دانشجویان خارجی دانشگاه ها تا سرانجام شهریور بازنمی گردند ، ضرورت همراهی بیشتر دانشگاه ها در این ترم با دانشجویان

به گزارش ایران 20 دانلود، معاون وزیر علوم گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور، در این ترم مسئولان دانشگاهی همراهی و همکاری بیشتری با دانشجویان داشته باشند و در مورد کاهش واحدها و حذف ترم سخت گیری نکنند.

دانشجویان خارجی دانشگاه ها تا سرانجام شهریور بازنمی گردند ، ضرورت همراهی بیشتر دانشگاه ها در این ترم با دانشجویان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست مجازی با روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تاکید نمود: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور، در این ترم مسئولان دانشگاهی همراهی و همکاری بیشتری با دانشجویان داشته باشند و در مورد کاهش واحدها و حذف ترم، سخت گیری نکنند.

در این نشست که شنبه با حضور وزیر علوم و معاونان این وزارت به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار گردید، صدیقی با اشاره به لزوم رسیدگی به شرایط کارگران پیمان کاری سلف سرویس ها و خوابگاه های دانشجویی گفت: در برخی از این قراردادها، رسیدگی به وضع این کارگران در شرایط بحران پیش بینی شده ولی متاسفانه در برخی از قرار دادها این مورد درج نشده و ضروری است معاونت حقوقی این مورد را آنالیز نموده و در صورت لزوم این معضل را با دیوان محاسبات هماهنگ کنند تا این کارگران ضرر نکنند.

وی همچنین با تاکید بر رسیدگی و ارائه تسهیلات به شرایط خوابگاه های خودگردان و موسسه های غیر انتفاعی در شرایط موجود گفت: اکنون که دانشگاه ها تعطیل هستند باید به صورت همه جانبه و با آمادگی کامل برای ضدعفونی کردن مکان های آموزشی و خوابگاهی اقدام کرد و آماده بود تا هر موقع اعلام شد کلاس های حضوری برقرار باشد و دانشجویان به دانشگاه ها بازگردند، هیچ مسئله ای نداشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر با دانشجویان و خانواده های آنان گفت: در این خصوص به مراکز مشاوره دانشجویی تاکید نموده ایم موارد ارتباطی با دانشجویان و خانواده های شان را تقویت کنند و در این راستا 5 میلیارد و 300 میلیون به این مراکز تخصیص داده ایم تا در امر ارتباط وارائه مشاوره به دانشجویان مسئله ای نداشته باشند.

صدیقی در ادامه بر کنترل انبارهای آذوقه و مواد غذایی استفاده نشده دانشگاه ها تاکید نمود و گفت: این انبار های آذوقه به دلیل استفاده نشدن در دوماه گذشته، بعضاً پر هستند و تاریخ مصرف محدودی دارند و ضروری است که سریعاً جایگزین و تبدیل به احسن شوند.

وی با اشاره به لزوم ارتباط مستمر مسئولان دانشگاهی با شورای صنفی دانشجویان و توجیه آنان در زمینه مسائل پیش آمده در این ترم گفت: درخصوص تقاضای دانشجویان برای تامین زیرساخت های آموزش الکترونیک اعتبار زیادی احتیاج است وباید کوشش کرد آنهایی که واقعاً احتیاج دارند شناسایی شوند که در این خصوص می توان برخی از وام های صندوق رفاه را جا به جا کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد شرایط دانشجویان خارجی دانشگاه ها گفت: عدم بازگشت دانشجویان خارجی دانشگاه ها تا سرانجام شهریور قطعی است و اگر این دانشجویان از آموزش های مجازی استفاده نموده اند می توان برای برگزاری امتحانات شان برنامه ریزی کرد و ضروری است که ارتباط با این دانشجویان قطع نشود تا آنان نیز احساس تعلق شان به دانشگاه محل تحصیل شان حفظ شود.

لزوم برنامه ریزی روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور متناسب با شرایط برای مدیریت اوضاع در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست مجازی با آنالیز سناریوهای احتمالی خواهان آن شد که روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور متناسب با شرایط برنامه ریزی لازم برای مدیریت اوضاع در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری به عمل آورند.

وی درخصوص فعالیت های پژوهشی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: دراین شرایط باید حضور دانشجویان دارای پروژه های تجربی در آزمایشگاه ها با رعایت پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی اندیشیده شده و همچنین شرایط دفاع دانشجویان از پروپوزال ها، سرانجام نامه ها و رساله های کارشناسی ارشد ودکترا به وسیله سیستم های ویدیو کنفرانس فراهم شود.

دکتر برومند درخصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در قبال جامعه گفت: دانشگاه ها ضروری است پس از تدوین پروتکل های اجرایی در محدوده فیزیکی خویش نسبت به پشتیبانی از مردم و ارائه خدمات به جامعه برنامه ریزی کنند.

وی اضافه نمود: مواردی از قبیل راه اندازی آزمایشگاه تشخیص نمونه های کرونا که ضروری است زیر ساخت ها، تجهیزات، به همراه نیروی انسانی مورد احتیاج فراهم آید، اجرای طرح های پژوهشی در جهت ارائه کیت های تشخیصی جدید و پشتیبانی از شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم وفناوری خود جهت افزایش میزان تولیدات مرتبط با کرونا از دیگر موارد مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در قبال جامعه است.

برومند در ادامه به مواردی از قبیل اجرای طرح های پژوهش های کاربردی برای کاهش اثرات مخرب شیوع کرونا درحوزه های سلامت، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، ارائه انواع مشاوره در حوزه خانواده و روان شناسی به مردم، اجرای طرح های تحقیق و توسعه برای ارائه تجهیزات و مواد مورد احتیاج در درمان ویروس کرونا، حضور موثر در ستادهای کرونای استان ها جهت مشارکت در تصمیم سازی های مهم به عنوان دیگر موارد مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در قبال جامعه اشاره نمود.

تشکیل کمیته ای در ستاد وزارت علوم برای حل معضلات حقوقی دانشگاه ها

حمیدرضا علومی نیز در این نشست مجازی گفت: کمیته ای در معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با حضور کنندگانی از معاونت های آموزشی، پژوهش و فناوری و اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی تشکیل شده، تا به معضلات حقوقی و قراردادهای دانشگاه ها رسیدگی کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توصیه به روسای دانشگاه ها درخصوص قراردادهای اجرایی حال حاضر دانشگاه ها گفت: روسای دانشگاه ها باید توجه داشته باشند که شرایط بحرانی موجود نمی تواند دلیلی بر فسخ قراردادهای فی مابین پیمانکاران و دانشگاه ها باشد.

وی اضافه نمود: در این خصوص که بیشتر در مواردی از قبیل سرویس های حمل و نقل، سلف سرویس های دانشجویی، خوابگاه های خودگردان و موارد پژوهشی مطرح است، روسای دانشگاه ها باید نحوه چگونگی برخورد با اینگونه موارد را بدانند. به طور مثال در این موارد باید به مقدار حداقلی به پیمانکار داده شود تا بتوان حقوق کارگران این بخش ها را پرداخت کرد.

علومی با بیان اینکه در برخی موارد می توان با دیوان محاسبات برای برطرف مسائل، هماهنگی هایی صورت گیرد، گفت: درخصوص قراردادهای عمرانی نیز سازمان برنامه و بودجه مقرراتی کلی اعمال می نماید و اگر در این موارد از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه مصرف شده است، باید اندیشید که چگونه می توان آن را حل و فصل کرد تا مسئله ای برای مسئولان دانشگاه پیش نیاید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 945

به "دانشجویان خارجی دانشگاه ها تا سرانجام شهریور بازنمی گردند ، ضرورت همراهی بیشتر دانشگاه ها در این ترم با دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان خارجی دانشگاه ها تا سرانجام شهریور بازنمی گردند ، ضرورت همراهی بیشتر دانشگاه ها در این ترم با دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید