خروش انقلابی از جنس مارتین رویای امروز سیاهان آمریکا

به گزارش ایران 20 دانلود، ساخت فیلم سلما در سال 2014 آخرین تاثیر مارتین لوتر کینگ در ایالات متحده آمریکا نیست و به تازگی در بهبهه اعتراضات اخیر سیاهان آمریکایی با مصاحبه های جنجالی عوامل فیلم سلما نام رهبر مبارز سیاهان دوباره زنده شده است .

خروش انقلابی از جنس مارتین رویای امروز سیاهان آمریکا

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران:

روز های اخیر در پی به قتل رسیدن نژادپرستانه یک شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس ایالات متحده، اعتراضات مردمی به قوانین و سیاست های نژادپرستانه آمریکا به اوج خود رسیده است و به اعتقاد بسیاری کارشناسان حوزه آمریکا، این تظاهرات پس از اعتراضات گسترده سیاه پوستان آمریکایی در دهه 70 میلادی در نیویورک، دومین تظاهرات گسترده و مردمی در آمریکا علیه تبعیض نژادی و ظلم سفیدپوستان به سیاه پوستان محسوب میگردد با این تفاوت که در این اعتراضات اخیر صرفا سیاه پوستان به خیابان ها نریخته اند بلکه بسیاری از سفید پوستان مخالف سیاست های فسادانگیز دولت آمریکا هم در این تظاهرات حضور دارند تا به این بهانه خشم خود را از دولت ترامپ به رخ بکشانند.

اما شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که نباید پرداختن به قوانین ضد بشری و نزادپرستانه آمریکایی ها در هیاهوی قتل یک سیاه پوست محو گردد که در این راستا سینماگران امریکایی به عنوان رکن اصلی ماجرا طی سال های اخیر دست به فراوری آثار مختلفی با موضوع پرداختن به این قوانین و ظلم وارد شده به سیاهان آمریکایی زده اند که از این میان می توان به آثاری، چون پلنگ سیاه، 12 سال بردگی، تاریخ مجهول آمریکا، مالکوم ایکس، کشتن مرغ مقد و جانگوی آزادشده اشاره نمود که همگی از آثار درخشان و قابل تامل سینمای دنیا در این خصوص محسوب مییگردد.

تاریخ سینما پر است از فیلم هایی که پیرنگ اصلی خود را تقابل یا همراهی سیاهان و سفیدپوستان در نظر گرفته اند. آثاری که گاهی در بستر اکشن مانند سری اسلحه های مرگبار، گاهی در بستر ملودرامی، چون دست نیافتنی ها و گاهی در بستر وسترنی، چون جانگوی آزاد شده روایت شده اند. اما فیلم سینمایی سلما که فیلمی تاریخی درام به کارگردانی ایوا دوورنی است که در سال 2014 منتشر شد این روز ها با مصاحبه های جدید و جنجالی بعضی عواملش دوباره خبرساز و حاشیه ساز شده است.

این فیلم سینمایی که نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان در جوایز گلدن گلوب و جوایز سال منتقدان شده بود یک فیلم مهیج و یک درام تاریخی و مستند در خصوص مبارزه طولانی و خستگی ناپذیر مارتین لوترکینگ برای کسب حقوق شهروندی سیاهان آمریکایی و حق رای برای سیاه پوستان آمریکا است.

اما بد نیست به بهانه این فیلم، نگاهی گردد به زندگی مبارزاتی مارتین لوترکینگ که در دهه های 50 و 60 میلادی اتفاق افتاده، درپی بازداشت رزا پارکس، زن سیاهپوستی که با بلند نشدن از روی جایگاه یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست زندانی شد، کینگ جوان رهبری جنبش تحریم سیاهپوستان را برعهده گرفت و به عنوان یک فعال مبارزه با تبعیض نژادی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا شهرت یافت. در سال 1957 به همراه 60 رهبر سیاهپوست دیگر سازمانی را بنیان گذاشت که بعد ها به کنفرانس رهبران مسیحی جنوب شناخته شد. وی در مبارزه علیه نژادپرستی از تعالیم مسیح، آبراهام لینکلن و مهاتما گاندی پیروی می کرد.

مارتین لوتر کینگ در سال 1963 به عنوان مرد سال ازسوی مجله تایم برگزیده شد و در سال 1964 به عنوان جوان ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اوج فعالیت های مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دههٔ 1960 و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. وی در سال 1963 در گردهمایی عظیم هواداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشینگتن دی سی برگزار گردید، معروفترین سخنرانی خود را به نام رؤیایی دارم انجام داد که از مهم ترین سخنرانی ها در تاریخ آمریکا به شمار می آید. دکتر لوتر کینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت رؤیایی دارم تکرار می شد، دربارهٔ آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان ها را به چشم ببیند و مارتین لوتر کینگ در 4 آوریل 1968 در شهر ممفیس ایالت تنسی توسط نژادپرست آمریکایی جیمز ارل ری ترور شد.

درباره فیلم سینمایی سلما که بر اساس اتفاقات واقعی زندگی مارتین لوتر کینگ ساخته شده است اینچنین آمده است: چهار دختر سیاه پوست حین عبور از پله های کلیسای خبابان شانزدهم در بیرمنگام آلاباما با بمبی که توسط کو کلاکس کلان جاسازی شده بود، کشته شدند. آنی لی کوپر برای رای دادن به سلما آلاباما می رود، اما مأمور ثبت رای که سفیدپوست است، مانع او می گردد. کنیگ با لیندن بی. جانسون دیدار می نماید تا یک قانون فدرال برای حق رای شهروندان سیاه پوست وضع گردد. اما رئیس جمهور می گوید که پروژه های مهم تری دارد.

اما ساخت این فیلم در سال 2014 آخرین اثر مارتین لوتر کینگ در ایالات متحده آمریکا نیست و به تازگی در بهبهه اعتراضات اخیر سیاهان آمریکایی با مصاحبه های جنجالی عوامل فیلم سلما نام لوترکینگ دوباره زنده شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که جزئیات علت اسکار نگرفتن فیلم سلما توسط عوامل فیلم چند روز پیش افشا شد و همین مسئله مردم معترض را به سمت ساختمان آموزشگاه اسکار راهنمایی کرد، و معترضین در مقابل ساختمان آموزشگاه علوم و فنون هنر های نمایشی اسکار تجمع کردند این اقدام بعد از سخنرانی David Oyelowo بازیگر نقش مارتین لوترکینگ در فیلم سلما رخ داد که او فاش نموده بود علت اینکه این فیلم نتوانست در سال 2014 اسکار بگیرد، این است که سیاهان در نیویورک تیشرت هایی با جمله نمی توانم نفس بکشم پوشیدند. این اتفاق باعث شد که اعضای آموزشگاه تحت تأثیر این موضوع به فیلم رأی ندهند.

اما ایوا دوورنی کارگردان فیلم سلما نیز اخیرا در مصاحبه ای جزئیات بیشتری را در این مورد فاش نموده است او در مصاحبه ای با اسکرین دیلی فاش می نماید که دلیل نادیده گرفته شدن فیلم سلما از سوی رأی دهندگان اسکار، پوشیدن تی -شرت های نمی توانم نفس بکشم توسط بازیگران در مراسم افتتاحیه فیلم در نیویورک بوده است.

ایوا دوورنی و بازیگران سلما در مراسم افتتاحیه فیلمی در نیویورک تیشرت هایی با جمله نمی توانم نفس بکشم پوشیدند. او در این مصاحبه گفته است که: شش سال قبل، اکران سلما با قتل اریک گارنر همزمان شده بود. آخرین باری بود که به موقعیت نمی توانم نفس بکشم رسیده بودیم. به یاد می آورم که در افتتاحیه سلما، به نشانه اعتراض تی -شرت های نمی توانم نفس بکشم را پوشیده بودیم. اعضای آموزشگاه با استودیو تماس گرفته بودند و به تهیه نمایندگان گفته بودند: چطور جرأت کردید چنین کاری بکنید؟ چرا آن ها بیشتر گندش را درآورده اند؟ و ما به این فیلم رأی نخواهیم داد برای اینکه فکر نمی کنیم بازیگران در جایگاهی باشند که چنین نمایند. اویلوو اضافه می نماید: یکی از علت های اینکه فیلم به آنچه مردم انتظارش را داشتند نرسید همین بود و کمپین اسکار بیش از حد سفید را خلق کرد.

در خاتمه باید گفت، به نظر میرسد با این اتفاقات اخیر به نظر میرسد که معترضین امروز آمریکایی به لیدری، چون لوترکینگ به شدت نیازمند هستند تا این اعتراضات به اهداف اصلی خود دست یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1045

به "خروش انقلابی از جنس مارتین رویای امروز سیاهان آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروش انقلابی از جنس مارتین رویای امروز سیاهان آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید