8 نکته در مورد موتور هواپیما که بی شک از آن بی خبرید!

به گزارش ایران 20 دانلود، موتور هواپیما

شما در باند پرواز هستید و هواپیما شروع به شتاب گرفتن می کند و هرچه بیشتر شتاب می گیرد شما بیشتر به جایگاه خود می چسبید. چشم انداز ها اطرافتان را که نگاه می کنید به سرعت محو شده و دور می شوند و کمی بعدتر، جتی که در آن سوار هستید زمین را ترک کرده و شروع به پرواز می کند. اما باید بدانید که هیچکدام از این اتفاقات امکان پذیر نخواهد بود اگر موتور هواپیما تا این اندازه قدرتمند نبود. قدرت موتور هواپیما چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به همین علت در این متن از خبرنگاران می خواهیم چند سوالی که شاید برای همه در مورد موتورها پیش آمده را مطرح کرده و در مورد قدرت آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ با ما همراه باشید.

8 نکته در مورد موتور هواپیما که بی شک از آن بی خبرید!

یک موتور هواپیما چقدر قدرتمند است؟

ما نمی خواهیم به سراغ اصطلاحات عجیب و غریب ریاضی برویم و خود را با اعداد و ارقام محاسباتی درگیر کنیم. برای درک اینکه بدانید موتور هواپیما چقدر قدرت دارد می توان آن را برابر با 28 ماشین مسابقه فرمول یک دانست؛ بله! اگر به جز این بود پس یک هواپیما با این وزن چطور می توانست خود را از زمین بکند و به آسمان برود. تعجبی نیست که هنوز هم بسیاری از سازندگان خودشان هم در حیرت اند که چقدر این موتورهای غول پیکر توانستند جای خود را در صنعت هواپیمایی باز کنند و هر روز هم قدرتشان بیشتر شود.

بزرگترین موتور هواپیما در جهان چیست؟

ژنرال الکتریک GE90-115B، با قطر 3.25 متر، با تورید نیروی پرتاب 115.000 پوند، در حال حاضر بزرگترین موتور در جهان است. شما این موتورهای بزرگ را در زیر بال های بوئینگ 777-300 مثلا در هواپیمایی KLM مشاهده خواهید کرد که به راحتی قابل شناسایی هستند؛ زیرا همه آن ها از روی نام سایت های میراث جهانی مانند پارک ملی یلو استون نامگذاری شده اند.

برای تعمیر موتورها، آن ها را نیز مثل ماشین به تعمیرگاه یا گاراژ می برید؟

زمانی که یک ماشین می خرید، سازنده آن ماشین به شما توصیه می کند که آن را در دوره های منظم برای سرویس به تعمیرگاه ببرید. اما در کل همه این سرویس بردن ها، اختیاری است و هیچ کارخانه ای شما را ملزم به بردن ماشینتان برای سرویس نمی کند. اما برای یک هواپیما در صنعت هوانوردی داستان به گونه دیگری است. تعمیر و نگهداری، بررسی و اصلاحات، همگی برای یک هواپیما اجباری هستند.

مقامات فرودگاهی، سازمان های ایمنی پرواز و سایر اپراتورهای هواپیما نظارت می کنند تا اطمینان حاصل شود که تمام تعمیرات در زمان تعیین و مطابق با دستورالعمل های خاص انجام می شود. اگر هم هواپیمایی به موقع این بررسی ها را انجام ندهد، قطعا از پرواز آن جلوگیری خواهد شد. همچنین با اینکه بررسی و سرویس ماشین بر اساس مسافت رانندگی شده انجام می گیرد، اما تعمیرات هواپیما بر اساس چرخه پرواز (flight cycle) و ساعت هایی که هواپیما پرواز کرده است، حساب می شود.

flight cycle چیست؟

سن موتور با توچه به ساعات پرواز و flight cycle محسابه می شود. اما اگر بخواهیم به شما بگوییم که flight cycle دقیقا چیست، باید معادله زیر را در نظر بگیرید:

یک چرخه = یک تیک آف + یک فرود

پس می توان گفت که یک پرواز یک طرفه مثلا از آمستردام به نیویورک که حدودا 8 ساعت به طول می انجامد، 1 چرخه پرواز در نظر گرفته می شود (البته باید درنظر بگیرید که منظور ما یک پرواز بدون وقفه است؛ یعنی یک تیک آف از آمستردام و یک فرود در نیویورک). خب حالا چرخه پرواز رفت و برگشت برای همین جهت که ساعت پرواز آن حدودا 16 ساعت خواهد شد، چقدر می شود؟ بله درست است به همین راحتی! 2 چرخه یا cycle.

چه زمانی یک موتور نیاز به سرویس دارد؟

روی هر موتور باید پس از تعدادی از چرخه های پرواز، تعمیر و نگهداری جزئی یا اصلی باید انجام شود که این تعداد و بررسی ها بستگی به نوع موتور هواپیما دارد. به عنوان مثال، CF6-80E که در ایرباس Airbus A330 وجود دارد، هر 7300 چرخه، نیاز به تعمیر اصلی و در هر 200 تا 400 چرخه نیاز به بررسی و تعمیرات جزئی دارد.

گاراژ یا تعمیرگاه های هواپیما چقدر بزرگ هستند؟

خب خودتان حساب این را بکنید که یک هواپیما چقدر بزرگ است و چقدر یک گاراژ هواپیما بزرگتر! در جهان گاراژهایی برای هواپیماها هستند که بیش از 40 هزار متر مربع یعنی تقریبا برابر با 6 زمین فوتبال، وسعت دارند.

باز کردن و سرهم کردن یک موتور، چقدر طول می کشد؟

شرکت های هواپیمایی روش های مخصوص خود را دارند و نمی توان گفت که این کار، زمان تعیینی دارد.

مثلا شرکت هواپیمایی KLM، دپارتمان تعمیر و نگهداری و همچنین فروشگاه موتور مخصوص خود را دارد که در آن موتورها تعمیر و نگهداری می شوند. معمولا برای هر نوع هواپیمایی که این شرکت استفاده می کند، یک موتور زاپاس و جایگزین وجود دارد که در صورت نیاز به سرعت می تواند جایگزین موتور از کار افتاده شود. این کار معمولا 24 ساعت زمانی می برد.

موتوری که از هواپیما جدا می شود، با دقت بسته بندی شده و به فروشگاه موتور فرستاده می شود. سپس بر اساس نوع موتور و البته مسئله ای که برای آن پیش آمده، شروع به تعمیر می شود و اگر مشکل خاصی نباشد بعد از 50 تا 60 روز، تعمیر شده و مجددا قابل استفاده خواهد شد.

هزینه یک موتور هواپیما چقدر است؟

این سوال جذابی است اما پاسخ دادن به آن چالش برانگیز است. بیشتر هواپیماها به طور کامل خریداری می شوند، یعنی موتور آن ها جدا فروخته نمی شود. علاوه بر آن، موتورها انواع مختلفی دارند که روی قیمتشان تاثیر می گذارد؛ انواع مختلف موتورها دارای قدرت متفاوت، قدرت شتاب و دیگر فاکتورهایی هستند که همه آن ها را می توان روی قیمت نهایی موتور، موثر دانست. اما اگر به طول کلی بخواهیم قیمت آن ها را به شما بگوییم، آن ها حدودا بین 12 تا 35 میلیون دلار قیمت دارند که باز هم این قیمت چیزی است که کاملا با یک حساب سرانگشتی حساب شده و باید گفت که دقیق نیست.

منبع: blog.klm.com

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1961

به "8 نکته در مورد موتور هواپیما که بی شک از آن بی خبرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته در مورد موتور هواپیما که بی شک از آن بی خبرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید