ساختار پنهان داده های ثبت شده از طریق مغز را مشخص کند.

دستاورد دیگری از هوش مصنوعی: موش ها هنگام دیدن یک فیلم واقعاً چه چیزی می بینند؟

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس (EPFL) در لوزان پیروز شدند تا با ابزار هوش مصنوعی خود فیلمی را که از طریق یک موش درحال مشاهده شدن است، بازسازی کنند. الگوریتم یادگیری ماشینی دانشمندان CEBRA نام دارد که می تواند ساختار پنهان داده های ثبت شده از طریق مغز را آشکار کند و اطلاعات پیچیده ای مانند چیزی را که موش ها می بینند، پیش بینی کند.

تشخیص ساختار مغز موش با هوش مصنوعی

برای انجام این پژوهش، مکنزی ماتیس، رئیس دانشگاه علوم اعصاب EPFL که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته است، فعالیت مغزی 50 موش را حین تماشا کردن یک فیلم سیاه سفید 30 ثانیه ای مشاهده کرد. او و تیمش موش ها را مجبور کردند تا 9 بار این فیلم را تماشا کنند و در طول این مدت تلاش کردند تا هوش مصنوعی CEBRA را به گونه ای آموزش دهند که بتواند داده های مغز حیوانات را به ویدیو تبدیل کند.

CEBRA به گونه ای آموزش داده شده است که بتواند فعالیت مغز را در فریم های خاصی ترسیم کند. در بیانیه مطبوعاتی دانشمندان آمده است که این مدل هوش مصنوعی حتی با کمتر از 1 درصد نورون های قشر بینایی نیز عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و در موش ها این ناحیه مغز از تقریباً 0.5 میلیون نورون تشکیل شده است.

سپس محققان برای دهمین بار ویدیو را پخش کردند تا بتوانند قدرت CEBRA را در تبدیل کردن چیزی که موش ها تماشا می کنند به یک ویدیو طبیعی، آزمایش کنند. درنهایت آن ها پیروز شدند تا این کار را با دقت بیش از 95 درصد انجام دهند.

ماتیس می گوید: هدف CEBRA کشف ساختار سیستم های پیچیده است. با توجه به اینکه مغز پیچیده ترین ساختار جهان ماست، یک فضای آزمایشی جامع و کامل برای CEBRA محسوب می شود. همچنین می تواند در مورد نحوه پردازش اطلاعات از طریق مغز داده های نوی به ما ارائه کند و بستری برای کشف اصول نو علوم اعصاب باشد.

او در ادامه توضیح می دهد که کاربرد این الگوریتم به تحقیقات حوزه علوم اعصاب محدود نمی شود، زیرا می توان از آن در زمینه های دیگری مانند رفتار حیوانات و بیان ژن نیز استفاده کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2227

به "دستاورد دیگری از هوش مصنوعی: موش ها هنگام دیدن یک فیلم واقعاً چه چیزی می بینند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد دیگری از هوش مصنوعی: موش ها هنگام دیدن یک فیلم واقعاً چه چیزی می بینند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید