از تداوم محدودیت های کرونایی تا شروع تزریق واکسن ایرانی کرونا

به گزارش ایران 20 دانلود، تهران (پانا) - تداوم محدودیت های کرونایی، شروع تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، آلودگی شدید هوای پایتخت، ابلاغ سند تحول قضایی و فوت 12 کوهنورد در حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران بخشی از مهم ترین اخبار اجتماعی در هفته سپری شده است.

از تداوم محدودیت های کرونایی تا شروع تزریق واکسن ایرانی کرونا

در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نهاده شد. در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز تعداد یک میلیون و 218 هزار و 753 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که 55 هزار و 95 نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند و تا کنون 978 هزار و 714 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

بر اساس آخرین تحلیل ها، 108 شهرستان در شرایط نارنجی و 340 شهرستان در شرایط زرد قرار دارند. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته اول دی ماه حدود 8 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان های مازندان، گلستان و تهران بوده است. همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور در هفته اول دی ماه حدود 16 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز مرگ و میر به ترتیب در استان های خراسان جنوبی، اردبیل، زنجان و گلستان بوده است.

تداوم محدودیت های کرونایی

ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل و در این جلسه مصوبات ستاد تشریح شد. در این جلسه مقرر شد محدودیت های کرونایی از جمله ممنوعیت تردد ادامه یابد و فعالیت مدارس نیز همچنان به صورت غیرحضوری ادامه داشته باشد.

کاهش ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان ها

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی نیز خاطرنشان کرد که ورودی به بیمارستان ها به یک چهارم کاهش پیدا نموده و موارد بستری هم خیلی کم شده است. این پزشک متخصص در مورد موارد و دلائل این کاهش مراجعات گفت: با اجباری شدن استفاده از ماسک خیلی در کار پیشرفت کردیم، بعد از آن محدودیت ها به یاری آمد، عدم رفت وآمد شبانه همه اینها یاری کرد که زنجیره انتقال محدود گردد، خود ویروس هم یک خاصیتی دارد که چند پیک می زند و بعد افول می نماید، که این بار افول ویروس مصادف شد با اعمال محدودیت ها و نتایج شگرف آن را در کل کشور می بینیم و اگر مردم همچنان رعایت نمایند، انشاءالله سال جاری عیدی داشته باشیم که با عید قبل کاملا متفاوت باشد و دل مردم شاد گردد.

آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا

شیوع ویروس کرونا در آستانه یکسالگی در ایران واقع شده است و محققان کشورمان در حال فراوری واکسن ایرانی کرونا هستند و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مسئولیت فراوری واکسن را بر عهده دارد. از زمان اعلام فراخوان پذیرش داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا تا به امروز بیش از 60 هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه 4030 وزارت بهداشت تماس گرفته اند و 36 هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت نام خود را قطعی نموده اند. این در حالی است که بنا به گفته محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مرحله بیشتر از 56 نفر پذیرش نمی گردد.

در هفته ای که سپری شد، مجوز آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا صادر و اولین تزریق انسانی واکسن کرونا بر روی چند داوطلب آغاز شد. مجوز آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا فراوری شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام شامگاه گذشته توسط وزارت بهداشت صادر شد. اولین تزریق انسانی واکسن ایرانی کرونا به دختر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تزریق شد.

در عین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز پیشتر درباره تامین واکسن کرونا تاکید نمود که تامین واکسن کرونا از سه راستا دنبال می گردد. اول، خرید واکسن از منابعی است که در جهان تایید شدند و به گفته وزیر بهداشت چند منبع برای خرید واکسن انتخاب شده است تا از این طریق حدود 18 میلیون دوز واکسن کرونا خریداری گردد. دوم، در قالب قرارداد مشترک، فراوری داخل و دانش فنی بیرون راستا تامین واکسن دنبال می گردد. سوم، تهیه واکسن با تکیه بر دانش و فراوریات داخلی است.

راه اندازی خط فراوری واکسن ایرانی کرونا تا 40 روز دیگر

حجت نیکی ملکی، رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد که تا 40 روز دیگر، خط فراوری واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با ظرفیت 1.5 میلیون دوز در ماه راه اندازی می گردد و تا 6 ماه دیگر فراوری واکسن کرونا به 12 میلیون دوز افزایش خواهد یافت.

هفته آلوده تهران

شاخص کیفیت هوای تهران در هفته ای که سپری شد در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و همچنین برای همه گروه های جامعه نهاده شد. آلودگی هوا باعث شد تا جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل گردد و برای کاهش آلودگی هوا تصمیمات جدید اتخاذ گردد. در این جلسه انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به پایداری هوا و افزایش غلظت آلایندگی در هوای استان تهران از توقف فعالیت کامیون های با عمر بالای 20 سال اطلاع داد. همچنین به همین دلیل براساس آنالیز شرایط موجود کلیه فعالیت های ساختمانی که موجب انتشار ذرات معلق در هوا می شوند متوقف خواهند شد و تنها در موارد استثناء با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری تهران می توانند این پروژه ها فعالیت نمایند. همچنین مقرر شد تا شهرداری و راه و شهرسازی در پایانه هایی که دارند اتوبوسهای که پارک هستند و هنگام آغاز فعالیت برابر استاندارد 10 تا 15 دقیقه باید درجا کار نمایند این میزان را به نصف کاهش دهند.

ماجرای شماره گذاری وانت نیسان

بر اساس آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک مقرر شده بود تا از ابتدای سال 98 تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 فراوری و روانه بازار شوند اما اواخر بهمن ماه سال 97 بود که الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال 99 موکول شد. قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف نموده است تا از ابتدای سال 99 خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو 5 ارائه دهند و استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست برسد و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت ننمایند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. اخیرا متقاضیان دریافت خودروی وانت زامیاد که از سال 98 اقدام به ثبت نام نموده بودند با مشکل در تاخیر تحویل خودروها روبرو شدند که گفته می گردد سازمان محیط زیست مجوزهای لازم برای شماره گذاری را ارائه نداده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با پانا درباره مجوز پلاک گذاری زامیاد اظهار کرد: سال جاری با توجه به اینکه خودروهای فراوری داخل طبق قانون باید استاندارد آلایندگی یورو 5 را داشته باشند، خودروی زامیاد الزامات یورو 5 را برآورده ننموده بود که با مشکل شماره گذاری روبرو شد و مجوزی برای شماره گذاری این خودرو صادر نشد. با آنالیز هایی که انجام شد، شرکت سایپا تعهد داد تا فراوری این خودروها را متوقف کند که با توجه به این موضوع، 17 آذرماه مجوز شماره گذری زامیاد صادر شد و اکنون برای شماره گذاری مسئله ای ندارند.

ابلاغ سند تحول قضایی

همچنین در هفته ای که سپری شد، سند تحول قضایی بر مبنای هفت ماموریت اصلی قوه قضاییه برگرفته از تکالیف مشخص شده در قانون اساسی و سیاست های کلی نظام از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

فوت 12 کوهنورد تهرانی در حادثه سقوط بهمن

12 نفر از کوهنوردان تهرانی در حادثه سقوط بهمن که در ارتفاعات تهران رخ داد دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1408

به "از تداوم محدودیت های کرونایی تا شروع تزریق واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تداوم محدودیت های کرونایی تا شروع تزریق واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید