خط و نشان عقاب برای اژدها

به گزارش ایران 20 دانلود، دولت دونالد ترامپ رسماً فروش تسلیحاتی 8 میلیارد دلاری به تایوان را که شامل 66 فروند جت جنگنده اف 16 می گردد، اظهار داشت. اقدامی که در بحبوحه جنگ تجاری امریکا - چین و ناآرامی های هنگ کنگ، باعث بالا دریافت بیش از پیش تنش های بین واشنگتن و پکن می گردد.

خط و نشان عقاب برای اژدها

به گزارش سایت شبکه خبری سی ان ان، وزارت امور خارجه امریکا روز سه شنبه به وقت محلی خبر فروش تسلیحاتی 8 میلیارد دلاری به تایوان شامل 66 فروند از جدیدترین و پیشرفته ترین مدل جت های جنگنده اف 16 ساخته شرکت لاکهید مارتین را به طور رسمی گفت. این فروش تسلیحاتی همچنین شامل 75 موتور ساخته کمپانی جنرال الکتریک و دیگر سیستم های تسلیحاتی است و بواسطه آن دفاع هوایی تایوان که با داشتن مدل های قدیمی تر اف 16، از سال 1992 تاکنون به روز رسانی نشده بود، به روز می گردد. در روزهای اخیر نیز بعضی مقامات دولت ترامپ و منابع مطلع به سی ان ان گفته بودند، این توافق تسلیحاتی به طور غیررسمی صورت گرفته اما در کاخ سفید همچنان بعضی محتاطانه درباره اش صحبت می نمایند زیرا این تصور را دارند که به خاطر بی ثباتی حاکم بر روابط امریکا و چین، احتمال اجرایی نشدن توافق وجود داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد کنگره امریکا از این فروش تسلیحاتی بشدت حمایت می نماید و این مسأله جزو معدود مواردی است که دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر آن دعوا ندارند و هم عقیده هستند. هفته گذشته الیوت آنجل، نماینده دموکرات و مایکل مک کول، نماینده جمهوریخواه بیانیه مشترکی در دفاع از این فروش تسلیحاتی منتشر و گفتند: در شرایطی که چین خشونت های نظامی خود را در منطقه افزایش داده ما باید هر کاری که می توانیم برای حمایت از دوستانمان بکنیم. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم پیشتر اعلام نموده بود، کنگره به ترامپ درباره فروش تسلیحاتی به تایوان چراغ سبز نشان داده است.

این فروش تسلیحاتی جدید که بزرگترین فروش تسلیحاتی امریکا به تایوان طی بیش از 20 سال اخیر به شمار می رود می تواند روابط امریکا با چین را نه تنها پرتنش کند بلکه به طور کامل از بین ببرد زیرا چین همیشه تایوان را بخشی از خاک خود و به عنوان یکی از جزایر خود به حساب آورده است. هفته گذشته هنگامی که اخبار غیررسمی از جدی شدن فروش تسلیحاتی امریکا به تایوان منتشر شد، چین بسرعت واکنش نشان داد و روز آدینه سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، فروش تسلیحاتی ایالات متحده به تایوان منافع حیاتی و تمامیت ارضی چین را نادیده می گیرد. چین کاملاً مخالف این فروش تسلیحاتی است و از ایالات متحده می خواهد از فروش جت های جنگنده به تایوان صرف نظر و ارتباط تسلیحاتی با تایوان را قطع کند. با این حال باید توجه داشت، مسأله تایوان از جنبه تمامیت ارضی، انسجام قلمرویی و منافع امنیتی برای چین بسیار حائز اهمیت است و امریکا اگر فروش تسلیحاتی را متوقف نکند مجبور است تمام پیامدهای آن را تحمل کند.

به گزارش گاردین، اگرچه همه شواهد حاکی از آن است که فروش تسلیحاتی 8 میلیارد دلاری امریکا به تایوان براحتی از سد کنگره می گذرد و وارد فاز اجرایی می گردد اما بعضی تحلیلگران معتقدند، خود ترامپ ممکن است در لحظه آخر این فروش تسلیحاتی را متوقف کند و در ازای آن از چین در مذاکرات مرتبط با جنگ تجاری امتیاز بگیرد. جنگ تجاری دو کشور که بیش از یک سال است با اعمال تعرفه های شدید از سوی دو طرف به اقتصاد هر دو کشور و حتی اقتصاد جهانی ضربه زده همچنان ادامه دارد و مذاکرات مربوط به آن هم تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته و به بن بست رسیده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 296

به "خط و نشان عقاب برای اژدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط و نشان عقاب برای اژدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید