افزایش توانایی های هوش مصنوعی؛ 83 میلیون شغل در دنیا ظرف 4 سال آینده محو می شوند

به گزارش ایران 20 دانلود، بر اساس پیش بینی مجمع دنیای اقتصاد تا سال 2027 حدود دو درصد از شمار مشاغل در سراسر دنیا کاسته خواهد شد. گفته می گردد هوش مصنوعی بسیاری مشاغل را می بلعد. کدام مشاغل رو به نابودی است و کدام مورد تقاضا خواهد بود.

افزایش توانایی های هوش مصنوعی؛ 83 میلیون شغل در دنیا ظرف 4 سال آینده محو می شوند

آیا رایانه ها و روبات ها مشاغل را در مقیاس وسیع نابود می نمایند؟ این نگرانی از سال ها پیش نیروی کار آلمان را به خود مشغول داشته است. حال مجمع دنیای اقتصاد (WEF) به این نگرانی دامن زده است.

بر اساس گزارش اخیر با عنوان آینده مشاغل، در طول چند سال آینده تحولات عظیمی در بازار کار دنیای رخ خواهد داد. انتظار می رود تا سال 2027 شمار مشاغل حدود 83 میلیون در سراسر دنیا کاهش یابد و تنها 69 میلیون شغل تازه ایجاد گردد. این به معنای از دست دادن خالص 14 میلیون شغل است که برابر با حدود 2درصد از کل مشاغل فعلی ثبت شده در مجموعه داده های مجمع دنیای اقتصاد است.

حدود یک میلیارد و 700 میلیون شاغل در سراسر دنیا وجود دارد. اگر استخدام های غیررسمی را نیز به آن بیفزاییم، این رقم احتمالاً به بیش از سه میلیارد خواهد رسید. مجمع دنیای اقتصاد با نمونه گیری از 673 میلیون کارپذیر به این نتیجه رسیده است.

مجمع دنیای اقتصاد دلایل این پیش بینی تاریک را کندی در رشد مالی، تورم بالا و بعلاوه استفاده از هوش مصنوعی (AI) ذکر می نماید و می گوید این امر هم اثرات مثبت و هم منفی بر بازار کار خواهد داشت.

از یک سو، شرکت ها به نیروی کار تازه نفس برای پیاده سازی و مدیریت ابزارهای هوش مصنوعی احتیاج دارند. از سوی دیگر، بعضی مشاغل در نتیجه آن زائد می شوند. این گزارش می گوید که تنها در حوزه حسابداری و امور اداری، تا سال 2027 ممکن است 26 میلیون شغل از بین برود. به ویژه مشاغل منشی گری، بلیت فروشی و صندوقداری در خطر نابودی خواهند بود. در عوض 30درصد شغل بیشتری برای تحلیلگران داده ها، متخصصان آموزش الکترونیک و کارشناسان امنیت سایبری ایجاد خواهد شد.

برای تهیه این گزارش از 803 شرکت با بیش از یازده میلیون کارمند از 45 کشور نظرخواهی شده است. در چین، هند و اندونزی هیچ داده ای جمع آوری نشده، بلکه ارقام تخمین زده شده اند.

در پی نظرخواهی از کارفرمایان، توانایی استفاده موثر از ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر بیشتر از دانش برنامه نویسی نرم افزار مورد تقاضا است. یک شغل تازه نیز از این طریق ایجاد شده است: نویسندگان سریع (Prompt Writers) که از هوش مصنوعی برای ارائه نتایج بهینه بهره می گیرند.

با این حال اتوماسیون بسیار کندتر از آنچه چند سال پیش تصور می رفت، در حال پیشرفت است. در شرکت هایی که به وسیله مجمع دنیای اقتصاد از آن ها نظرخواهی شده است، در حال حاضر حدود 34درصد از تمام وظایف مرتبط با تجارت به وسیله ماشین های الکترونیک انجام می گردد. این تنها یک درصد بیشتر از سال 2020 است. در آن موقع، کارفرمایان مورد آنالیز بر این نظر بودند که تا سال 2025 حدود 47درصد از تمام وظایف به صورت اتوماتیک صورت خواهد گرفت. اکنون این تخمین تصحیح شده و به 42درصد تا سال 2027 رسیده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2225

به "افزایش توانایی های هوش مصنوعی؛ 83 میلیون شغل در دنیا ظرف 4 سال آینده محو می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش توانایی های هوش مصنوعی؛ 83 میلیون شغل در دنیا ظرف 4 سال آینده محو می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید