انتشار منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها

به گزارش ایران 20 دانلود، منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها به وسیله شورای بین المللی موزه ها آماده شده است.

انتشار منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها

منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها بیانیه اخلاق برای موزه هاست که در مصوب های آیکوم (شورای بین المللی موزه ها) درباره آن صحبت شده است.

این منشور برای نخستین بار به سه زبان رسمی این سازمان یعنی انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی منتشر شده و ترجمه فارسی آن از طریق بهاره کمالی سروستانی از طریق کمیته ملی موزه های ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشنامه فارس چاپ شده است.

در معرفی این کتاب چنین آمده است:

منشور آیکوم حداقل استاندارد را برای موزه ها به دست می دهد. این استانداردها در قالب یک سری اصول در این مجموعه تدوین شده است. بر اساس این اصول، موزه ها مسئول میراث طبیعی و فرهنگی ملموس و ناملموس اند. موزه ها وظیفه دارند مجموعه های خود را به دست آورند، از آن ها نگهداری نمایند و آن ها را توسعه دهند و از این رهگذر نقش خود را در حراست از میراث طبیعی، فرهنگی و علمی ایفا نمایند. مجموعه های موجود در موزه ها بازتاب میراث فرهنگی و طبیعی جوامعی هستند که آن مجموعه ها از آن ها نشأت گرفته اند و می توانند موجب پیوندهای محکم با هویت ملی، هویت محلی، هویت قومی، هویت دینی و هویت سیاسی شوند.

توسعه نقش آموزشی و فرهنگی موزه ها از مهم ترین وظایف موزه ها است، جذب مخاطبان بیشتر از جامعه، محل یا گروهی که به آن خدمت می نمایند نیز از دیگر وظایف موزه ها به شمار می رود.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2038

به "انتشار منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار منشور آیکوم برای اخلاق موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید