برای نظام بهداشتی در یمن باید اشک ریخت و مرثیه خواند

به گزارش ایران 20 دانلود، خبرنگاران، گروه بین الملل - محمد فاطمی زاده: عملیات نظامی عربستان در یمن در 6 فروردین 1394 (25 مارس 2015) با حملات گسترده هوایی ائتلافی از 9 کشور عربی به رهبری عربستان سعودی تحت نام عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد. عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان که اعضای ائتلاف یاد شده اند به درجات مختلف از سوی آمریکا، بریتانیا، کانادا، ترکیه، چین و آلمان حمایت می شوند و در عین حال از پشتیبانی لجستیکی جیبوتی، اریتره، سومالی و فرانسه نیز برخوردارند.

برای نظام بهداشتی در یمن باید اشک ریخت و مرثیه خواند

نگاهی به سازماندهی جنگ از سوی عربستان و اجرای عملیات طوفان قاطعیت که پس ازحمله های 27 روزه عمدتاً هوایی به در گیریهای دریایی و زمینی نیز کشیده شد، نشان می دهد که برنامه ریزان سیاسی و استراتژیست های نظامی عربستان سعودی بر این باور بودند که در مدتی کوتاه به هدفهای خود در یمن نایل خواهند شد، اما بعد از نزدیک به 28 ماه بمباران هوایی، محاصره دریایی و جنگهای زمینی نه تنها جنگ در یمن خاتمه نیافته بلکه فقیرترین کشور عربی را با بدترین فجایع انسانی روبرو کرده است. این حملات شبانه روزی سعودی ها به یمن موحب گسترش بیماری وبا در این کشور و جان باختن تعداد زیادی از مردم یمن شده است.

به همین دلیل خبرنگاران با دکتر عبدالحکیم الکحلانی سخنگوی وزارت بهداشت یمن گفتگو کرده که شرح آن در ادامه می آید.

*لطفا آخرین آمار از افراد مبتلا به بیماری وبا و جان باختگان بر اثر ابتلا به این بیماری را بفرمایید. علت اصلی گسترش بیماری وبا در یمن چیست و آیا نظام بهداشتی در یمن در معرض فروپاشی واقع شده است؟

تاکنون بیش از 852 هزار نفر از شهروندان یمنی به بیماری وبا مبتلا شده اند و آمار قربانیان بیماری وبا نیز از مرز 2170 نفر فراتر رفته است. علت گسترش این بیماری و فروپاشی نظام بهداشتی در یمن، اقدامات متجاوزان علیه یمن و بمباران مناطق مختلف کشورمان به صورت روزانه در کنار محاصره زمینی و دریایی و هوایی به مدت بیش از 937 روز است. برای نظام بهداشتی در یمن باید اشک ریخت و گریه کرد. زیرا بیش از 48 هزار نفر از کارمندان در وزارت بهداشت یمن از 14 ماه قبل تاکنون حقوق و دستمزد دریافت نکرده اند و بیمارستان ها فاقد برق عمومی هستند و 24 ساعت با موتور برق کار می کنند. هیچ بودجه ای هم به بیمارستان ها تعلق ندارد و آن ها با هزینه های پرداختی شهروندان فقیر بخشی از نیازهایشان را رفع می کنند. میزان فقر در یمن وخیم است و 80 درصد ار سکان کشور زیر خط فقر قرار دارند.

*ارزیابی شما از کمک های جامعه بین المللی به یمن چیست؟ چه موانعی بر سر راه تحویل این کمک های انسانی و دارویی و غذایی وجود دارد؟

کمک های بین المللی فقط 30 تا 40 درصد از نیازهای کشور را برآورده می کند و موانع تحویل کمک ها نیز در وهله نخست تنگ کردن عرصه و تاخیر از سوی کشورهای متحد سعودی های کودک کُش است. همچنین بخشی از کمک های انسانی پس از چند ماه به جیبوتی می رسد اما مدت انقضاء آن رو به اتمام است یا شرایط ذخیره و نگهداری آن بد می باشد.

*تحلیل شما از هدف قرار دادن بیمارستان ها توسط جنگنده های سعودی چیست؟ چه میزان از مراکز بهداشتی و درمانی یمن توسط سعودی ها ویران شده است؟

متجاوزان 414 ساختمان و مرکز بهداشتی را به صورت کلی و یا بخشی از آن را ویران کرده اند. این اقدامات جنایت جنگی است و کودک کُشان باید به خاطر ارتکاب این جنایات جنگی، محاکمه و مجازات شوند. در گزارش سازمان ملل که بر اساس آن سعودی ها و ائتلاف تحت فرماندهی آن را در لیست کودک کُشان واقع شده است، بمباران مراکز بهداشتی یمن هم یکی از علت های درج نام سعودی ها در لیست مذکور عنوان شده است.

*به نظر شما سازمان ملل عزمی برای مقابله با سعودی ها پس از درج نام آنها در لیست کودک کُشان دارد؟ به صورت کلی اقدامات سازمان ملل در توقف تجاوز سعودی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید این جنایات جنگی سعودی ها در دادگاه های بین المللی مورد توجه قرار گیرد و درج شود اما کسی که خواستار این موضوع شود، دیگر زنده نخواهد بود. سازمان ملل از سوی سعودی های کودک کُش به شدت تحت فشار اقتصادی است. بر همین اساس نیز تلاش می کند که مواضعی منصف برای طرف های دیگر را اتخاذ کند.

*موضع گیری و اقدامات کشورهای اسلامی به ویژه ایران را در قبال کشتار مردم بی دفاع یمن چگونه تحلیل می کنید؟

مواضع بیشتر کشورهای عربی و اسلامی و برخی از کشورهای آزاده مانند ایران در قبال رژیم کودک کُش، در سطح رسانه ای و رهبران آن خوب است اما برای متوقف کردن جنگ علیه یمن هیچ فشاری بر شورای امنیت و سازمان ملل وارد نمی کنند. ما امیدواریم که ایران به همراه روسیه و چین، طرحی را برای توقف جنگ علیه یمنی ها به شورای امنیت و سازمان ملل ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 491

به "برای نظام بهداشتی در یمن باید اشک ریخت و مرثیه خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای نظام بهداشتی در یمن باید اشک ریخت و مرثیه خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید