تعامل قوی اداره کل زنجان با هیات امنای بازار تاریخی

به گزارش ایران 20 دانلود، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از تعامل جدید و قوی اداره کل میراث فرهنگی استان با هیات امنای بازار تاریخی زنجان اطلاع داد.

تعامل قوی اداره کل زنجان با هیات امنای بازار تاریخی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امیر ارجمند پنج شنبه یکم خرداد 1399 با تأکید بر مراقبت از این مجموعه ارزشمند گفت: در بازدیدی که به تازگی از بازار تاریخی زنجان انجام شد، هیات امنا و اصناف و کسبه شاغل در آن آمادگی خود را برای تعامل و مشارکت در بازسازی، حفظ و احیای این بازار تاریخی اعلام کردند. زیرا طولانی ترین بازار سرپوشیده بخش مهمی از هویت شهر زنجان است.

ارجمند گفت: بازار محل کسب درآمد بازاریان بوده و بنابراین بایستی در امر بازسازی و حفاظت آن مشارکت نمایند؛ اگر مشارکتی عمل نکنیم میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در این امر نقش بسزایی داشته باشد. با افزایش تعامل های بازاریان با اداره کل میراث فرهنگی زنجان، سعی بر حفظ بافت قدیمی و مجموعه بازارها و سراهای تاریخی است و با تعریف سرفصل های عملیاتی در زمینه صیانت از این اثر با ارزش و مدیریت آن باید اقدامات راهبردی مناسبی از سوی اداره کل میراث فرهنگی زنجان با هیات امنای بازار تاریخی زنجان انجام گردد.

ارجمند برای همکاری بازاریان در بازسازی این اثر فاخر گفت: حفاظت و بازسازی آثار تاریخی از وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی است، اما بایستی بازاریان نیز در این زمینه همکاری داشته باشند، ضروری است استانداردهای بین المللی در فرایند بازسازی و بازسازی بازار زنجان به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اضافه نمود: توسعه مشارکت بازاریان و حضور بیشتر و مؤثرتر کسبه این بازار در فعالیت ها و برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی ﻮ گردشگری از دستاوردهای این نشست بود.

او افزود: مهم ترین دغدغه اداره کل میراث فرهنگی زنجان، بحث ساخت وساز در حریم بافت های تاریخی و یا تخریب مکان های قدیمی و ارزشمند در استان است. مهم ترین اقدام این است که به هیچ عنوان ساخت وساز غیرمتعارف و غیرهم سنخ را در بافت تاریخی مخصوصا در بازار زنجان و اطراف آن انجام نگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه بازار زنجان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در ایران است، گفت: این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت قدیمی زنجان است و سراها یکی از مهم ترین عناصر کالبدی آن هستند که از نظر ساماندهی، حفاظت و بازسازی همیشه مورد توجه میراث فرهنگی بوده است.

بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش ها و سراج ها دارد. بازار زنجان پنج مسجد و دو کاروانسرای مهم را نیز در خود جای داده است. این بازار شامل دو بخش بالا و پایین است و شهفرایندان برای ورود به آن 56 راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارند و می توانند خرید خود را از بین 940 مغازه و حجره موجود در بازار انجام دهند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1024

به "تعامل قوی اداره کل زنجان با هیات امنای بازار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل قوی اداره کل زنجان با هیات امنای بازار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید